یک شاعر زنجانی:

شعر مهم‌ترین رسانه تمدن‌ها بوده است

یک شاعر زنجانی گفت: امروز به دلایل مختلف از جمله گسترش فضای مجازی و تغییر ذائقه‌ها و سلیقه‌های بشر، متولیان کارنابلد و متشاعران سودجو، شعر در دوره رکود و سکون است، اما هنوز نفس می‌کشد.

جواد چراغی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به روز ملی شعر و ادب فارسی درباره اهمیت و ارزش شعر، اظهار کرد: شعر همواره از گذشته‌های دور مهم‌ترین رسانه تمدن‌ها بوده است، شعر مبلغ و مروج پیام‌هایی مانند صلح، عشق، ظلم‌ستیزی، انسان‌دوستی و ... است.

وی با بیان اینکه در مراجعه به تاریخ درمی‌یابیم بزرگترین دستاوردهای تمدن‌های بزرگ جهانی به وسیله شعر در تاریخ ثبت شده است، از این نظر می‌توان پی به جایگاه شعر برد، گفت: حتم دارم روزی دوباره شعر، زبان‌ اصلی مردم جهان خواهد شد، زیرا در طول تاریخ دیده‌ایم که شعر پستی و بلندی‌هایی را از سر گذرانده است.

این هنرمند زنجانی درباره وضعیت شعر در استان، بیان کرد: این مسئله را از چند بعد می‌توان بررسی کرد؛ ابتدا باید به ورودی این عرصه توجه کرد، اینکه فضای شعر یک شهرستان یا یک استان چه میزان پذیرش دارد، در یک بازه زمانی مشخص چه تعداد شاعر جدید جذب می‌کند، شاعران چگونه هدایت می‌شوند، متولیان مربوطه چه برنامه‌ریزی برای جذب، آموزش و خدمت‌رسانی به این قشر می‌کنند. همچنین باید به خروجی امر توجه داشت که مربوط می‌شود به شاعرانی که به مرحله پختگی رسیده‌اند و در مرحله تولید اثر هستند و با چاپ کتاب یا هر فعالیت دیگر خود را در شعر استان تثبیت کرده‌اند.

او ادامه داد: نه‌تنها در زنجان، بلکه در کل کشور شاهد یک بی‌میلی و بی‌ذوقی نسبت به شعر هستیم، انگار نسل جدید یعنی افراد ۱۷ تا ۲۵ سال آنچنان تمایلی به شعر ندارند، ممکن است استعداد خوبی هم داشته باشند، اما دغدغه‌شان چیزهای دیگری است، زیرا می‌دانند عاقبت خوشی در انتظارشان نیست. از همین‌ رو، شاعران نسل جدید از لحاظ کیفی و کمی در سطح قابل تعریفی قرار ندارد و این یعنی برای شعر آینده روشنی پیش‌بینی‌ نمی‌شود. نسل جدید خوب می‌داند قدم گذاشتن در وادی شعر، یعنی خودسوزی یعنی قربانی کردن زندگی و آینده‌، آن‌ها دیده‌اند که بیشتر متولیان هنر هیچ حمایت و هدایت درخوری از شاعران نکرده‌اند و نمی‌کنند.

وی در توصیه به جوانان علاقه‌مند به حضور در دنیای شعر، افزود: شعر با هر فعالیت و هنر دیگری، زمین تا آسمان تفاوت دارد و این وادی، هر کسی را عاقبت به‌خیر نمی‌کند باید صبر و جهد بسیار همراه با مطالعه داشت، مهم‌تر از آن باید دید آیا استعداد شاعری دارند یا نه چون صرفاً علاقه و تفنن برای ورود به این عرصه کافی نیست و بعد از مدتی آن‌ها را پس می‌زند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403062717437
  • خبرنگار : 50295