/معرفی کتاب/

کتاب «قواعد تصحیح و تحقیق کتاب‌های خطی» در دانشگاه ایلام منتشر شد

کتاب «قواعد تصحیح و تحقیق کتاب‌های خطی» ترجمه «دکتر عبدالجبار زرگوش‌نسب» دانشیار دانشگاه ایلام، در ۲ فصل و  ۶۵ صفحه منتشر شد.

نویسنده در این کتاب آورده است: تاریخ تحقیق به تاریخ تفکر و اندیشه مربوط است، زیرا تحقیق یعنی تفکر، و تفکر باید روش، شیوه و راهی برای رسیدن به نتیجه داشته باشد، شیوه و روش نیز همواره با اندیشیدن توأم است. یکی از لوازم تحقیق امانت داری است، متن امانتی است که به محقق و مصحح سپرده می شود و مولف هرگز راضی به تحریف، تصحیف و تغییر متن نیست، بنابراین باید در تصحیح متون امانت‌دار بود و در حفظ و نگهداری نسخه‌های خطی تلاش کرد . 

هر ملتی برای تصحیح و انتشار آثار علمی، فرهنگی و ادبی خود اهمیت ویژه‌ای قائل است، با این وجود مستشرقین در انتشار میراث مسلمانان پیش قدم بوده‌اند، هر چند بسیاری از آن‌ها به زبان مسلمانان احاطه کامل نداشته‌اند. بعدها مسلمانان در تصحیح و انتشار میراث فرهنگی خود تلاش کردند ، ولی هنوز هم هزارها کتاب خطی مسلمانان دست‌نخورده مانده‌اند به تحقیق وتصحیح قاعده‌مند و علمی نیاز دارد.
 

بخش اول کتاب ترجمه‌ی کتاب « قواعد تحقیق‌المخطوطات، تألیف دکتر صلاح‌الدین منجد این کتاب روش و شیوه‌ تصحیح و تحقیق کتاب‌های خطی را به طور علمی بیان می‌کند و توسط کمیته‌ تراث کنفرانس مجامع علمی در دمشق، مورد تأیید قرار گرفته است. در ترجمه‌ی آن سعی شده از معادل‌های فارسی استفاده شود و روح هماهنگ منطقی حاکم بر کتاب حفظ شود. بخش دوم بررسی تصحیح و تحقیق دو کتاب خطی کتاب « القواعد و الفوائد» تألیف محمد بن مکی عاملی معروف به شهید اول، به تصحیح شهید دکتر عبدالهادی حکیم و دیگری کتاب  «تلخیص البیان فی مجازات القرآن» تألیف شریف رضی به تصحیح محمد عبدالغنی حسن .

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403062717409
  • خبرنگار : 71299