رئیس دانشگاه کردستان:

سهم آموزش در GDP کشور، کمتر از ۳ درصد است

رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه سهم آموزش (مدرسه و دانشگاه) در GDP کشور، کمتر از ۳ درصد است، گفت: این سهم در آموزش عالی کمتر از ۰.۷۱ درصد است با این وجود بیش از ده هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود داشته و ۱۴۰ هزار شاغل در این بخش فعالیت می‌کنند.

دکتر حامد قادرزاده امروز سه شنبه(۲۷ شهریور) در نشست مرکز رشد دانشگاه با بنیاد دانایان، با اشاره به اهمیت جایگاه ارتباط دانشگاه و جامعه ، اظهار کرد: اساتید ما در دانشگاه‌های مختلف کشور باید تبدیل دانش به ثروت و ایجاد ارزش افزوده را به دانشجویان آموزش دهند.

وی با بیان اینکه سهم آموزش (مدرسه و دانشگاه) در GDP کشور، کمتر از ۳ درصد است، افزود: این سهم در آموزش عالی کمتر از ۰.۷۱ درصد است با این وجود بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود داشته و ۱۴۰ هزار شاغل در این بخش فعالیت می‌کنند.

به گفته دکتر قادرزاده، نگاه دانشگاه کردستان حمایت از مراکز رشد، واحدهایی فناور و شرکت‌های دانش بنیاد بوده و تعامل مثبتی در بین دانشگاه کردستان و این مراکز وجود دارد.

به گفته رئیس دانشگاه کردستان، فلسفه ایجاد چنین مراکزی هدایت دانش آموزان و دانشجویان به سمت اشتغال‌زایی و تبدیل دانش به ارزش است و این امر با مدیریت منابع مالی به ثمر خواهد رسید.

در ادامه این نشست دکتر حسین عبده تبریزی مدیر گروه دانایان، نیز اظهار کرد: از زمانی که یک کسب و کار به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان، فعالیت خود را شروع می‌کند تا زمانی که به مرحله شکوفایی و درآمدزایی برسد، نیاز به حمایت نهادهای قانون‌گذار و سیاست‌گذار دارد.

وی افزود: نقش مکانیزم‌های مالی بسیار پررنگ و با اهمیت است، اما علاوه بر ریل‌گذاری و سیاستگذاری‌های درست حاکمیتی، آینده‌نگری و دانش کافی مدیریت خود شرکت نیز لازمه رشد کسب و کارهاست.

مدیر گروه دانایان با اشاره به لزوم اصلاحات اساسی در اقتصاد کشور، تصریح کرد: خوشبختانه رشد اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان در مقایسه با دیگر بنگاه‌های اقتصادی در کشور غیر قابل مقایسه است و دلیل این امر ساختار چابک این شرکت‌ها از یک سو و از سوی دیگر اداره آنها به شکل خصوصی است.

دکتر عبده تبریزی لازمه جهش در اقتصاد دانش‌بنیان استان را ایجاد ناحیه نوآوری کردستان دانست و گفت: امروزه کسب و کارهای نو مبتنی بر فناوری‌های نوظهور در تمامی جنبه‌های زندگی ما وارد شده‌اند و برای تحول بنیادی در این اقتصاد، ایجاد ناحیه نوآوری کردستان بسیار ضروری است. 

دکتر تبریزی افزود: لازم است پارک علم و فناوری کردستان با همکاری و هم‌افزایی با دانشگاه کردستان و دیگر بازیگران زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان تمامی تلاش خود را برای ایجاد این منطقه به کار گیرند.   

استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به مرز مشترک با اقلیم کردستان و تعیین پارک علم و فناوری کردستان به عنوان دبیرخانه توسعه تعاملات علمی و فناورانه با اقلیم کردستان، گفت: از بزرگترین ظرفیت‌های اقتصادی در استان کردستان هم مرزی با اقلیم کردستان است چرا که علاوه بر قرابت فرهنگی، بازار بکر اقلیم می‌تواند به عنوان هاب صادرات محصولات و خدمات فناورانه و نوآورانه واحدهای فناور تمامی پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌های کشور باشد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403062717406
  • خبرنگار :