برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی گردشگری «اوتی تی» در بابل

نخستین جشنواره فرهنگی - گردشگری «اوتی تی» در تالاب نیلوفر آبی برگزار شد.

علی پیرفلک شامگاه ۲۷ شهریور در نخستین جشنواره فرهنگی گردشگری «اوتی تی» در تالاب نیلوفر آبی شهرستان بابل، با اشاره به این‌که این آب‌بندان‌ها توسط اجداد ما زمانی که تکنولوژی فعلی و چاه عمیق نبود، احداث شده‌اند تا برای ذخیره آب کشاورزی مورد استفاده قرار گیرند، گفت: در گذشته تالاب‌ها زیستگاه آبزیان، پرندگان و موجودات مختلف بود.

وی آلودگی بسیاری از تالاب‌ها را ناشی از استفاده غیرمجاز از سموم شیمیایی برشمرد و تصریح کرد: این آلودگی سبب مرگ‌ومیر بسیاری از موجودات این تالاب‌ها شده است.

وی با اشاره به این‌که امروزه تالاب‌ها گذشته از ذخیره غنی آب برای امر کشاورزی و پرورش آبزیان، در حوزه گردشگری و جذب توریست نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند، یادآور شد: اگر در حوزه گردشگری تالاب‌ها برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اندک داشته باشیم حداقل برای ۱۰ نفر اشتغال‌زایی می‌شود.

فرماندار ویژه شهرستان بابل افزود: با توجه به ظرفیت ارزنده تالاب نیلوفر آبی، این تالاب می‌تواند به عنوان قطب گردشگری منطقه شمال کشور معرفی شود.

پیرفلک با انتقاد از ورود پساب‌های ناشی از فاضلاب خانگی و صنعتی و ضایعات کشاورزی به این تالاب، ادامه داد: اجازه آلوده شدن این تالاب را ندهیم زیرا زیست محیط این تالاب را با خطر مواجه می‌کند.

وی با قدردانی از شورا و شهرداری بابل در برگزاری نخستین جشنواره «اوتی تی»، گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی ظرفیت ارزنده این اماکن گردشگری را معرفی می‌کند.

رئیس شورای شهر بابل نیز اظهار کرد: نخستین جشنواره فرهنگی و گردشگری اوتی تی با همت مدیریت شهری و تلاش مجموعه سیمامنظر در تالاب ۴۰ هکتاری نیلوفر آبی برگزار شد.

مرتضی کاردگر تصریح کرد: از دو هزار و ۵۳ تالاب مهم و مطرح جهان ۲۵ تالاب در ایران است و این نشان از جایگاه ایران در برخورداری از این ظرفیت ارزنده دارد.

وی با اشاره به این‌که ۳۵ درصد تالاب‌ها دچار خشکسالی شده‌اند، یادآور شد: وجود بیش از ۵۰ نوع تنوع زیستی در این تالاب‌ها از خزندگان، پرندگان و دیگر موجودات نشان از ارزش بالای این تالاب‌ها دارد.

رئیس شورای شهر بابل وجود آب‌بندان‌ها را سبب احیاء سفره‌های زیرزمینی برشمرد و گفت: کاهش و مهار سیلاب‌ها، ذخیره آب کشاورزی، پیشگیری از خشکسالی و جذب گردشگر، از دیگر مزایای این تالاب‌هاست.

وی ادامه داد: شهر بابل بعد از بندر خمیر به عنوان دومین شهر تالابی ایران عضو کنوانسیون رامسر شده است.

 رئیس اداره محیط زیست شهرستان بابل نیز با اشاره به این‌که بابل به‌عنوان دومین شهر تالابی بعد از بندر خمیر انتخاب و به‌زودی تابلوی ورودی شهر به این نام تغییر می‌کند، گفت: ارزش هر هکتار آب‌بندان برابر با ۲۰ هکتار زمین کشاورزی و ۱۰ هکتار جنگل است.

حسین حیدرپور با اشاره به این‌که ۸۰ درصد آب‌بندان‌های بابل دست‌ساخت و میراث گذشتگان ما است، افزود: گذشتگان با علم و مهارت خود با ایجاد چنین آب‌بندان‌هایی ضمن ذخیره آب برای کشاورزی، از وقوع سیلاب جلوگیری می‌کردند.

وی با اشاره به این‌که ۲۰۶ قطعه تالاب در بابل داریم که نیازمند لایروبی هستند، خاطرنشان کرد: محیط زیست هیچ مشکلی برای انجام لایروبی این تالاب‌ها اگر استانداردهای لازم رعایت شود و به زیستگاه موجودات آسیبی نرسد، ندارد.

رئیس اداره محیط زیست بابل با اشاره به این‌که تالاب‌ها محل ورود فاضلاب‌ها نیست، تصریح کرد: تالاب‌ها باید عاری از آلودگی‌ها باشند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۱:۱۴
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403062817981
  • خبرنگار : 50490