بسته اخبار شامگاه بیست‌و هشتم شهریور ایسنا

آزادی مشروط یک چهره مشهور/ دسترسی یک شخصیت خبرساز به اطلاعات محرمانه با وجود تعلیق

آزادی مشروط یک زندانی زن، انتصاب جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دسترسی رابرت مالی به اطلاعات محرمانه حتی در دوران تعلیق، تاکید بر لزوم تساهل و تسامح در هنگام گزینش افراد از سوی نماینده رییس‌جمهور از مهمترین اخبار شامگاه بیست‌و هشتم شهریور ایسنا بودند.

به گزارش ایسنا، شامگاه چهارشنبه، بیست‌وهشتم شهریور اخباری در حوزه‌های مختلف در خبرگزاری دانشجویان منتشر شد که در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنید:

وکیل مدافع فائزه هاشمی از آزادی مشروط موکلش خبر داد

فائزه هاشمی 

اجتماعی - وکیل مدافع فائزه هاشمی  با اعلام خبر آزادی مشروط فائزه هاشمی به ایسنا گفت: پیش از این با آزادی مشروط خانم فائزه هاشمی رفسنجانی مخالفت صورت گرفته بود ولی امروز، رای دادگاه تجدیدنظر به ما ابلاغ شد که بنا بر آن، با آزادی مشروط  فائزه هاشمی موافقت صورت گرفت و او امروز عصر از زندان آزاد شد.

محمدحسین آقاسی افزود: محکومیت موکلم سه سال بود که حدود دو سال از محکومیتش  را گذرانده است و امروز با آزادی مشروط نه "آزادی قطعی" از زندان آزاد شد.

براساس این گزارش، از  پرونده های قضایی سال ۱۴۰۱ مربوط به فائزه هاشمی رفسنجانی دختر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. او  پنجم مهرماه ۱۴۰۱ بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. طبق اعلام دادستان تهران، پس از طی روال قانونی، کیفرخواست پرونده این فرد به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقدسات صادر و به دادگاه ارجاع شد.

طبق اعلام ستایشی سخنگوی سابق دستگاه قضا، مشارالیه در دو پرونده محکومیت دارد. یکی از آن پرونده‌ها اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و پرونده دیگر توهین به مقدسات است. متهم در پرونده نخست به ۱۵ ماه حبس تعزیری و در پرونده دوم به ۳۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

مشکلات گزینشی در کدهای ۵ و ۱۹ استخدامی معلمان مجدداً بررسی می‌شود

جلسه بررسی مسائل و مشکلات گزینشی استخدام معلمان کشور

سیاسی - نماینده رئیس جمهور در اداره امور گزینش کشور با توجه به درخواست‌های متعدد متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش به معاونین و اعضای هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش گفت: هسته‌های گزینشی می‌بایستی طبق سیاست‌های کلی نظام، مورد تأیید مقام معظم رهبری، مبتنی بر تحول در امر گزینش عمل نمایند. شایسته‌گزینی، پرهیز از سلیقه‌گری و دوری از تنگ‌نظری می‌بایستی سرلوحه اقدامات گزینشی در آموزش و پرورش قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، قائم پناه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات گزینشی استخدام معلمان کشور ضمن بیان اینکه باید سعی کنیم همه را بر کشتی انقلاب سوار کنیم نه اینکه از کشتی پیاده نماییم، بر لزوم تساهل و تسامح در هنگام گزینش افراد تاکید کرد و گفت: رعایت قانون از الزامات اکید دولت چهاردهم محسوب می‌شود، لکن برخی قوانین اجرایی مثل همین قانون گزینش کشور از تاریخ ابلاغ آن در دی ماه سال ۱۳۷۷ تاکنون هیچگونه بازنگری نشده و خود را با تحولات و داشته‌های کشور یکسان ننموده است.

رئیس مرکز حراست وزارت فرهنگ منصوب شد

رئیس مرکز حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فرهنگی - هنری - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی مهدی فرهنگ را به‌عنوان مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست در این وزارتخانه منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، مهدی فرهنگ پیش از این معاون مرکز حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین سیدعباس صالحی از خدمات و تلاش‌های محمدحسین هادیان رئیس پیشین مرکز حراست این وزارتخانه تقدیر و تشکر کرد.

