فاصله فکری آموزگاران و دانش‌آموزان باید کم شود

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: ما باید با ابزارها و روش‌های به روز با دنیای نسل جدید ارتباط بگیریم. بودن در فضاهای مجازی نظیر اینستاگرام و یتویوب از این لحاظ که کمک می‌کند مطالبات و نیازهای دانش آموزان امروزی را تشخیص دهیم، مهم است.

سردار فتح الهی در گفت و گو با ایسنا درباره اهم برنامه‌های فرهنگی و پرورشی مدارس در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: از کارهای مهمی که بر آن تاکید داریم، بازی‌های گروهی است. چون دانش آموزان به این نوع بازی‌ها علاقه دارند و در قالب بازی‌های گروهی می‌توان کار جمعی، مهارت‌های اجتماعی و اعتماد به نفس را در دانش‌ آموزان تقویت کرد و از این طریق بر روی آگاهی فرهنگی و تربیت اجتماعی نسل جدید کار کرد. یکی دیگر از کارهای جمعی سرود است که بیشتر از سال قبل قصد داریم با تقویت آن از این طریق دانش آموزان را با مفاهیم اسلامی و سبک زندگی آشنا کنیم.

وی افزود: نشاط، امید، خود مراقبتی، ایمان و اعتماد به نفس ملی از محورهای فرهنگی و پرورشی است که در برنامه‌های سال پیش رو دنبال خواهیم کرد. در حوزه گفت و گو هم شیوه مدونی به مدارس ابلاغ شده و در قالب این طرح مرتب از دانش آموزان در مورد نیازها و مطالباتشان سوال شده و در گفت و گوها مورد بحث و جمع‌بندی قرار می‌گیرد تا به صورت خود انگیخته مفاهیم و عقاید فرهنگی و پرورشی در ذهن و روح دانش آموزان نهادینه شود.

فتح الهی بیان کرد: اردوهای درون مدرسه‌ای از برنامه های پیش رو است. در طول سال تحصیلی عصرمانی دنبال خواهد شد و هر فعالیتی که برای بچه ها در حوزه پرورشی جذاب باشد، در این اردوها در نظر گرفته می‌شود. همچنین اردوهای درون مدرسه‌ای با نشاط بیشتری برگزار خواهد شد و اردوهایی مثل اردوهای پیشرفت و بازدید از مجموعه‌های علمی و صنعتی استان مثل پارک علم و فناوری، مجموعه مپنا و هر جایی که دانش‌آموزان را به امید و اعتماد به نفس ملی برساند، در برنامه های ما قرار خواهد گرفت.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش ادامه داد: برخی از اردوها مثل موزه عبرت و دفاع مقدس سناریوهای تربیتی و عقیدتی دارند و با استفاده از آن می‌توان مسائل فرهنگی و ارزش‌های ملی را معرفی و نهادینه کرد، در کنار اردوهای علمی و تفریحی برگزاری این نوع اردوها از جمله برنامه‌های محوری سال جدید هستند. همچنین جدی کردن دین، تدین و نماز در فعالیت‌های آموزشی در قالب برنامه‌های متعددی دنبال خواهد شد و در اول مهر هم زنگ نماز در مدارس نواخته می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی در حوزه‌های مراقبت از آسیب‌های اجتماعی داریم و در این زمینه دانش آموزانی که دچار آسیب اجتماعی می‌شوند را شناسایی کرده، برای اینکه این آسیب‌ها خللی در تربیتی و آموزش آنها ایجاد نکند، با مشارکت اولیاء و همکاران آموزشی از آنها حمایت کرده و در زمینه آموزش، توانند سازی ،درمان آنها برنامه جدی داریم. استفاده از ظرفیت‌های برون سازمانی و دستگاه‌های دیگر، استفاده جدی از ظرفیت انجمن اولیاء و مربیان در فرایندهای آموزشی و تربیتی مدرسه هم از جمله مواردی است که روی آن متمرکز هستیم.

