فاز نخست موزه دفاع مقدس قزوین افتتاح می‌شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین گفت: هم‌زمان با آغاز هفته دفاع مقدس، فاز نخست موزه دفاع مقدس و مقاومت با یک هزار میلیارد ریال اعتبار افتتاح می‌شود.

به گزارش ایسنا، سرهنگ پاسدار محمد امیر مقدم روز سه‌شنبه، ۲۷ شهریورماه ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدا، امام شهدا و ۳۰۰۰ شهید گلگون‌کفن قزوین اظهار کرد: ضرورت تبیین فرهنگ دفاع مقدس بر هیچ‌کس پوشیده نیست، روزگاری کشور مورد تجاوز کشور عراق قرار گرفت و هدف تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

وی بابیان اینکه در اوایل جنگ تحمیلی، تحلیل‌های سیاست‌مداران بر این بود که بالغ‌بر یک ماه نظام جمهوری اسلامی شکست خواهد خورد، افزود: با ایثار و جهاد رزمندگان این موضوع برعکس شد و در کمتر از ۳۰ روز ماشین جنگی صدام در خرمشهر متوقف شد و حرکت نکرد و درنهایت طی حملات متعددی که عراقی‌ها با کمک کشورهای غربی داشتند، توانستند تنها یک درصد از خاک ایران را اشغال کنند. 

وی بابیان اینکه این روزها مقارن با سالروز عملیات ثامن‌الائمه و شکست حصر آبادان است، گفت: رزمندگان نظام مقدس جمهوری اسلامی طی ۴ عملیات بزرگ توانستند، آن‌یک درصد از اشغال خاک ایران را پس بگیرند.

امیری مقدم خاطرنشان کرد: پس از پیروزی عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر قهرمان، هدف اصلی جنگ تغییر پیدا کرد و بحث تعقیب و تنبیه متجاوز مورد هدف قرار گرفت که عملیات‌های والفجر و رمضان گواه این سخن است.

وی ادامه داد: آنچه امروز در اداره جمهوری اسلامی در مدیریت دستگاه‌ها و ادارات نیاز است، به‌نوعی همین روحیه بسیجی، جهادی و روحیه ایثار و شهادت است.

وی با اشاره به چهل و چهارمین سالروز حماسه بزرگ دفاع مقدس، افزود: در هفته جاری که متناسب با هفته دفاع مقدس است، برنامه‌های متعددی برای گرامیداشت این ایام در دستور کار قرار داده‌ایم. هم‌زمان با آغاز هفته دفاع مقدس، فاز نخست موزه دفاع مقدس و مقاومت با یک هزار میلیارد ریال اعتبار افتتاح می‌شود.

این مسئول افزود: فاز نخست موزه دفاع مقدس شامل ساختمان مرکزی، کتابخانه‌ تخصصی، مخزن اسناد دفاع مقدس، سالن جلسات، مجموعه اداری و سالن آمفی‌تئاتر با گنجایش ۴۰۰ نفر است که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته استان در هفته دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: ۳۰۰۰ برنامه در قالب ۱۰۰ عنوان شاخص طی هفته دفاع مقدس در سطح استان از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف انجام می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین: برنامه‌های چهل و چهارمین سالگرد حماسه بزرگ دفاع مقدس با شعار محوری «در راه فتح قله‌ایم» برگزار می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به زنگ مقاومت در مدارس با محوریت جوانان، علم و دانش‌پژوهی، برنامه‌های تبیین نقش زنان و خانواده در دفاع مقدس با محوریت زنان، خانواده و سلامت و مراسم بزرگ و سراسری تکریم و تجلیل از ۵۰۰ همسر و خانواده پیشکسوتان دفاع مقدس اشاره کرد.

وی ادامه داد: حضور در میعادگاه‌های نماز جمعه، ولایت مداری و دشمن‌شناسی تحت عنوان مهمانی لاله‌ها در گلزار شهدای قزوین، برگزاری نمایشگاه مرکزی در پیاده راه سبزه‌میدان از دیگر برنامه‌های روز دفاع مقدس است.

امیری مقدم در پایان خاطرنشان کرد: رونمایی از ۴۲ عنوان کتاب صوتی و مکتوب، افتتاحیه ۱۵ یادمان از شهدای گمنام و برگزاری اختتامیه جشنواره فانوس از دیگر اقدامات هفته دفاع مقدس است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403062717848
  • خبرنگار : 50560