عطوان: یمن آوازه آمریکا را نابود کرد/ اسرائیل بازنده ماجراجویی در لبنان است

روزنامه‌نگار سرشناس جهان عرب شلیک موشک فراصوت از یمن به تل‌آویو را به منزله شکست برای آمریکا دانست و اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی علیه لبنان را نیز مقدمه‌ای برای حمله فراگیر به این کشور خواند اما تاکید کرد این رژیم قطعا شکست خواهد خورد.

به گزارش ایسنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» به تحلیل ۲ تحول مهم اخیر، یکی شلیک موشک فراصوت از یمن به تل‌آویو و دیگری حمله رژیم صهیونیستی در لبنان با انفجار دستگاه‌های پیجر پرداخت.

عطوان در ویدیویی که منتشر کرد، گفت: در ۲ اتفاق بسیار مهم، منطقه در آستانه تغییر و جنگ بسیار بزرگی قرار دارد، ۲ اتفاقی که غافلگیر کرد و هراس و وحشت را در محافل دشمنان آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی ایجاد کرد. اتفاق اول موشک «فلسطین۲» بود؛ با تشکر از یمن که این موشک بالستیک فرا صوت را در تجلیل از مقاومت فلسطین و تاکید بر پایبندی برادران یمنی و مردم یمن به آزادسازی کل فلسطین و مقابله با طرح صهیونیستی و نابودی آن اینگونه نامگذاری کرد.

او در ادامه نوشت: مساله دومی که درباره آن صحبت می‌کنیم، جنوب لبنان است که در حال حاضر تحولات بسیار خطرناکی در آنجا وجود دارد، نفوذ اسرائیل به شبکه ارتباطات جنبش مقاومت اسلامی و به طور مشخص حزب‌الله که با منفجر شدن تلفن‌ها به زخمی شدن بیش از هزار نفر منجر شد، ده‌ها دستگاه خودروی آمبولانس برای انتقال زخمی‌ها با سرعت به ضاحیه جنوبی لبنان حرکت کردند.

موشک فلسطین ۲

دستاورد استثنایی یمن

سردبیر روزنامه رای الیوم در ادامه گفت: پیام موشک یمنی که برادران یمنی آن را در تجلیل از ملت فلسطین و پشتیبانی از آن‌ها، فلسطین ۲» نامیدند، تاکید بر حمایت یمن از برادران فلسطینی تا آزادی کامل کشورشان بود، روی کلاهک این موشک نقش چفیه فلسطینی و نقشه فلسطین حک شده و این دستاوردی استثنایی است؛ یمن بزرگ این موشک را ساخت، شلیک کرد و موشک به هدفش اصابت کرد، بدون اینکه آمریکا مطلع شود.

عطوان درباره ویژگی‌های این موشک نوشت: سرعت این موشک ۱۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر در ساعت است و ۲۱۵۰ کیلومتر را در ۱۱ و نیم دقیقه طی کرد تا به هدف خود در اطراف فرودگاه تل‌آویو اصابت کند اما تمام پدافندهای زمینی، سامانه‌های پدافندی پیکان و گنبد آهنین نتوانستند به دلیل سرعت بالای این موشک با آن مقابله کنند. سرعت این موشک برای آمریکا غافلگیرکننده بود چون با تمام تجهیزات و پدافندهای خود برای جلوگیری از چنین اقداماتی آماده بود.

او با بیان اینکه «این یک اعجاز عربی و اسلامی برای برادران ما در یمن است»، نوشت: یمن در شبه‌جزیره عربستان و در کل منطقه خاورمیانه به کشور بزرگی تبدیل شده که می‌تواند دست به ابتکارعمل زده و شگفتی رقم بزند. آمریکا چنین موشکی در اختیار ندارد، از این موشک فقط روسیه، چین و کره شمالی و الان یمن دارند. وقتی یمن ماه مارس اعلام کرد که موشک فراصوت در اختیار دارد، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی این اظهارات را دروغ خواند و گفت که این‌ها صحت نداشته و برای گمراه‌سازی است.

نویسنده مشهور جهان عرب در ادامه و خطاب به کربی نوشت: امروز یمن ثابت کرد که تو و دولت آمریکا دروغگو هستید. مردم یمن بر شما برتری دارند به اشتباه خود اعتراف کنید.

