یک مدرس حوزه و دانشگاه:

آیت‌الله العظمی بروجردی مبدع وحدت‌گرایی بین مذاهب بودند

یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: رسانه باید با هوشمندی هر جرقه‌ای را که بوی اختلاف می‌دهد را در نطفه خفه و اشتراکات بین مذاهب را در راستای ایجاد اتحاد و انسجام بیشتر بین مذاهب تقویت کند.

حجت‌الاسلام سید اسماعیل حسینی لیلابی در گفت‌وگو با ایسنا با تبریک ایام هفته وحدت و ولادت با سعادت رسول مهربانی‌ها، در پاسخ به این سوال که مبدع وحدت‌گرایی در قرن اخیر بین مذاهب چه کسی بوده است، اظهارکرد: حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی افتخار تشیع، قوم لر و لرستان در زمان مرجعیت خود، وحدت گرایی بین شیعه و سنی را بنا نهاد.

وی در خصوص نامه‌نگاری‌های  آیت‌الله العظمی بروجردی با «شیخ شلتوت» اظهار کرد: این نامه‌نگاری‌ها با شیخ شلتوت روحانی اهل سنت، محقق، مفسر، فقیه اصولی، ادیب لغوی مصری و از رؤسای دانشگاه الازهر و از مؤسسان دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه و از مدافعان و از فعالان وحدت بین شیعه و سنی برکات زیادی داشته به طوری که مذهب شیعه جعفری را در کنار چهار مذهب سنی‌ها به عنوان یکی از مذاهب رسمی اسلامی به رسمیت شناخته و فقه جعفری را تائید می‌کند.

رسانه باید در جهت خنثی‌سازی توطئه‌های تفرقه‌افکن به اشکال مختلف هوشیار باشد

این مدرس حوزه و دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی را شروع کننده وحدت بین مذاهب اسلامی برشمرد و با بیان اینکه ابتکار هفته وحدت که فاصله پنج روزه در مورد روز ولادت حضرت رسول اعظم (ص) بوده از سوی امام خمینی (ره) مطرح و نامگذاری شد و این پنج روز که محل اختلاف بین مذاهب شیعه و سنی بود به فرصت تبدیل شد، بیان کرد: رسانه در پررنگ نشان دادن وحدت بین شیعه و سنی وظیفه خطیر و بی‌بدیلی دارد و باید در جهت خنثی‌سازی توطئه‌های تفرقه‌افکن به اشکال مختلف هوشیار باشد و آنها را خنثی کند.

حسینی لیلابی تصریح کرد: انگلیسی‌ها معتقدند که تفرقه بینداز و حکومت کن، و این ترفند را بکار گرفته‌اند تا به منافع و در مناطق مسلمانان رخنه و سرمایه‌های آنان را به تاراج ببرند و استکبار به دنبال ایجاد انشقاق و دو دستگی  است تا به اختلاف بین امت اسلامی  و مذاهب دامن بزند و به منافع خود دست یابد که با این اوصاف رسانه باید با هوشمندی هر جرقه‌ای را که بوی اختلاف می‌دهد را در نطفه خفه و اشتراکات بین مذاهب را در راستای ایجاد اتحاد و انسجام بیشتر بین مذاهب تقویت کند.

وی اظهار کرد: رسانه وظیفه دارد زیبایی‌ها و شکوه ابعاد عبادی سیاسی مشترک بین مذاهب را همچون مناسک حج و ایام ولادت حضرت رسول اکرم‌(ص) را پررنگ جلوه و بازتاب دهد.

فلسطین مظلوم و ستمدیده رمز اتحاد بین مسلمان

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نقطه اشتراک مسلمان قبله واحد، کتاب قرآن و رسول مهربانی‌هاست، بیان کرد: در این برهه فلسطین مظلوم که مورد ظلم قرار گرفته و نظام سلطه که پشت اسرائیل غاصب قرار گرفته و نسل‌کشی می‌کند می‌تواند نقطه اشتراک و زمینه اتحاد مسلمانان باشد و رسانه باید این موضوع جهت دهد.

حسینی لیلابی اظهار کرد: فلسطین مظلوم و ستمدیده رمز اتحاد بین مسلمان و نظام سلطه و صهیونیست‌ها دشمن مشترک مسلمانان است و باید این موضوع به صورت گسترده رسانه‌ای شود تا منجر به اتحاد بیش از پیش مسلمان و مذاهب شود.

انتهای پیام 

  • پنجشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403062918920
  • خبرنگار : 50177