یک جامعه‌شناس:

نقض حریم خصوصی در فضای مجازی، سلامت جامعه را دچار مشکل می‌کند

یک جامعه‌شناس گفت: حفظ حریم خصوصی یکی از بسترهای پر اهمیت در فضای مجازی است و نقض حریم خصوصی در فضای مجازی سلامت جامعه را دچار مشکل می‌کند.

منصوره ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه انسان به حکم سرشت طبیعی خود همیشه سعی کرده از حریم شخصی و خصوصی خود محافظت کند، تصریح‌کرد: امروزه با گسترش فضای مجازی و فعالیت روزانه افراد در این فضا، اهمیت حفظ حریم شخصی و خصوصی در فضای مجازی کمتر از فضای واقعی احساس می‌شود.

ایزدی با تاکید به اینکه حفظ حریم شخصی توسط افراد در فضای مجازی نیازمند فرهنگ‌سازی است، خاطرنشان‌ کرد: افراد همان‌گونه که در زندگی واقعی بدلیل مختلفی همچون شرع، عرف و حیا و برخی دلایل اجتماعی، خود را مقید به حفظ حریم خصوصی می‌داند، ضروری است در فضای مجازی نیز براساس عواملی که گفته شد و برای محافظت از زندگی خود از برخی آسیب ها از حریم شخصی و خصوصی خود محافظت کند. 

ایزدی یادآورشد: امروزه بدلیل گسترش دامنه فضای مجازی، روزانه شاهد بارگزاری فیلم، عکس و کلیپ از زندگی خصوصی توسط کاربران فضای مجازی هستیم، فیلم و عکس های خصوصی که متاسفانه افراد بدون توجه و آگاهی به عواقب آن در فضای مجازی پخش می‌کنند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: باید به این نکته توجه شود که اگر فضای مجازی افراد بیش از حد شخصی شود مشکل ساز خواهد شد، بنابراین باید اشتراک گذاری در فضای مجازی متعادل باشد و ابزاری برای خودنمایی و فخر فروشی نباشد.

وی با اشاره به اینکه نباید بگذاریم فضای مجازی از زندگی واقعی ما پیشی بگیرد و محل عرضه زندگی خصوصی ما شود، اظهارکرد: می توان به جرات گفت که در حال حاضر بیشتر آسیب‌های اجتماعی و گاهی سوء استفاده‌های که در این محیط مشاهده می‌شود ناشی از حضور بدون آگاهی در فضای مجازی و عرضه زندگی خصوصی در این محیط است، لذا نیاز است در کنار فرهنگ‌سازی و آگاهی سازی مردم توسط متولیان فرهنگی، نسبت به فعالیت در فضای مجازی بیشتر دقت کنیم و خانواده‌ها نیز نسبت به فعالیت فرزندان خود در بستر مجازی هوشیارتر باشند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403062817997
  • خبرنگار : 50134