بر اساس این گزارش، در روزهای گذشته برخی حواشی برای ورود برخی هنرمندان و خبرنگاران به ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شده و مورد اعتراض قرار گرفته بود. 

۱۴ شهید و ۴۵۰ زخمی در اثر انفجارهای امروز دستگاه‌های بی‌سیم در لبنان

انفجار پیجرها در لبنان 

جهان - طبق آمار جدید وزارت بهداشت لبنان، در اثر انفجارهای روز چهارشنبه دستگاه‌های بی‌سیم تاکنون ۱۴ نفر به شهادت رسیده و بیش از ۴۵۰ نفر مجروح شده‌اند.

پس از انفجارهای دستگاهای ارتباطی پیجر در لبنان در روز سه شنبه، عصر روز چهارشنبه نیز صدای چندین انفجار در ضاحیه جنوبی بیروت و تعدادی دیگر از مناطق لبنان بر اثر انفجار دستگاه‌های ارتباطی شنیده شد.

در پی انفجار این دستگاه‌ها، داخل تعدادی از آپارتمان‌ها، خودروها و موتورسیکلت‌ها آتش‌سوزی رخ داد.

نجیب میقاتی نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان از وزیر امور خارجه این کشور خواست تا پس از ۲ موج انفجار در لبنان به شورای امنیت شکایت کند.

سی ان ان: آمریکا در جریان عملیات اسرائیل در لبنان قرار داشت

جهان - برخی منابع به شبکه سی ان ان اعلام کردند مقامات رژیم صهیونیستی به اطلاع آمریکا رسانده بودند که این رژیم در صدد اجرای عملیاتی در لبنان است اما درباره اینکه چه برنامه‌ای داشتند توضیح بیشتری نداده بودند.

به گزارش ایسنا، این منابع اعلام کردند که این مسئله در تماس تلفنی روز سه‌شنبه میان لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز مطرح شده بود.

این منابع در ادامه مدعی شده بودند که عدم ارائه جزئیات توسط رژیم صهیونیستی به این معنا بود که مقامات آمریکایی نیز تا زمان انتشار گزارش‌ها از انفجار هزاران پیجر در جریان این عملیات قرار نداشتند.

شبکه سی ان ان در عنوان کرد که این یک عملیات مشترک میان سرویس اطلاعات رژیم صهیونیستی، موساد و ارتش این رژیم بوده است.

آسوشیتدپرس: رابرت مالی به اطلاعات محرمانه منع شده دسترسی داشت

جهان - یک خبرگزاری آمریکایی در گزارشی اعلام کرد که با توجه به عدم رعایت پروتکل‌های لازم در نحوه بررسی پرونده تعلیق نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور ایران، او مدت‌ها پس از تعلیق خود به اطلاعات محرمانه دسترسی داشته است.

به گزارش ایسنا، دیده‌بان وزارت خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه به منابع رسانه‌ای اطلاع داد که مقامات هنگام رسیدگی به تعلیق مجوز امنیتی «رابرت مالی» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران به دنبال اتهاماتی مبنی بر سوء استفاده از اطلاعات طبقه‌بندی شده در سال گذشته پروتکل مناسبی را رعایت نکردند.

خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» با استناد به گزارش دیده‌بان وزارت خارجه آمریکا گزارش کرد: «در چندین مورد، مقامات از روند استاندارد و اصولی خارج شده و به فرستاده راب مالی اجازه دادند تا به جلسات و اطلاعات طبقه‌بندی شده دسترسی داشته باشد که در غیر این صورت محدود می شد.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «فقدان سیاست‌های استاندارد برای منصوبان سیاسی و عدم نظارت مالی منجر به سردرگمی قابل توجهی در مورد اینکه مالی پس از تعلیق چه کاری مجاز به انجام آن بود، شد.»

مالی که رهبر هیئت آمریکایی در دولت بایدن برای احیای برجام و حل و فصل مسائل مربوط به آمریکایی های بازداشت شده در ایران را بر عهده داشت، در ژوئن ۲۰۲۳ در پی ادعاهایی مبنی بر سوء استفاده از اطلاعات طبقه‌بندی شده، وادار به اتخاذ مرخصی بدون حقوق و مجوز فعالیت‌های او لغو شد.

انتهای پیام 

  • پنجشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۰:۲۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403062918824
  • خبرنگار : 71038