وی یادآورشد: مهمترین کار پرورشی در مدرسه احیاء، تبیین، جریان سازی و گفتمان سازی است که نقش تربیتی و آموزگاران، مربیان پرورشی و عوامل اجرایی مدرسه در این زمینه بسیار تاثیر گذار است. یعنی حتی باید برای راننده سرویس مدرسه نقش تربیتی تعریف کرد و دائما در این زمینه‌ها و با سناریوهای متعدد، بصیرت‌های تربیتی را به آنها بدهیم و آنها این بصیرت را به دانش آموز انتقال دهند. کار مهمی که روی آن تاکید داریم ایجاد تشکل‌های تربیتی در مدرسه است و یعنی مدرسه یک تشکیلات تربیتی داشته باشد تا بتواند از عهده ماموریت‌های مختلفی که در مدرسه و در حوزه پرورشی داریم، بر بیایند.

این مسئول عنوان کرد: نسل جدید که از آن به نسل زد یاد می‌شود، به شدت به تصویر و رسانه علاقه دارد در این زمینه برنامه‌ سینما مدرسه را از سه سال گذشته شروع کردیم و فیلم‌ها و مستندهایی که دانش آموزان باید با آن ارتباط بگیرند به مدارس اعلام کرده و در مدرسه نمایش داده می‌شوند. هدف از این طرح این است که در زمینه‌های مختلفی که بصیرت دانش آموزان مورد آسیب و هجمه قرار گرفته ترمیم شده و دانش آموزان آگاهی های لازم را پیدا کند.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش درباره اضافه شدن نیروی جدید پرورشی و فرهنگی در مدارس گفت: اگر سیر مراحل گزینش طی شود حداکثر ۲۰۰ نیرو در حوزه مشاوره، مربی پرورشی و مربی تربیت بدنی در اختیار ما قرار می‌گیرد که این تعداد به نسبت نیازهایی که داریم به شدت پایین است.

فتح الهی درباره راهکارهای جبران کمبود نیروی پرورشی و نیازهای مدارس اظهار کرد: برای جبران این کمبودها باید از ظرفیت‌های موجود، شبکه معلمان، اولیاء و دانش آموزان و حتی محله با ایجاد تشکیلات خوب پرورشی بهره برد و ظرفیت‌های مردمی را هم پای کار بیاوریم تا خلاء نیروی انسانی را با ایجاد این تشکیلات پرورشی و با استفاده از همه ظرفیت‌ها جبران کنیم.

وی درباره ضرورت به روز بودن آموزگاران و مربیان پرورشی برای برقراری ارتباط موثر با نسل جدید خاطر نشان کرد: ما باید با ابزارها و روش‌های به روز با دنیای نسل جدید ارتباط بگیریم. بودن در فضاهای مجازی نظیر اینستاگرام و یتویوب از این لحاظ که کمک می‌کند مطالبات و نیازهای دانش آموزان امروزی را تشخیص دهیم، مهم است. وقتی آموزگاران و عوامل آموزشی در این فضاها می‌روند و کامنت‌ها را می‌خوانند، از پست‌هایی که دانش آموز می‌گذارند مطلع می‌شوند این به ما کمک می‌کند که بفهمیم دانش آموزان در چه اتمسفری و از لحاظ فکری در چه فضایی قرار دارند. بنابراین باید برنامه ریزی کنیم که با استفاده از ابزارهایی که مورد علاقه این نسل است با آنها ارتباط بگیریم. بنابراین اولین راه این است که بدانیم آنها در چه نوع فضای فکری و فرهنگی فعالیت می‌کنند.

فتح الهی گفت: به دلیل سرعت بالای تکنولوژی و رشد فضای مجازی، فاصله فکری و فرهنگی نیروی آموزشی با نسل جدید زیاد است و ضرورت دارد برای کم کردن این فاصله زمینه‌هایی ارتباطی که ما را به لحاظ فکری و عملی به آنها نزدیک می‌کند در خودمان و بدنه معلمان فراهم کنیم تا بتوانیم با دانش آموزان ارتباط بگیریم. ارتباط شروع تأثیرگذاری دردانش آموزان است و اگر این ارتباط حاصل شود و نمونه‌های خوبی از بودن و زیستن باشیم، تاثیر مستقیمی بر دانش آموزان خواهیم داشت.

وی افزود: برنامه‌هایی در این زمینه با محوریت آشنایی با نسل جدید و روانشناسی نسل جدید خواهیم داشت تا بتوانیم یک تفاهم جدی با این نسل پیدا کنیم و این تفاهم باعث شود که بتوانیم در عرصه آموزشی و پرورشی امروز موثرتر عمل کنیم‌.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403062818067
  • خبرنگار : 50622

برچسب‌ها