رئیس کل دادگستری گیلان خبر داد

دادگاه صلح ورودی پرونده به محاکم قضایی را کاهش می‌دهد

رئیس کل دادگستری گیلان گفت: پرونده‌هایی که سابقا در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شد از این پس به حکم قانون توسط قضات در دادگاه‌های صلح رسیدگی می‌شود چون دادگاه صلح ضمن افزایش آمار سازش، موجبات کاهش ورودی پرونده به محاکم قضایی در سراسر کشور را فراهم کند.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی امروز، ۲۷ شهریور ماه در نشست شورای معاونین به ریاست رئیس کل دادگستری استان گیلان با محوریت دادگاه‌های صلح با اشاره به اینکه پرونده‌هایی که سابقا در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شد از این پس به حکم قانون توسط قضات در دادگاه‌های صلح رسیدگی می‌شود، اظهار کرد: برخی اشکالات که سابقا در شوراهای حل اختلاف به چشم می‌خورد در این دادگاه‌ها اصلاح شود.

وی افزود: رسیدگی در دادگاه‌های صلح با رعایت آیین دادرسی و رعایت همه‌ی مقررات توسط قاضی منصوب، انجام می‌شود.

رئیس شورای قضایی گیلان با بیان اینکه در این دادگاه‌ها احکام صادره تک مرحله‌ای و قطعی است، تصریح کرد: به علت حذف یکی از مراحل رسیدگی شاهد افزایش سرعت کار و کاهش مراحل رسیدگی هستیم.

 صادقی نیارکی تصریح کرد: عموما پرونده‌های با قابلیت سازش در صلاحیت دادگاه صلح قرار دارد، لذا در معیت هر دادگاه صلح دو شعبه شورای حل اختلاف نیز پیش بینی شده است.

 وی، یکی از نتایج دادگاه‌های صلح را کاهش وارده به محاکم کیفری و دادگاه‌های حقوقی برشمرد و افزود: این امر می‌تواند از اطاله دادرسی جلوگیری کند و اتقان آراء را نیز به دنبال داشته باشد.

رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به اینکه افزایش صلح و سازش از دیگر نتایج راه اندازی دادگاه است و گفت: در سازش فصل خصومت اتفاق افتاده و لذا از تکرار پرونده ها در مراجع قضایی جلوگیری می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری گیلان، حجت الاسلام و المسلمین صادقی نیارکی تصریح کرد: دادگاه صلح ضمن افزایش آمار سازش، موجبات کاهش ورودی پرونده به محاکم قضایی در سراسر کشور را فراهم کند.

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۹:۱۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403062717862
  • خبرنگار :