سامانه مدیریت سطح دسترسی و پایش پارامترهای ایستگاه‌های گاز رونمایی شد

سامانه هوشمند مدیریت سطح دسترسی و پایش پارامترهای حیاتی ایستگاه‌های گاز ICMS-SG که توسط جهاد دانشگاهی استان زنجان طراحی شده است، رونمایی شد.

این سامانه با قرار گرفتن در ایستگاه‌های گاز، پارامترهای محیطی و تخصصی را در سطح وسیع جغرافیایی در بستر شبکه امن و از راه دور به‌صورت برخط پایش می‌کند.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان در مراسم رونمایی این سامانه، گفت: با راه‌اندازی این سامانه، پایداری گاز را برای شهروندان و مصرف‌کنندگان خواهیم داشت.

رحیم سلیمانی‌نژاد با اشاره به اینکه این سامانه با هماهنگی و همکاری جهاد دانشگاهی طراحی و منجر به تولید یک محصول دانش‌بنیان شد، اظهار کرد: این سامانه هوشمند با دسترسی لازم، قابل هدایت، تنظیم و کنترل است. پارامترهای حیاتی ایستگاه‌های تقلیل فشار و اطلاعاتی که از این مراکز می‌خواستیم با ساخت این سامانه می‌توانیم بگیریم. 

وی با اشاره به اینکه این سامانه در دو فاز قابلیت اجرایی دارد، ادامه داد: فاز اول این پروژه اجرایی شد و بخش مدیریت تردد و همین‌طور امنیت ایستگاه‌ها انجام و مجوز افتا سامانه دریافت و عملیاتی شده است‌. 

سلیمانی‌نژاد با اشاره به اینکه از ۳۲۰ ایستگاه حدود ۲۲۰ ایستگاه اجرایی شده و ۸۰ ایستگاه در مرحله اجراست، بیان کرد: در فاز دوم بحث انتقال دیتا برای سیستم مانیتورینگ است که بخش عملیاتی آن انجام و در حال اخذ مجوز افتا هستیم که این مهم با هماهنگی جهاد دانشگاهی در حال انجام است تا به‌طور ۱۰۰ درصدی پروژه به پایان برسد. 

او مدیریت منابع انسانی را از مزایای این سامانه اعلام کرد و گفت: این سامانه برخط است و اطلاعات دقیق در اختیار ما قرار می‌دهد. 

سلیمانی‌نژاد با بیان اینکه با استفاده از این سامانه به‌صورت لحظه‌ای از وقایع ایستگاه‌ها مطلع می‌شویم، اظهار کرد: با بهره‌مندی از سامانه می‌دانیم چه کسی وارد و خارج می‌شود و همه کنترل‌هایی که روی ایستگاه‌ها به لحاظ امنیتی حتی بحث سرقت از ایستگاه‌ها، امنیت پایدار (به لحاظ خرابکاری‌ها) می‌شود همه را با این سیستم می‌توان رصد کرد.

در ادامه، رئیس جهاد دانشگاهی استان استان زنجان گفت: این واحد برای هوشمندسازی فرآیندهای صنعتی، مرکزی را به نام آی‌سی‌تی راه‌اندازی کرده که در حوزه‌ هوشمندسازی فرآیندهای مختلف فعال است‌.

طاهر یوسفی‌ امیری با اشاره به ارتباطات و اعلام نیاز شرکت گاز، طرح اولیه این سامانه مطرح شد، ادامه داد: در این سال‌ها اصلاحات و تست‌های میدانی مختلفی انجام شد تا این سامانه به مرحله تکمیلی و اخذ مجوزها رسید و در حال حاضر در ایستگاه‌های مختلف شرکت گاز استان نصب شده است.

وی بیان کرد: این سامانه، سامانه مدیریت دسترسی و تردد و پایش و مانیتورینگ پارامترهای مختلفی است. در واقع، این سامانه به اصطلاح ساده، چشم و گوش ایستگاه‌ها بوده است و می‌تواند از همه پارامترهایی که به لحاظ عملیاتی و فنی مهم است و دسترسی و اطلاع لحظه‌ای و برخط از آنها می‌تواند مدیریت امور را تسهیل و از وقوع حوادث و شرایط نامطلوب جلوگیری کند، دیتابرداری کند. 

یوسفی‌ امیری گفت: این سامانه می‌تواند به‌صورت یک‌جا و یک‌پارچه در یک داشبرد متمرکز اطلاعات را ارائه دهد، این‌ها کاملاً ثبت می‌شود و در هرموردی که نیاز باشد دسترسی را برای شرکت گاز را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: شرکت گاز، اولین سازمانی است که این سامانه را مورد بهره‌برداری قرار داده است، البته با توجه به قابلیت‌های مختلف این سامانه در استان، شرکت برق و آب و فاضلاب متقاضی این سامانه هستند، اقدامات اولیه انجام شده است و در برخی از پست‌های برق هم این سامانه نصب شده، اما شروع اولیه با شرکت گاز بوده است‌.

به گزارش ایسنا، سامانه هوشمند مدیریت سطح دسترسی و پایش پارامترهای حیاتی ایستگاه‌های گاز ICMS-SG با حضور استاندار زنجان و سردار قمی معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور رونمایی شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403062717792
  • خبرنگار : 50534