مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:

حوزه علمیه خواهران در ارائه الگوی زیست مسلمانی جامع پیشگام باشد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: از حوزه‌های علمیه خواهران انتظار می‌رود الگوی زیست مسلمانی جامع و نقش مؤثر زن و خانواده را ارائه دهند؛ حوزه علمیه خواهران می‌تواند در اینجا پیشگام باشد منتهی همه این‌ها نیازمند داشتن نگاه‌های کلان، راهبردی و جامع، تقویت ارتباطات و عزم و اراده طلاب بر تحصیل عمیق با بهره گیری از سنن و آداب خوب حوزه و روش‌های جدید است.

آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز ۲۷ شهریورماه در آئین مشترک آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) اظهار کرد: حوزه علمیه خواهران درخت تناوری است که بذرهای آن در تاریخ اسلام ریشه‌دار است و با حضرت خدیجه کبری، حضرت فاطمه زهرا و حضرت زینب کبری(س) این بذر افشانده شد و در طول تاریخ، آرام و با فراز و فرودهای گوناگون مسیر خود را طی کرد و حاصل آن سلسله بزرگی از راویان و محدثان و بزرگان از بانوان تاریخ اسلام است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران گفت: قم متأخر، منظومه‌ای از ویژگی‌ها و خصایص دارد که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن پایه‌ریزی نوین حوزه علمیه خواهران به شکل شبکه‌ای، منظومه‌وار و دارای یک دامنه وسیع و گسترده است؛ این نهال، محصول فکر نهضت اسلامی با رهبری امام و بالاخص انقلاب اسلامی با پیشگامی امام، رهبری معظم و بزرگان نهضت و انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه تأسیس نهاد تاریخی حوزه علمیه خواهران یکی از ۲۰ ویژگی ممتاز حوزه علمیه است، گفت: این نهاد بزرگ، تنومند، تناور، اثرگذار، برآمده از فکر اصیل اسلامی و اندیشه امام و انقلاب اسلامی است و این ویژگی، رسالت ما و شما را در برابر این نهاد و این حرکت جوشان و امواج نورانی سنگین می‌کند؛ با تلاش اساتید و مدیران و پیشگامان حرکت حوزه‌های علمیه خواهران، شاهد دستاوردهای بزرگی در این عرصه هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه یکی از مهم‌ترین رسالت‌های خواهران طلبه را تقویت اصالت و بن مایه‌های حوزه تاریخی اسلام و تشیع در حوزه علمیه خواهران دانست و گفت: حوزه علمیه یک ماهیت خاصی دارد که در بیش از هزار سال رشد پیدا کرده و هویت حوزوی یک هویت اصیل و تاریخی است که افتخار ما و شما باید این باشد که این هویت را تقویت کنیم.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه مفهوم این هویت سازی، تعصبات فرقه‌ای و جدایی از جریان‌های علمی نیست، اظهار کرد: ما به حوزه علمیه پیشرو، پیشگام و بهره‌مند از تجارت جدید و پاسخگوی نیازها و همراه با تحولات عصر معتقد هستیم اما اصالتی در این حوزه نهفته است که ما و شما برای تحیکم این هویت و فرهنگ بنیادین در درون ما و منظومه‌های کاری باید طرح داشته باشیم و تلاش کنیم.

وی گفت: حوزه علمیه خواهران مسیر رشد بسیار خوبی را پیموده است و چهره‌های بزرگی را تربیت کرده است اما همچنان به عزم قوی‌تر برای تربیت چهره‌های صاحب‌نظر و برجسته در قلمرو علوم اسلامی به ویژه در علوم پایه یعنی فلسفه و کلام، فقه و اصول و قرآن و حدیث نیاز داریم؛ بنابراین از حوزه علمیه خواهران انتظار می‌رود در تداوم مسیر رشدی که پیموده است، در قلمرو تحقیق و پژوهش و تولیدات علمی باز هم گام‌های بزرگی بردارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر لزوم حضور اثرگذار حوزه‌های علمیه خواهران در گفتمان‌های علمی کشور و جهان، گفت: کنشگری عالمانه، ژرف و گسترده در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری و عمق مسائل معرفتی کشور مورد انتظار است.

وی ضمن تاکید بر تقویت بعد بین المللی حوزه‌های علمیه خواهران بیان کرد: ما هیچ حرکتی را نمی‌توانیم جدای از یک نگاه بین المللی انجام دهیم؛ خوشبختانه در این زمینه سوابق خوبی وجود دارد.

آیت‌الله اعرافی گفت: از حوزه‌های علمیه خواهران انتظار می‌رود الگوی زیست مسلمانی جامع و نقش مؤثر زن و خانواده را ارائه دهند؛ حوزه علمیه خواهران می‌تواند در اینجا پیشگام باشد منتهی همه این‌ها نیازمند داشتن نگاه‌های کلان، راهبردی و جامع، تقویت ارتباطات و عزم و اراده طلاب بر تحصیل عمیق با بهره گیری از سنن و آداب خوب حوزه و روش‌های جدید است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403062717531
  • خبرنگار : 50455