گردوی جهانی تویسرکان می تواند جهانگیر شود

گردوی تویسرکان به عنوان مرغوبترین و با کیفیت‌ترین گردوی ایران زمین اکنون دیگر تنها در داخل کشور عزیزمان پر آوازه نیست بلکه با ثبت رسمی در سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد و خوار و بار جهانی(فائو) می رود تا شهرت جهانی خود را در فراسوی مرزها طنین انداز کند.

ثبت جهانی گردوی تویسرکان، سبب ساز توسعه صنعت گردشگری، تثبیت نشان تجاری گردوی تویسرکان(برند سازی) در سطح جهانی، معرفی رسا و گویای طلای سبز تویسرکان در بازارهای معتبر و بزرگ بین المللی  به عنوان یکی از بهترین و با کیفیت ترین گردوهای جهان و همچنین دیگر ظرفیت ها و توانمندی های شهرستان می شود.
گردوی تویسرکان اکنون پس از ثبت جهانی، نه فقط در داخل مرزهای کشور بلکه در آن سوی مرزها  به صورت فرا ملی و در نقاط مختلف جهان می تواند از اعتبار، ارزش و جایگاه ویژه و خاصی برخوردار شود.

تثبیت جایگاه ویژه و جهانی شدن گردوی تویسرکان یعنی تا امروز هر گاه نام گردو در هر نقطه از کشور پهناور ایران برده می شد، مردم و افکار عمومی بلافاصله تویسرکان را در ذهن و زبان خود تصویر و جاری می کردند اما از این به بعد به سمتی حرکت می کنیم که در آینده ای نه چندان دور وقتی در نقاط مختلف جهان نامی از گردو برده می شود، نام زیبای تویسرکان نیز، افکار و اذهان مردم دنیا را متوجه خود می سازد.

اکنون باید با برنامه ریزی های دقیق، کارشناسانه و هدفمند به حفظ، تقویت و جوان سازی باغ های گردوی شهرستان، توسعه صنایع بسته بندی و صنایع تبدیلی و فرآوری گردو بپردازیم تا خروجی جهانی شدن گردوی تویسرکان، بهبود فضای کسب و کار، ایجاد فرصت های متنوع شغلی و پویایی بیش از پیش اقتصاد و صد البته معرفی تمدن، فرهنگ و تاریخ درخشان شهرستان تویسرکان باشد.

دستیابی به این اهداف مطلوب به عزم مسوولان سطح مختلف کشوری، استانی و شهرستانی برای جلوگیری از ورود گردوهای قاچاق با ظاهری زیبا اما کیفیتی پایین و نازل در بازارهای گردوی تویسرکان و حتی دیگر مناطق کشور نیز نیاز دارد.

همچنین باید از نابودی برخی درختان گردوی کهنسال تویسرکان که به دلایلی همچون سرمازدگی، خشکسالی و آفت هایی مانند کرم خراط در معرض خطر قرار گرفته‌اند، جلوگیری کرد که یکی از بهترین راهکارهای تحقق این هدف، تداوم عملیات اجرایی سرشاخه کاری و پیوند زنی درختان گردو از نژادهای اصلاح شده در زنجیره کامل تولید نهال گواهی شده گردو در روستای مراد آباد تویسرکان با مجموع مساحت ۱۴ هکتار است.

گردوی ثبت جهانی شده تویسرکان می تواند جهانگیر شود اگر افق دید مسئولان نسبت به پایتخت گردوی ایران زمین جهانی باشد و بازارهای جهانی شاهد حضور پر آوازه گردوی تویسرکان باشند.

یادداشت از وحید الوندی خبرنگار ایسنا

  • پنجشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403062918878
  • خبرنگار :