نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

مواظب هنرمندان و شاعران کشور باشیم

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز تاکید کرد: مواظب هنرمندان به خصوص شاعران کشور باشیم و به هیچ عنوان اجازه ندهیم دشمن از آن‌ها استفاده کند، چون سرمایه‌های ملی ایران هستند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مطهری اصل عصر سه شنبه در همایش ملی روز شعر و ادب فارسی، با بیان اینکه شعرای فارسی زبان، اغلب به دنبال شعرای ترک و آذری زبان بودند، اظهار کرد: زبان آنچه که در مکنون انسان است را آشکار می‌کند و فرقی ندارد که به زبان ترکی، فارسی یا سایر زبان‌ها باشد.

وی با تاکید بر این‌ که بحث شعر و ادب، ربطی به قومیت و زبان ندارد، گفت: خداوند متعال می‌فرماید که از نشانه‌های بزرگی حضرت حق این است که انسان‌ها را به زبان‌ها و رنگ‌های مختلف آفریده است، پس زبان جزو ویژگی‌های فطری انسان بوده و امتیاز خاصی بین انسان‌ها تلقی نمی‌شود.

وی با بیان این‌که ادبیات فارسی آمیخته با عربی و مملو از آیات و روایات است، بیان کرد: وقتی خداوند متعال حضرت آدم را آفرید و ملائکه بر علم و قدرت آن اذعان کردند، ابلیس در مقابلش قرار گرفت و از سر دشمنی درآمد و گفت که همه بندگان خدا از نسل آدم را فریب می‌دهد و احدی نمی‌تواند از اغوای او جان سالم به در برد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ادامه داد: شیطان به دنبال اغوای کسانی است که همچون هنرمندان به قلب مردم نفوذ می‌کنند، بنابراین در طول تاریخ هر کسی که هنری داشته، در نشانه تیر شیطان قرار گرفته است تا از این طریق هزاران و میلیون‌ها انسان را از طریق همان هنرمند به انحراف بکشاند.

وی با اشاره به کتاب علل انحراف هنرمندان نوشته مرحوم دکتر اردوبادی، مطرح کرد: جشنواره‌های هنری دنیا توسط برخی کشورهای ظالم در سال‌های اخیر موردتوجه گرفته و به خصوص در دهه اخیر به سینما و نمایش نامه‌ها اصرار دارند زیرا از ابلیس یاد گرفتند.

وی اضافه کرد: این کشورها می‌دانند که اگر بتوانند همچون شیطان، خواص و هنرمندان را منحرف کنند، می‌توانند کل جهان را در دست بگیرند.

مطهری اصل با بیان این‌که شهریار سال‌ها توسط ساواک در انزوا قرار گرفت، گفت: انقلاب اسلامی به شهریار کمک کرد تا به عظمت سالیان جوانی بازگردد و به شهریاری بهتر از ایام جوانی تبدیل شود. 

اصلی‌ترین مولفه برنامه‌های هفته شعر و ادب فارسی و نکوداشت استاد شهریار مردمی بودن این برنامه‌ها بود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه اصلی‌ترین مولفه برنامه‌های هفته شعر و ادب فارسی و نکوداشت استاد شهریار مردمی بودن این برنامه‌ها بود، گفت: امسال بسیاری از هنرمندان به صورت خودجوش با ما همکاری داشتند و از مفاهیم والای زندگی و اشعار استاد شهریار آثار بزرگی را خلق کردند.

سید محمدحسین بلاغی در این همایش اذعان کرد: خوشحالیم که امروز شهر تبریز میزبان آیین ملی روز شعر و ادب فارسی است و همچنین این مناسبت به نام استاد شهریار، شاعر برجسته تبریزی نام‌گذاری شده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری، شهریار را در کنار مفاخر ادب ایران فرهنگی، حکیم نام‌گذاری می‌کنند و در کنار شعرای فردوسی، نظامی گنجوی از حکیم شهریار نام می‌برند، کسی که در دوران معاصر زیسته و به اشتغالات جامعه خود حساس و زمان‌شناس بوده است.

وی بیان کرد: همه ما سعادتمندیم که استاد شهریار اهل تبریز بوده که درحقیقت شهر تبریز زمامدار شعر و ادب است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی مطرح کرد: طی ۲۳ تا ۲۹ شهریورماه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با مشارکت انجمن‌های ادبی بیش از ۱۲۰ برنامه در سطح استان آذربایجان شرقی برگزار شده و خواهد شد. 

وی اضافه کرد: در حوزه نمایش، موسیقی، آثار تجسمی تولیدات و آثار بسیاری در حال اجرا است و نمایشگاه‌های خوبی را میزبان بودیم.

وی بیان کرد: استاد شهریار صرفا در حد یک شاعر زبان‌دان ادبی نیست بلکه استاد شهریار در لحظه لحظه زندگی مردم حضور دارد و کارساز و جریان‌ساز است که می‌توان از حضور این جمع باشکوه مشاهده کنیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۱:۵۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403062717936
  • خبرنگار : 50643