مدیرکل فرهنگ و ارشاد قزوین:

مولدسازی ساختمان ارشاد قزوین یک خسران جبران‌ناپذیر است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: اکنون چند مورد از بخش‌های وابسته به اداره‌کل ارشاد شامل بخش‌های مرتبط با حوزه معاونت فرهنگی، حوزه معاونت هنری و حوزه معاونت قرآنی در «ساختمان عدل» مربوط به فرهنگ و ارشاد فعالیت می‌کنند، یعنی هم بخش قرآنی، هم بخش خوشنویسی و هم بخش رسانه‌ای ما در ساختمان عدل مستقرند و از دست دادن این ظرفیت یک خسران جبران‌ناپذیر است.

حسین براتی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص مولد سازی یکی از ساختمان‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین، اظهار کرد: در دولت سیزدهم به موضوع مولدسازی به‌طور جدی پرداخته شد، به این معنا که دستگاه‌های اجرایی نسبت به شناسایی اموال و دارایی‌های مازاد خود برای مولدسازی و فروش اقدام کنند.

وی ادامه داد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان قزوین هم از این موضوع مستثنی نبود، اما آنچه از نظر بنده هدف‌گذاری درستی نشده، این مسئله بود که تشخیص داده شد برخی از مجتمع‌های فرهنگی وابسته به اداره‌کل قزوین مازاد هستند، به نظر بنده این تلقی نادرستی بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: ما با همه ظرفیت‌ها و مزیت‌های خوبی که در حوزه فرهنگ و هنر داریم و پیشینه بسیار خوبی که استان قزوین در حوزه فرهنگ دارد، زیرساخت‌های بسیار ضعیفی داریم و می‌توان گفت در بخشی از موارد حتی این زیرساخت‌ها منفی هستند.

وی بیان کرد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جزو آن دسته از دستگاه‌هایی است که به لحاظ زیرساخت‌های فرهنگی منفی است، به‌طور مثال برای تنها مجتمع فرهنگی که در شهر معلم‌کلایه وجود دارد تشخیص مولدسازی داده شده و همچنین در شهر اقبالیه نیز چنین تشخیصی داده شده است، در حالی که به نظر بنده این تشخیص‌ها نادرست هستند.

براتی خاطرنشان کرد: در شهر قزوین هم ساختمان عدل یکی از ساختمان‌هایی است که برای موضوع مولدسازی منظور شده است، به عقیده بنده این اتفاق خوبی برای حوزه فرهنگ و هنر استان نیست. گویا به‌صورت پیش‌فرض این مسئله لحاظ شده که اگر این ساختمان ارشاد فروخته شود، از محل فروش آن اتفاقات دیگری را برای زیرساخت‌های فرهنگی استان رقم بزنند، اما باید واقع‌نگر باشیم، اینکه ما داشته‌های حداقلی خود را به امید یک اتفاق بهتر از دست بدهیم، دور از واقعیت است، تجربه نشان داده عموماً چنین اتفاقاتی دچار نوسان و تغییر آراء می‌شوند.

ضعف کمیِ زیرساخت‌های فرهنگی ارشاد قزوین

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: زیرساخت‌های فرهنگی وابسته به اداره‌کل به لحاظ کمی بسیار ضعیف هستند، ما به هیچ‌وجه میل نداریم همین حداقل‌ها را هم از دست بدهیم، خواهش ما از مدیران ارشد استان، مدیران وزارت اقتصاد و مدیران ارشد وزارت متبوع در سطح کشور این است و پیگیری‌هایی که در طی یک سال اخیر اتفاق افتاده، مبین این بوده که این ساختمان‌ها از کارگروه مولدسازی خارج شوند تا ما بیش از این آسیب نبینیم.

وی اظهار کرد: اخیراً هم با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباطی برقرار شده که در نهایت منجر به یک مکاتبه با وزیر اقتصاد شد و درخواست وزارت متبوع این بود که با توجه به زیرساخت‌های ضعیف استان و توقعاتی که جامعه فرهنگی و هنری دارند، این ساختمان‌ها از دستور کار کارگروه مولدسازی خارج شوند، امیدواریم این اتفاق خوب رقم بخورد و ما بیش از این شرمنده اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه نباشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تصریح کرد: ما تمام انرژی خود را گذاشته و از همه ظرفیت آبرویی، اعتباری و اداری خود برای این امر استفاده می‌کنیم که موضوع مولدسازی در خصوص ساختمان عدل منتفی شود، طی ۲ مرحله و در ۲ بازه زمانی ضرب‌الاجلی برایمان تعیین شد که سریعاً نسبت به قیمت‌گذاری و فروش ساختمان عدل اقدام کنیم، اما اقتضائات ایجاب نمی‌کرد که این کار را انجام دهیم و خواهش ما این بود که در این کار تجدید نظر شود.

وی بیان کرد: پیش از این به این صورت هدف‌گذاری شده بوده که ساختمان عدل فروخته شود تا از محل فروش آن بتوانند تالار شهر را بسازند، این پروژه از سال ۸۷ آغاز شده و تاکنون تنها ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ساخت و تجهیز پروژه تالار شهر نیازمند حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، بی‌شک با فروش ساختمان عدل چنین هزینه‌ای تأمین نخواهد شد، چنین هزینه بالایی باید از منابع ملی یا از مصوبات سفرهای استانی دولت تأمین شود تا شاهد اتفاقات خوبی برای زیرساخت‌های استان باشیم.

براتی خاطرنشان کرد: در سفر آیت‌الله شهید رئیسی به استان قزوین بودجه‌ای برای پروژه تالار شهر منظور شد و جزو مصوبات سفر بود، اما به‌دلیل اینکه این پروژه پیشرفت فیزیکی خوبی نداشت از این قاعده هم برخوردار نشد و مجدد ما از این ظرفیت محروم شدیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در پایان گفت: برای مجتمع‌های معلم‌کلایه یا اقبالیه هم فروش آن‌ها مطلقاً هدف‌گذاری صحیحی نیست، باید تدبیر دیگری اندیشیده شود تا اتفاق خوبی برای استان رخ دهد و ما شاهد افزایش ظرفیت‌ها باشیم، نه اینکه همان ظرفیت‌های حداقلی را که در اختیار داریم از دست بدهیم، به این امید که بخواهیم یک ظرفیت حداکثری ایجاد کنیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403062818112
  • خبرنگار : 50552