زنده نگه‌داشتن نام شهدا معنویت است

مدیرکل بنیاد شهید استان اصفهان گفت: وظیفۀ ما این است که به هر طریقی نام و خاطرۀ شهدا را زنده نگه داشته و برای نسل آینده بیان کنیم، در این میان، زبان فرهنگ، زبانی است که همه اقشار جامعه می‌پسندند و سمپوزیوم مجسمه‌سازی شاهین‌شهر یکی از راه‌های شایسته برای معرفی شهدا به جامعه است.

نخستین سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر با موضوع «سرداران شهید شهر» در محل یادمان شهدای گمنام این شهر در حال برگزاری است و قرار است سردیس سیزده شهید این شهرستان توسط سیزده هنرمند مجسمه‌ساز خلق شده و سپس برای نصب در فضای شهری شاهین‌شهر جانمایی شوند.

فضیلت زنده نگهداشتن یاد و خاطرۀ شهدا کمتر از شهادت نیست

محمد انصاری‌پور، مدیرکل بنیاد شهید استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به زنده نگه‌داشتن یاد و خاطرۀ شهدا گفت: شهدا با نثار جانِ خود از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی دفاع کردند، امروز نیز شاهد هستیم که وقتی نام و خاطرۀ شهدا مطرح می‌شود موجی از معنویت در مردم ایجاد می‌شود چراکه پرداختن به نام و یاد شهدا سبب احیای جامعه است.

او ادامه داد: نام سیدالشهدا(ع) و تکرار آن به‌ویژه در ماه‌های محرم و صفر، اسلام را زنده نگه داشته و نام و خاطرۀ شهدای جنگ تحمیلی نیز پابرجایی انقلاب اسلامی ایران را موجب شده است. زنده نگه‌داشتن نام شهدا معنویت است و به این موضوع اشاره دارد که فرزندان این مرز و بوم، جان خود را نثار کردند تا از کیان و نوامیس و مرزهای کشور دفاع کنند.

مدیرکل بنیاد شهید استان اصفهان ضمن تأکید بر اینکه فرهنگ ایثار و شهادت می‌تواند در زندگی همۀ مردم ساری و جاری شود، افزود: اگر خلوص، صداقت، پاکی، بی‌ریایی و ایثار در زندگی عموم مردم حاکم شود بسیاری از مشکلاتی که امروز در خانواده‌ها و در جامعه دیده می‌شود با چنین نگاهی مرتفع خواهندشد.

انصاری‌پور با اشاره به اینکه فضیلتِ زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست و باید با شیوه‌های مختلف فرهنگی، چهرۀ نورانی شهدا را معرفی کرد، بیان کرد: وظیفۀ ما این است که شهدا را به‌عنوان الگوهای مثال‌زدنی به جامعه معرفی کنیم و به هر طریقی نام و خاطرۀ شهدا را زنده نگه داشته و برای نسل آینده بیان کنیم. در این میان، زبان فرهنگ، زبانی است که همه اقشار جامعه می‌پسندند و سمپوزیوم مجسمه‌سازی شاهین‌شهر یکی از راه‌های شایسته برای معرفی شهدا به جامعه است، لذا اقدام مجموعه مدیریتی شاهین‌شهر در ساخت سردیس شهدای این شهرستان توسط هنرمندان، بسیار ارزشمند است. امیدواریم این اقدام، موج و حرکتی در استان ایجاد کرده و شرایطی را فراهم کند تا بیش از پیش شهدای عزیزمان به جامعه معرفی شوند.

شاهین‌شهر شهری شهیدپرور است

حمیدرضا شاه‌رجبی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شاهین‌شهر و میمه نیز با اشاره به چگونگی انتخاب سرداران شهید شهرستان شاهین‌شهر برای خلق سردیس آنها، به ایسنا گفت: بر اساس تصمیمات اخذشده در شورای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شهرستان شاهین‌شهر در اردیبهشت و مردادماه سال جاری، مقرر شد تا از بین امیران و سرداران بزرگی که منتسب به شهرستان شاهین‌شهر هستند تعداد ۱۳ شهید باتوجه به تعداد اعلام‌شده ازسوی شهرداری برای ساختن سردیس آنها انتخاب شود که برای این مهم، ۴ مولفه تعریف شد.

او مولفه‌های تعیین شده را چنین برشمرد: محل پروندۀ این شهدا در این شهرستان باشد، گلزارشان حتی‌الامکان شاهین شهر باشد، محل تولد یا سکونت آنها شهرستان شاهین‌شهر بوده و مورد آخر نیز این است که محل اعزام آنها از شاهین‌شهر باشد. بر اساس این چهارمولفه، اسامی امیران و سرداران شهرستان شاهین‌شهر بررسی شد و به‌ترتیبِ تعداد مولفه‌ای که هریک از شهدا داشتند سیزده سردار شهید فهرست‌شد و ضمن هماهنگی با فرمانداری و پایگاه مقاومت بسیج شهرستان، اسامی این شهدا به منظور ساختن سردیس آنها دراختیار شهرداری شاهین‌شهر قرار گرفت.

رئیس بنیاد شهید شاهین شهر ضمن قدردانی از مجموعۀ مدیریت شهری شاهین‌شهر در حمایت از برنامه‌های با محور ترویج و توسعۀ فرهنگ و ایثار و شهادت و توجه این مدیریت برای حفظ نام و یاد شهدا با ساختن سردیس آنها بیان کرد: این اقدام خلاقانه و مبتکرانه نشان‌دهندۀ دغدغۀ مدیریت شهری درخصوص ترویج و توسعۀ فرهنگ ایثار و شهادت در سطح شهر است. قطعاً چنین برگزاری این رویدادهایی در سطح شهر، توجه عامۀ مردم را به خود جلب کرده و تأثیرگذار خواهد بود، چراکه تبلیغات محیطی همواره مولفه‌ای تأثیرگذار در نگاه مردم است و خلق سردیس شهدا و قرارگیری آنها در سطح شهر موجب برانگیختن حس کنجکاوی در مردم شده و در آشنایی آنها با شهدا اثرگذار است، ضمن اینکه روحیۀ ایثار و شهادت در سطح شهر را گسترده‌تر خواهد کرد.

شاه‌رجبی با اشاره به میزبانی شاهین‌شهر از مهاجران جنگ در دوران دفاع مقدس و نیز اعزام‌هایی که از این شهرستان صورت گرفته است، به شهدای این شهرستان در ابعاد مختلف اشاره و تأکید کرد: شهدای دفاع مقدس در کنار سایر شهدا مانند شهدای سلامت، امنیت، و مدافعین حرم نشان می‌دهد که شاهین‌شهر همواره نمادی از شهید و شهادت را داشته و شهری شهیدپرور است که شهروندانش همیشه از بزرگ‌ترین دارایی و سرمایۀ خود یعنی جانشان گذشته و آن را نثار کرده و مرگ آگاهانه در راه خدا را پذیرفتند. این باعث افتخار ما است که بتوانیم گوشه‌ای از خدمات این بزرگواران را با خدمت‌رسانی به خانواده‌شان جبران کنیم.

به گزارش ایسنا، اولین سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر با موضوع «سرداران شهید شهر» ازسوی شهرداری و شورای اسلامی این شهر و از روز ۲۴ شهریورماه در محل یادمان شهدای گمنام شاهین‌شهر واقع در بوستان انقلاب این شهر آغاز شده و تا ۳۱ شهریور صبح‌ها از ساعت ۸ تا ۱۳ و بعدازظهرها از ساعت ۱۷ تا ۲۲ نیز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۰:۲۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403062717895
  • خبرنگار : 50290