مدیرکل محیط زیست گیلان:

سرشماری مرال در گیلان آغاز شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: سرشماری مرال یا گوزن در زیستگاه‌های استان با مشارکت جوامع محلی آغاز شد.

حمزه عشوری امروز ۲۷ شهریورماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به آغاز سرشماری مرال در زیستگاه‌های گیلان، اظهار کرد: با مشارکت جوامع محلی با تعیین ایستگاه‌ها، همه ساله برآورد نسبی از فراوانی و پراکنش این گونه ارزشمند با حضور کارشناسان و محیط‌بانان اجرا می‌شود.

وی افزود: امسال با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی در خصوص مشارکت‌های افراد علاقه‌مند، محلی و بومی منطقه و گروه‌های مردم نهاد یقیناً موثرتر اجرا می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: همکاری و هم افزایی شهرستان‌های همجوار در اجرای برنامه‌های حفاظتی و ایجاد محیطی امن در این مناطق می‌تواند در بقای این گونه با ارزش بسیار موثر باشد.

عشوری تصریح کرد: گاو بانگی از اوایل هر سال با نصب دوربین‌های تله‌ای در زیستگاه‌های گیلان اقدام به جمع آوری آمار حضور این گونه در شهرستان می‌کند و همه ساله تصاویری زیبا و ارزشمند از حضور مرال در این زیستگاه‌ها به ثبت می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه هر ساله از نیمه‌ شهریور ماه تا اواسط مهر ماه، سرشماری مرال در زیستگاه‌های انجام می‌شود، تصریح کرد: این دوره سرشماری که موسوم به «گاو بانگی» بوده، زمان جفت‌گیری مرال‌ها است که مرال‌های نر با برآوردن نعره‌های بسیار بلند، مرال‌های ماده‌ را به سمت خود می‌کشانند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان خاطرنشان کرد: مرال (Cervus elaphus)، گوزن یا گاوکوهی بزرگترین علفخوار جنگل‌های شمال ایران است که در حال حاضر به دلیل تخریب زیستگاه و شکار بی‌رویه در معرض تهدید قرار دارد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403062717667
  • خبرنگار : 50646