بررسی انگیزه‌های مهاجرتی نخبگان در یک همایش علمی

با هدف بررسی انگیزه‌ها و اهداف مهاجرت‌های نخبگانی همایشی در روزهای ۱۲ و ۱۳ دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این همایش علمی به همت انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری برگزار می‌شود و در باب مقدمه برگزاری این همایش می‌توان گفت شکل‌گیری خانواده انسانی مرهون مهاجرت مردم پیش از تاریخ از آفریقا به دیگر نقاط جهان است، ولی امروزه کشورها دارای مرزهایی شده و از این طریق هویت‌های جداگانه‌ای پیدا کرده‌اند، هر چند که این مرزبندی‌ها هم امروزه مورد بررسی‌های انتقادی قرار گرفته و گفته‌ می‌شود این مرزها غالبا خودسرانه تعیین شده‌اند و هم مرزهای اولیه و قبیله‌ای و تاریخی را نقض کرده و هم الگوهای مهاجرت حیات وحش را نادیده گرفته‌اند.

اما در هرحال این مرزها وجود دارند و در فرایند ملت‌سازی نقش ایفا کرده‌اند. نکته مهم این که این مرزبندی‌ها از لحاظ مفهومی و واقعی مبنای ساخت مفهوم مهاجرت، بخصوص در معنای امروزین خود بوده‌اند و اشکال مختلف مهاجرت، واجد جنبه‌های مهم اخلاقی شده است. استناد به جنبه‌های اخلاقی مهاجرت معمولا مبنای موضع‌گیری‌های اخلاقی در مورد مهاجرت و انواع آن شده است. به عنوان مثال، برخی از اخلاقیون در نقد دیدگاه‌های ضد مهاجرت، به ارزش و منزلت ذاتی انسان استناد کرده و جهانی‌گرایی اخلاقی را طبیعی‌ترین و موجه‌ترین بستر شکل دهی روابط اجتماعی دانسته‌اند.

از سوی دیگر موضوع مهاجرت انواع و جنبه‌های مختلفی دارد که یکی از آنها مهاجرت نخبگان است. مطالعه مهاجرت نخبگان از منظر اخلاق ذیل مطالعه مهاجرت به طور کلی انجام می‌شود. نظریاتی که درباره مهاجرت به طور کلی وجود دارد، دیدگاه‌ها درباره مهاجرت نخبگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این راستا همایش «اخلاق و مهاجرت نخبگان علمی در ایران امروز» به همت انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری برگزار می‌شود.

"مبانی نظری مهاجرت نخبگان علمی"، "تحلیل عوامل مهاجرت نخبگان علمی ایرانی"، "سویه‌های مهاجرت نخبگان علمی ایران"، "تجربه زیسته مهاجران علمی ایرانی و راهبردها"، "سیاست‌ها و برنامه‌های پیشنهادی" از محورهای این همایش تعیین شده و در آن با حضور صاحب نظران در خصوص سؤالاتی چون مهاجرت و مهاجرت نخبگان چه نسبت یا چه نسبت‌هایی با اخلاق دارد؟ مهاجرت و مهاجرت نخبگان چه نسبتی با نخبگی دارد؟ تاریخ، سهم نخبگی و کنجاوی‌های دانشی مهاجرین را در رخداد مهاجرت چگونه می‌بیند؟ رابطه مهاجرت و مهاجرت نخبگان با جنسیت چگونه است؟ پاسخ خواهند داد.

این همایش در روزهای ۱۲ و ۱۳ دی ماه سال جاری است و محققان تا ۳۰ مهر ماه مهلت دارند تا چکیده مقالات خود را به این همایش ارسال کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403062717405
  • خبرنگار : 30057