ابراهیم کالین: صلح باکو-ایروان برای ثبات قفقاز حیاتی است

رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه بر ضرورت یک توافق صلح نهایی بین جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان با هدف تضمین ثبات و توسعه منطقه قفقاز تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، «ابراهیم کالین» رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه در جریان حضور در کنفرانس امنیتی باکو و جریان در گفت‌وگوهای دوجانبه با همتایان بین‌المللی مختلف، به نگرانی‌های منطقه‌ای و جهانی پرداخت.

وی همچنین تلاش‌های باکو را در عادی‌سازی شرایط در قره‌باغ مورد استقبال قرار داده و به یک توافق صلح جامع بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان اشاره کرده و گفت: «این توافق برای ثبات طولانی‌مدت قفقاز و تقویت ارتباط در مسیر جمهوری آذربایجان-ارمنستان-نخجوان-ترکیه-اروپا از جمله کریدور زنگزور مهم و حیاتی است.»

به ادعای این مقام ترکیه، «بازگشایی این کریدور برای تقویت ارتباط منطقه‌ای مهم است.»

براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس سازمان امنیت ملی ترکیه همچنین به زمینه گسترده‌تر بی‌ثباتی جهانی پرداخت و به ۲ بحران مهم جنگ‌های جاری در اوکراین و غزه اشاره کرد.

وی خواستار حل مناقشه روسیه و اوکراین از طریق چارچوب امنیتی جدید مبتنی بر قوانین بین‌المللی و آتش‌بس فوری در غزه شد که در آن بیش از ۴۱۰۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند.

کالین همچنین تاکید کرد که برقراری صلحی بادوام در منطقه نیازمند یک راه حل ۲ دولتی و پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی است و امنیت و آزادی مردم فلسطین حقوق بنیادی است.

این مقام ترکیه‌ای همچنین تاکید کرد که تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مناقشات در اوکراین و غزه ادامه دارد.

وی همچنین به تهدید جهانی و مداوم «تروریسم» و حمایت از یک رویکرد متحد برای مقابله با گروه‌های تروریستی مانند داعش و فتو تاکید کرد.

ابراهیم کالین همچنین بر ضرورت تلاش‌های برابر در مقابله با سازمان‌های تروریستی و نقش مهم و حیاتی دیپلماسی اطلاعاتی در مدیریت مسائلی مانند تبادل زندانیان و مذاکرات آتش‌بس تاکید کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403062717609
  • خبرنگار : 71129