وحدت، قوی‌ترین عامل برای اقتدار امت اسلامی در مقابل دشمنان

در شرایط امروز جهان اسلام که استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی با تمام توان، ماهیت و اساس جهان اسلام را نشانه گرفته اند، وحدت و همبستگی بین آحاد مختلف مسلمانان یکی از کلیدی ترین ضروریات است.

حفظ وحدت و داشتن اتحاد و همبستگی همیشه از مواردی بوده که بارها در قرآن کریم و سخنان پیامبر اسلام(ص) و خاندانش مورد تاکید بوده و ایشان در هر فرصتی که بدست می‌آوردند جوامع اسلامی و ملت‌های مسلمان را به حفظ وحدت سفارش می‌کردند.

حفظ وحدت در جوامع اسلامی بی تردید رمز پیروزی آن جامعه است، همان‌طور که پیروزی انقلاب ۵۷، حاصل و نتیجه وحدت و اتحاد تمام اقشار ایرانی بود لذا حفظ وحدت و اتحاد و تکیه بر اشتراکات مذهبی در بین مسلمانان لازم و ضروری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، امام جمعه ارومیه در سومین نشست بین‌المللی وحدت اقوام، ادیان و مذاهب، وحدت را عامل پیروزی دانست و گفت: کشور ایران نمونه وحدت و صمیمت بین مذاهب و ادیان مختلف است اما در موضوع فلسطین و غزه در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی جز ایران و چند کشور هیچ کشور اسلامی عکس‌العملی نشان نمی‌دهند. 

وی گفت: در سایه وحدت و برادری امید است بزودی رژیم صهیونیستی از روزگار محو شود و مسلمانان فلسطین و غزه با آزادی زندگی کنند. 

قریشی با بیان اینکه رسیدن به وحدت با پرداختن به ارزش‌های مشترک بین امت اسلامی بهتر فراهم می‌شود، اظهار کرد: اگر این مشترکات را در جامعه مطرح و عمل کنیم در سایه ارزش‌های مشترک به وحدت الهی و حبل متین دست می‌یابیم. 

وی تاکید کرد: اگر به مشترکات و ارزش‌های بین مسلمین اهمیت داده و گفته‌های قرآن در مورد وحدت را مبنا قرار می‌دادیم امروز شاهد اوضاع فعلی مردم غزه و فلسطین نبودیم، در حالی که اگر کشورهای اسلامی با اتحاد به میدان می‌آمدند رژیم صهیونیستی نابود و از روزگار محو می‌شد که امید است این وحدت بزودی حاصل شود و شاهد اضمحلال این رژیم کودک‌کش باشیم. 

ماموستا کلشی‌نژاد، امام جمعه اهل سنت ارومیه نیز افزود: در آذربایجان‌غربی سالها اتحاد با تفاهم و تعامل و با گذر از مرارت‌ها با اقتدار حفظ شده است و مردم این استان نگذاشتند ددمنشی‌ها و اقدامات خصمانه دشمن تاثیری در این اتحاد بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: همواره دشمنان تلاش کردند اتحاد جوامع اسلامی را به چالش بکشانند و فلسطین را از ذهن مسلمانان دور کنند.

کلشی‌نژاد با بیان اینکه تمام جنگ‌های منطقه نتیجه تفکرات رژیم صهیونیستی است که پایه‌ریزی می‌کند تا قبله مسلمین را از مسلمین بگیرد، گفت: اگر امروز شاهد جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و غزه هستیم ناشی از تفرقه و دوری کشورهای اسلامی از هم است چرا که اگر اتحاد و احساس مسئولیت ایران در کشورهای اسلامی عملیاتی می‌شد، امروز رژیم صهیونیستی منزوی می‌شد و نمی‌توانست برنامه‌ها و توطئه‌هایی برای کشتار جمعی و ایجاد شبکه‌های افراطی را عملیاتی کند.

حجت الاسلام دیرباز نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: با تکیه بر مشترکات مذهبی و گسترش وحدت اسلامی در بین امت های اسلامی می توان شاهد تاثیرات مثبت آن در بین جوامع اسلامی باشیم.

وی با اشاره به اینکه اوضاع امروز غزه نتیجه عدم وحدت مسلمانان و همکاری برخی کشورهای مسلمان با رژیم صهیونیستی است، تصریح‌کرد: اکنون که هجمه ها علیه اسلام و امت اسلامی توسط دشمنان افزایش یافته و داشتن وحدت بیش از گذشته در بین جوامع اسلامی احساس می‌شود، نیاز است علما و مسئولان همه کشورهای مسلمان با همفکری و ارائه راهکارهای مناسب به حفظ وحدت و اتحاد امتهای اسلامی کمک کنند.

حجت الاسلام دیرباز با اشاره به اینکه امروزه بدلیل تقویت شبکه های تبلیغاتی علیه جهان اسلام توسط دشمنان، ایران اسلامی و تمامی کشورهای مسلمان به وحدت و همبستگی نیاز دارند، اظهارکرد: ملت های اسلامی نباید اجازه دهند برخی اختلافات جزیی، وسیله ای برای تفرقه انگیزی توسط دشمنان شود و وحدت مسلمانان را از بین ببرد.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی از آغاز تاکنون همیشه بر وحدت تاکید داشته و رمز موفقیت خود را تکیه برهمین کلمه می داند، ادامه داد: آذربایجان‌غربی نیز به عنوان بخشی از این نظام و کشور، نمونه ای بارز از اتحاد اقوام و ادیان است، بطوری‌که که سال هاست تمامی ادیان واقوام از شیعه و سنی و اقلیت ها، برادرانه و با وحدت در کنار هم زندگی می کنند.

کمال حسین پور، نماینده مردم پیرانشهر، سردشت و میرآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا افزود: وحدت بین مسلمانان، رحمت خداوند بر سر امت اسلام است و نباید اجازه داد با خودخواهی و کدورت این وحدت از بین برود.

وی تصریح کرد: پیامبر اسلام خود پدیدار آورنده وحدت بودند و همواره وحدت را عامل موفقیت امت اسلامی دانسته و پیشرفت جوامع اسلامی را در گرو حفظ وحدت می‌دانستند. 

حسین پور با اشاره به اینکه هفته وحدت میراث ارزشمند امام خمینی است، اظهارکرد: مسله وحدت برای مسلمین یک نیاز قطعی و بهترین وسیله برای مقابله با تفرقه افکنی و جنگ طلبی دشمنان اسلام به ویژه رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه داد: حفظ وحدت بین شیعه و سنی در کشور عامل اقتدار کشور در مقابل تمامی توطئه های دشمنان است.

به گزارش ایسنا، پرداختن به اختلافات و مسائل فتنه انگیز نتیجه ای جز رسیدن دشمن به هدفش که آن هم از بین بردن مسلمانان با تفرقه انداختن است، نخواهد داشت؛ بنابراین با حفظ اتحاد به محوریت اسلام، تاکید بر مشترکات مذهبی توسط می‌توان در مقابل دشمنان اسلام مقابله کرد، همچنین علما و مسئولین کشورهای اسلامی نیز باید در جهت تحقق وحدت واقعی بین امت‌های اسلامی تلاش کنند.


انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403062818000
  • خبرنگار : 50134