لبخندی از جنس امید؛ ارمغان جهاد آبرسانی در سیستان و بلوچستان

جهاد آبرسانی به عنوان بزرگترین طرح آبرسانی در استان پهناور اما کم‌آب سیستان و بلوچستان با هدف ایجاد و توسعه زیرساخت‌های حیاتی در روستاها و مناطق محروم در دست اجراست تا امید و شادی را برای مردم صبور این سرزمین کهن به ارمغان آورد.

سال‌هاست سیستان و بلوچستان که در واقع پهناورترین استان کشور نیز محسوب می‌شود به دلیل قهر طبیعت با معضلی بزرگ به نام خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند.

وضعیتی که با توجه به وابستگی منابع آبی این خطه به بارش‌های سالیانه، محدودیت‌های آبی را برای بسیاری از مردم روستاها و حتی شهرها به همراه داشته است.

از سوی دیگر علاوه بر قهر طبیعت، عدم پایبندی افغانستان به تعهدات بین المللی در خصوص پرداخت حق آبه ایران از هیرمند نیز سبب شده که نه تنها دیگر از خروش هامون و نوازش آفتاب و طبیعت دل انگیز سالیان دور این خطه خبری نباشد که حیات مردم سرزمین رستم دستان هم تحت تاثیر محدودیت‌های آبی قرار بگیرد.

در حالی که نه تنها این منطقه وسیع منبعی دیگر برای تامین آب ندارد، زاهدان نیز به آورد رودخانه هیرمند وابسته بوده، وضعیتی که شرایط را سخت تر کرده است‌.

 با وجود این محدودیت‌ها اما مسئولان جهادی وزارت نیرو با عزمی راسخ به دنبال راه‌هایی برای کاهش تنش آبی بر مردم هستند و با جدیت تمام طرح‌هایی را دنبال می‌کنند و قدم‌هایی از جنس آب برای مردمی که سال‌هاست دغدغه این نعمت را دارند، برداشته‌اند تا زندگی‌شان با شنیدن نوای خوش قطره‌های آب دلنشین‌تر شود.

گام‌های ارزنده‌ای که برای پایان دادن به تنش آبی سیستان و بلوچستان برداشته شد، به گونه‌ای که ۱۵۲ هزار نفر از مردم این استان پهناور در ۴۳۱ روستا از جهاد آبرسانی بهره‌مند شدند، طرحی که قرار است بخش اعظمی از روستاهای دچار تنش و فاقد شبکه آب را به منابع آبی پایدار سطحی و یا زیرزمینی متصل کند.

اتصال ۴۳۱ روستای سیستان و بلوچستان به شبکه آب پایدار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان درباره آخرین وضعیت این طرح به ایسنا، می‌گوید: به واسطه اقدامات انجام شده تاکنون برای ۴۳۱ روستا عملیات آبرسانی انجام شده و با مجموع طرح‌های آبرسانی طی این مدت، شاخص بهره‌مندی روستاها از نعمت آب شرب ۲.۵ درصد افزایش یافته است.

 علیرضا قاسمی، جهاد آبرسانی را بزرگترین طرح آبرسانی به لحاظ حجم عملیات و گستردگی جغرافیایی معرفی می‌کند و می‌افزاید: مجموع حجم عملیات پیش‌بینی شده در این طرح شامل ۸ هزار و ۲۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع و احداث ۲۳۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب است.

 به گفته وی در راستای این طرح، آبرسانی به ۲ هزار و ۳۵۱ روستای سیستان و بلوچستان برای بهره‌مندی ۵۰ درصد جمعیت روستایی این استان هدف‌گذاری شده و در قالب ۳ فاز اجرایی شامل قرارداد محرومیت‌زدایی، طرح مجمع خیرین آبرسان وزارت نیرو و طرح ملی مجتمع‌های آبرسانی روستایی کشور پیش می‌رود.

وی در توضیح این طرح‌ها، اظهار می‌کند: در قالب طرح محرومیت‌زدایی، آبرسانی و رفع تنش آبی از ۱۷۵۱ روستای فاقد و یا دارای مشکل آب با جمعیت ۵۵۴ هزار نفر در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۱۴۵۰ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است.

وی اعتبار اختصاص یافته به این طرح را طی سال ۱۴۰۲ مبلغ ۵۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: به لحاظ اعتباری بالاترین رقم برای یک طرح آبرسانی روستایی در سطح استان محسوب می‌شود اما پیشبرد این ابرپروژه با توجه به گستردگی حجم عملیات نیازمند اعتبارات خاص است تا اختلالی در روند عملیات اجرایی رخ ندهد.

قاسمی با اشاره به دو فاز دیگر طرح جهاد آبرسانی تصریح کرد: آبرسانی به ۲۵۰ روستای فاقد در قالب طرح مجمع خیرین آبرسان وزارت نیرو و آبرسانی به ۳۵۰ روستا نیز در قالب طرح ملی مجتمع‌های آبرسانی روستایی کشور در دست اجرا قرار دارد که متناسب با تخصیص اعتبارات انجام می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد با تکمیل این طرح، شاخص بهره‌مندی از آب شرب در سطح روستاهای استان به ۹۵ درصد ارتقا یابد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403062918845
  • خبرنگار :