سفیر سابق ایران در کشوراردن:

شکاف عمیقی بین دولتها و ملتهای اروپایی شکل گرفت/ خرید زمین فلسطینی ها توسط یهودی ها یک دروغ تاریخی است

سفیر سابق ایران در کشوراردن تاکید کرد: شکاف عمیق بین مردم و دولت های اروپایی در خصوص فلسطین شکل گرفته است که من آن را رنسانس اروپایی نام گذاری کردم

به گزارش ایسنا به نقل از دانشگاه امیرکبیر، مصطفی مصلح زاده در نشست شهریور ماه مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی به تحلیل مسائل منطقه پرداخت و گفت: اگر بخواهیم دو مسئله فلسطین و اوکراین را در شرایط امروز تحلیل کنیم خواهیم دید اوکراین مسئله اول در بین دولت های اروپایی است. دولتی که حاضر نیست یک میلیون یورو به کارمندان در اعتصاب فرودگاه فرانکفورت بدهد بالای صد میلیارد یورو به دولت اکراین پرداخت می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم فورمولی برای مسئله اول یک منطقه داشته باشیم باید نوع کنش و واکنش تعداد نفراتی که در کل کشورهای اروپایی نسبت به یک موضوع واحد طی یکسال است را بررسی کنیم بر این اساس مسئله اول مردم اروپا فلسطین است تظاهراتی به اندازه اعتراض به جنگ فسلطین طی یکسال اخیر از سوی مردم اروپاه تا کنون مشاهده نشده است.البته این بجز مسئله داخلی آن کشورها است. اخیرا در هلند، انگلستان، دانمارک و غیره تظاهرانی برای حمایت از مردم فلسطین برگزار کردند.

این استاد علوم سیاسی تاکید کرد: حتی در جشنواره ونیزکه محل سینمایی و هنری است سارا فریدلند یک کارگردان یهودی که در این مراسم جایزه گرفت عنوان کرد وقتی جایزه می گیرم که ۷۶ سال از اشغال فلسطین گذشته است و در این مراسم از نسل کشی و لزوم همبستگی برای آزادی از این کشور صحبت کرد.

مصلح زاده خاطر نشان کرد: واکنش هایی که در مخالفت به جنگ فسلطین در کشورهای اروپایی صورت می گیرد حتی در کشورهای عربی شکل نگرفته نهایت کاری که این کشورها انجام دادند این بود که صرفا در آخرین جلسه کشورهای عربی عنوان کردند ما قائل به تشکیل کشور فلسطین در کنار کشور اسرائیل هستیم. این اوج درخواست ۵۷ کشور اسلامی است تنها ایران است که خواستش با سایر کشورهای اسلامی متفاوت است.

وی یادآور شد: شعار تشکیل یک فلسطین آن هم فلسطین آزاد شعار ایران است نه اینکه دو تا کشور فلسطین و اسرائیل کنار هم تشکیل شوند. در حالی که شعار تشکیل فقط یک فلسطین بر اساس یک رفراندوم فلسطینی الاصلها شعار مردم همه کشورهای اروپایی ها شده است. بنابراین مردم کشورهای اروپایی از شعار ۵۷ کشور اسلامی گذر کردند و شعار ایران را سر میدهند.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: در جشنواره اسکار نیز مسئله فلسطین مطرح شد جاناتان گلیزر یک کارگردان یهودی انگلیسی جایزه کارگردانی که برای یک فیلم صهیونیستی با موضوع هولوکاست(کشته شدن ۶ میلیون یهودی توسط نازی ها ساخته بود. در فیلم هنری زندگی یک خانواده آلمانی را نشان می دهد که غیرمستقیم به کشته های یهودی ها اشاره دارد) جایزه دریافت می کند. این کارگردان موقع دریافت جایزه خود در اسکار گفت باید از فلسطین حمایت کنیم من در غزه چیزهایی را می بینم که با من قبل از رویداد غزه فرق می کند.

سفیر سابق ایران در اردن اظهار کرد: تحول امروز جهان در خصوص غزه و فلسطین بسیار عجیب است. در دانشگاه های اروپا و آمریکا هم این حمایت ها شکل گرفته است تظاهرات به نفع فلسطین ادامه دارد. در یکی از دانشگاه های فرانسه استاد ریاضی در حمایت از فلسطین ۲۰ دقیقه صحبت کرد پس از آن تعلیق شد و پرونده او را به دادگاه جرایم سازمانی ارسال کردند .

مصلح زاده ادامه داد: بنابراین شکاف عمیق بین مردم و دولت های اروپایی در خصوص فلسطین شکل گرفته است که من آن را رنسانس اروپایی نام گذاری کردم. چرا که در رنسانس در قرن ۱۵ میلادی شکافی بین دولت و ملت ایجاد شد و اولین شکاف رنسانس این بود که ملت ها می خواستند از سلطه دولت های تحت سطیره کاتولیک رها شوند که در نهایت پیروز شدند. بنابراین این شکاف مجدد تکرار می شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: دولت های اروپایی کاملا حامی اسرائیل و ملت ها حامی فلسطین شدند این شکاف بسیار عمیق تر از رنسانس قرن ۱۵ میلادی است چرا که موضوع رنسانس آن زمان یک موضوع داخلی و شکاف ناشی از یک موضوع درون ملی بود. اما این شکاف یک چالش برون ملی است و فلسطین ارتباط جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و غیره به مردم اروپا ندارد. انتخابات اخیر فرانسه آخرین پدیده ای بود که این شکاف خود را به خوبی نشان داد گروهی رای اکثریت نسبی را کسب کرد که مهم ترین شعار آنها تشکیل کشور فلسطین آزاد بود این در حالی است که دولت فرانسه یکی از اصلی ترین حامیان اسرائیل است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403062818320
  • خبرنگار : 71567