معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی:

توسعه فرهنگ وقف به نوعی توسعه خدمات در جامعه است

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: افزایش موقوفات و توسعه فرهنگ وقف باعث افزایش خدمت به مردم در حوزه‌های مختلف می‌شود.

حجت‌الاسلام جمال ایزدی امروز ۲۸ شهریور ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل این اداره کل اظهار کرد: موضوع وقف یکی از مصادیق امور خیریه است و تمام امور خیریه نیست.

وی افزود: فرهنگ وقف از میان کلیه امور خیریه مصداق بارز و ماندگاری از امور خیریه است وگرنه غیر از وقف ما نذورات، تعاون، قرض الحسنه و مواردی از این قبیل را داریم که هر یک از این موارد در جامعه توسعه یابد مساوی با خدمت بیشتر به جامعه است.

ایزدی عنوان کرد: از ابتدای پایه‌گذاری فرهنگ وقف چه قبل اسلام که عناوینی دیگری داشته و چه بعد از اسلام که وقف نام گرفته سال به سال با ثبت موقوفات جدید شاهد توسعه این فرهنگ هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: لذا هر چقدر ما فرهنگ وقف و نیکوکاری و امور خیریه را در جامعه با تبلیغات ترویج دهیم ارائه خدمت بیشتر به مردم آن جامعه صورت می‌گیرد.

وی گفت: از زمانی که موقوفات ثبت سامانه یعنی قانونمند و ضابطه‌مند شد و حتی قبل از آن با نگاهی به تاریخ وقف می‌بینیم در واقع وقف از یک مورد آغاز شده و بعد به رقم‌ها و تعداد بالاتر طی سالیان سال رسیده است.

ایزدی افزود: اکنون نزدیک ۲۰۰ هزار رقبه در استان داریم که البته این سالانه در حال توسعه است، وسعت یافتن موقوفات نشان می‌دهد خدمت به جامعه در عرصه‌های مختلف در حال توسعه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: واقفین در ثبت وقف‌های جدید به نیاز جامعه توجه دارند و بر اساس نیاز جامعه وقف می‌کنند، ضمن اینکه وقف بن بست ندارد، لذا اگر به یک وقف روزی نیاز جامعه نباشد بر اساس فتوای مراجع در اموری که به نیت واقف نزدیک باشد صرف خواهد شد.

 وی در خصوص اسناد به روز شده اجاره‌ای گفت: در واقع  به روزرسانی اسناد اجاره‌ای در استان بیش از ۹۰ درصد بوده، این بر اساس رقم اسناد طی یک سال گذشته است که تعداد ۸۴۲ سند تک برگ در موقوفات تنظیم شده است.

رتبه برتر خراسان رضوی در کشور برای ثبت سند موقوفات

ایزدی اظهار کرد: همچنین ۱۸۱۵ سند تک برگ اولیه صادر شده است که در این راستا خراسان رضوی، رتبه برتر ثبت سند موقوفات را در کشور دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در خصوص اسناد اجاره موقوفات‌  تعداد ۷۳۶ رای له موقوفات صادر شده است، علاوه بر این نیز بیش از 2936 موقوفه فرایند صدور شناسه ملی را طی کرده است.

وی اضافه کرد: تمدید ۴۲ هزار رقبه منقضی و تمدید و سند اجاره جدید آن برای تنظیم صورت گرفته است، ضمن اینکه ۳۱۰۰ رقبه فاقد قرارداد، دارای سند اجاره‌ای شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062818609
  • خبرنگار : 50549