معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد

اخلاق پزشکی و ممنوعیت اتانازی در مکتب اسلام

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اخلاق پزشکی در مکاتب گفت: اتانازی در اسلام مورد تأیید نیست، چرا که دیدگاه اسلام پرهیز از برخی امور در دنیا و رسیدن به پاداش اخروی است.

محمد محمدی ۲۷ شهریور، در سومین کنگره بین‌المللی «اخلاق در مامایی و سلامت باروری با محوریت کرامت مادری»  به ارائه پنلی از اخلاق در پزشکی پرداخت و گفت: بر اساس تقسیم بندی، حوزه اخلاق به چهار بخش اخلاق نظری، اخلاق هنجاری، کاربردی و اخلاق توصیفی تعریف می‌شود.

وی اظهارکرد: اخلاق حرفه‌ای به چگونگی رفتار، ادب و نحوه برخورد فرد در حرفه خود با دیگران دارد که در حوزه پزشکی و مامایی به نحوه رفتار با بیمار مرتبط است.

 این دکترای اخلاق پزشکی در خصوص ریشه و تاریخچه اخلاق پزشکی عنوان کرد: بر اساس مطالعات تاریخی، از دوران باستان، میانی تا دوران مدرن همواره سقط جنین غیراخلاقی بوده است که این امر در راستای مهمترین هدف یعنی حفظ کرامت انسانی است.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تشخیص مکاتب اخلاقی بر محور نظریه‌هایی چون وظیفه گرایی، نتیجه‌گرایی و مبتنی بر فضیلت است که این نظریه‌ها در چارچوب خود به تحلیل‌های اخلاقی پرداخته و تئوری مبتنی بر اصول را ارائه کرده است.

وی در ادامه به محورهای اخلاق حرفه‌ای در اسلام اشاره کرد و افزود: این محورها شامل مراتب عالیه سعادت آفرین مبتنی بر اختیار آدم است بر این اساس، اتانازی در اسلام مورد تأیید نیست؛ چراکه دیدگاه اسلام پرهیز از برخی امور در دنیا و رسیدن به پاداش اخروی است.

محمدی بیان کرد: تنها در سایه علم به کمال نمی‌رسیم بلکه روح در دستیابی به کمال تأثیر گذار است و اصول مکتب اخلاقی اسلام بر مبنای قرب الهی، تبعیت از وحی و حیات ابدی که همان معاد می‌باشد استوار است.

کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد با ارائه خدمات کیفی

در ادامه طاهره میر مولایی، عضو گروه مامایی دانشگاه تهران به تبین مفهوم مراقبت محترمانه و کرامت مادری و عوامل مرتبط و نقش ماماها در این خصوص پرداخت.

وی گفت: مراقبت محترمانه و کرامت مادری  ریشه تاریخی دارد  و از آنجا که انسان با کرامت خلق شده در ذات او کرامت وجود دارد .

میرمولایی با اشاره به نظریه‌های مختلف کرامت افزود: در مطالعات پزشکی به تبیین مفهوم کرامت پرداخته شده که در این مقوله کرامت شامل احترام، حریم خصوصی، اختیار و ارزش است ضمن اینکه کرامت اساسی و متعالی دو بخش مجزاست.

 عضو گروه مامایی دانشگاه تهران، حفظ حریم خصوصی، محرمانه بودن، رفع نیاز، داشتن انتخاب، مشارکت و مورد احترام قرار دادن بیمار را از جمله عوامل حفظ کرامت بیمار عنوان کرد و گفت: رفتار با کرامت نسبت به بیمار و همراهان در این امر اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی تهدیدات کرامت را بی‌توجهی به بیمار، تحقیر شدن بیمار و مواردی از این حیث که کیفیت خدمات را پایین می‌آورد برشمرد و گفت: رعایت اخلاق حرفه‌ای و ارائه خدمات کریمانه مورد تأکید ما است که این باعث رضایت مادر می‌شود.

میرمولایی اهمیت کرامت و ارائه خدمات با کیفیت را از عوامل کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد عنوان کرد و افزود: بر این اساس در واقع باید گفت کیفیت و عدالت در ردیف کرامت قرار دارد و رفتارهای توهین آمیز یا سهل انگاری هنگام زایمان، بازدارنده قوی برای مراقبت‌های بارداری می‌شود وباعث می‌شود مادر برای بارداری‌های بعدی خود، اهتمامی به مراجعه و تحت مراقبت قرار گرفتن نداشته باشد.

عرضه بیش از ۵۰ محصول تمام‌ ایرانی حوزه مامایی

در حاشیه سومین کنگره بین‌المللی اخلاق در مامایی و سلامت باروری، نمایشگاه دستاوردهای حوزه مامایی در سلامت جامعه در قالب ۱۰ غرفه تخصصی برپا شده که در این نمایشگاه  بیش از ۵۰ محصول در حوزه‌های بارداری، پیش از بارداری، درمان ناباروری، پیشگیری از سرطان‌های حوزه زنان، مراقبت‌های پس از زایمان، ترک بارداری و غیره به نمایش درآمده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062717826
  • خبرنگار : 50549