عطوان با اشاره به این موضوع که «تنها روسیه این موشک را به کار برده و اکنون یمن از آن استفاده کرده و با موفقیت به هدفش اصابت کرده»، ادامه داد: امروز دستپاچگی و هراس شدیدی در اسرائیل و آمریکا ایجاد شده و فکر می‌کنم روزهای آتی با غافلگیری‌های زیادی همراه خواهد بود و این موشک به منزله شکستی برای نهاد نظامی و صنایع نظامی آمریکاست؛ در حقیقت یمن اعتبار و آوازه آمریکا را با نابودی تمامی پدافندهای هوایی آن از بین برد، پس این به معنای کامل یک دستاورد است.

حمله تروریستی در بیروت

ماجراجویی، آخرین برگ برنده‌ نتانیاهو

همچنین او درباره مساله لبنان گفت: در حقیقت جنوب لبنان به جنگ فراگیر اسرائیل نزدیک می‌شود. نفوذ به شبکه ارتباطات حزب‌الله در واقع یک مقدمه است، اینکه این نفوذ چگونه انجام شده را بعدا متوجه خواهیم شد اما نکته مهم این است که صدها نفر در ضاحیه جنوبی لبنان که پایگاه حزب‌الله است، زخمی شدند، همچنین سفیر ایران در بیروت که از همین وسیله استفاده می‌کرد، زخمی شد، این اتفاق بزرگی بوده و چه بسا مقدمه‌ای برای حمله اسرائیل به لبنان است.

عطوان تصریح کرد: نتانیاهو بارها گفت که شرایط موجود در شمال نباید ادامه پیدا کند و شهرک‌نشین‌هایی که از شهرک‌های واقع در الجلیل در جستجوی پناهگاه به مناطق مرکزی یا جنوبی فرار کردند باید برگردند. این یعنی نتانیاهو تصمیم خود را گرفته و قصد یورش به لبنان را دارد و احتمال دارد با اشغال لبنان آن را به مرحله پیش از پیروزی بزرگ مقاومت در سال ۲۰۰۰ بازگرداند، اینکه اسرائیل چراغ سبزی را از آمریکا برای این اقدام گرفته یا نه فعلا این را نمی‌دانیم.

او با تاکید بر اینکه «نتانیاهو همه چیز را از دست داده است»، گفت: اسرائیل شکست خورده و اکنون در هفت جبهه می‌جنگد و در تمامی آن‌ها شکست خورده؛ در غزه، کرانه باختری، عراق، جنوب لبنان، اردن و در یمن بزرگ. این‌ها شکست‌های نتانیاهو است و اکنون متوجه شده که باید دست به ماجراجویی بزند و ماجراجویی آخرین برگ برنده‌ای است که دارد؛ اینکه به جنوب لبنان حمله کند تا شهرک‌نشین‌ها را برگرداند.

سردبیر روزنامه رأی‌الیوم ادامه داد: نتانیاهو نتوانست اسرای صهیونیست را برگرداند حالا می‌خواهد خودش را پشت جنگ جدیدی پنهان کند به این امید که حزب‌الله شکست بخورد و به این شکل بیش از ۲۰۰ هزار شهرک‌نشین را که از الجلیل فرار کردند، برگرداند. می‌گویند می‌خواهند نوار امنیتی در جنوب لبنان را بگیرند، آیا اسرائیل در این نوار امنیتی موفق می‌شود و آیا این نوار امنیتی ساکت می‌ماند؟ هرگز، این نوار امنیتی پایان کار اسرائیل و طرح صهیونیستی خواهد شد.

عطوان معتقد است «نتانیاهو می‌خواهد جنگ را به آمریکا تحمیل کند، می‌خواهد آمریکا بجنگد و حزب‌الله، الحشد الشعبی در عراق، یمن و همین‌طور ایران را از بین ببرد».

نویسنده مشهور جهان عرب تصریح کرد: ترور شهید اسماعیل هنیه آن‌گونه که نتانیاهو انتظار داشت، ایران را به جنگ سوق نداد و او الان فکر می‌کند حمله به حزب‌الله و یورش به لبنان، چه بسا لبنان و ایران را برای مداخله جهت حمایت از حزب‌الله به جنگ بکشاند.

عطوان در پایان نوشت: این یک ماجراجویی است که نتایج آن آشکار است، اسرائیل قطعا شکست خواهد خورد چون حزب‌الله تا این لحظه از موشک‌های نقطه‌زن خود و تمامی تسلیحات و غافلگیری‌هایی که در اختیار دارد، استفاده نکرده، است. این احتمالات وجود دارد. نتانیاهو غرب را به جنگی ویرانگر سوق می‌دهد، ما دقیقا نمی‌دانیم این جنگ به چه شکل خواهد بود، شاید جنگی هسته‌ای باشد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403062818664
  • خبرنگار : 71496