آمریکا پیشنهاد «ناتوی آسیایی» را رد کرد

آمریکا در پاسخ به درخواست وزیر دفاع ژاپن برای گفتگوهای عمیق‌تر درباره «یکپارچه سازی» شبکه ائتلاف‌های غیررسمی خود در آسیا در یک بلوک نظامی رسمی گفت: هنوز «خیلی زود» است که درباره ایجاد یک بلوک به سبک ناتو در آسیا صحبت کنیم.

به گزارش ایسنا، شیگرو ایشیبا، وزیر دفاع ژاپن که نامزد اصلی جانشینی نخست وزیر فومیو کیشیدا است، هفته گذشته خواستار ایجاد "نسخه آسیایی ناتو" از طریق "یکپارچه کردن" ترتیبات مختلف امنیتی آن در منطقه در یک پیمان دفاعی رسمی شد.

وی گفت: «حداقل باید بحث‌های خود را در این زمینه عمیق تر کنیم.

دنیل کریتنبرینک، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای شرقی و اقیانوس آرام، در کنفرانسی در واشنگتن دی سی، پیشنهاد ایشیبا را رد کرد.

به گزارش روزنامه نیکی ژاپن، کریتنبرینک گفت: «خیلی زود است که درباره امنیت جمعی و ایجاد نهادهای رسمی تر در این زمینه صحبت کنیم، آنچه که ما روی آن تمرکز کرده‌ایم، سرمایه‌گذاری در معماری رسمی موجود منطقه و ادامه ایجاد این شبکه از روابط رسمی و غیررسمی است و سپس خواهیم دید که به کجا می‌رود.»

یک مقام آمریکایی ناشناس به نیکی گفت که ناتو آسیایی «آن چیزی نیست که ما در منطقه به دنبال آن هستیم».

در حالی که این مقام گفت ایالات متحده می خواهد از ایجاد یک "اتحاد به سبک بلوک" در منطقه آسیا-اقیانوسیه اجتناب کند، واشنگتن دهه‌ها را صرف ایجاد شبکه‌ای از مشارکت‌ها و توافقات چند جانبه در این منطقه کرده است که رقبای آن - به ویژه پکن - آن را به عنوان گامی در جهت ایجاد یک "ناتوی آسیایی" واقعی می‌بیند.

پیمان آکوس بین استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده، و گفتگوی چهارجانبه امنیتی بین استرالیا، هند، ژاپن و ایالات متحده هر دو توسط چین به عنوان تلاش واشنگتن برای "برانگیختن رویارویی" در منطقه مورد انتقاد قرار گرفتند. افزایش همکاری ناتو با ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند نیز توسط پکن محکوم شده است، به طوری که لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، در ماه ژوئیه از رهبران این اتحادیه خواست تا از ایجاد تنش، ایجاد ذهنیت جنگ سرد و برانگیختن تقابل بلوکی در آسیا و اقیانوسیه دست بردارند.

روسیه، چین و کره شمالی همگی از معاهدات دفاعی آمریکا با کره جنوبی و ژاپن انتقاد کرده‌اند. گئورگی زینوویف، رئیس اداره اول آسیای وزارت امور خارجه روسیه هفته گذشته هشدار داد که رزمایش‌های مشترک بین نظامیان ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن از نظر مقیاس و فراوانی افزایش یافته است و دارای "ضوابط ضد روسی و ضد چینی" است. 

توشیمیتسو موتگی، که همچنین کاندیدای جانشینی کیشیدا است، به نیکی گفت: «موضوع ناتو محافظت جمعی از یک کشور عضو در برابر حمله مسلحانه دشمن خارجی مشترک است. بر خلاف اروپا، آسیا از کشورهایی با فرهنگ ها و نظام های سیاسی متنوع تشکیل شده است. هر کشوری روابط متفاوتی با چین دارد.»

کیشیدا، که همچنین اعلام کرده است ژاپن باید "همکاری خود را با ناتو و شرکای خود تقویت کند"، ماه گذشته اعلام کرد که از سمت نخست وزیری و رهبری حزب لیبرال دموکرات (LPR) کناره‌گیری می کند. این حزب یک رای داخلی برای انتخاب جانشین کیشیدا در ۲۷ سپتامبر برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403062918858
  • خبرنگار : 90057

برچسب‌ها