گونه‌های گیاهی کمیاب یزد زیر تیغ برداشت‌های غیرقانونی

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان تفت ضمن اشاره به این که آسیب به پوشش گیاهی مناطق تحت حفاظت محیط زیست جرم تلقی می‌شود و مجرم ملزم به پرداخت جریمه است، اظهار کرد: سه گونه گیاهی آویشن، انغوزه و انجیر کوهی در معرض خطر برداشت غیرقانونی و نابودی در استان هستند.

«مهدی زارع» در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه ۱۵ درصد از مساحت استان یزد تحت حفاظت محیط زیست است، گفت: این مناطق تحت حفاظت شامل پوشش گیاهی، درختان، زیستگاه‌ها و گونه‌های متنوع حیات وحش است.

وی با اشاره به این که علاوه بر حفاظت از گونه‌های جانوری، حفاظت از زیستگاه و جلوگیری از تخریب آن‌ها در حیطه وظایف سازمان حفاظت از محیط‌زیست است، اظهار کرد: همانطور که در راستای حفاظت از زیستگاه‌ها اجازه برداشت شن، ماسه، سنگ و غیره به افراد داده نمی‌شود، اجازه برداشت غیرقانونی گیاهان دارویی و آسیب به پوشش گیاهی نیز به افراد داده نمی‌شود.

زارع خورمیزی با تاکید بر این که بیشترین برداشت‌های غیرقانونی گونه‌های گیاهی در استان مربوط به گونه‌های آویشن، انجیر کوهی و آنغوزه است، در خصوص اهمیت برخی از این گونه‌ها عنوان کرد: این گونه گیاهی، خوراک اصلی گونه‌های کل، بز، قوچ، میش و کبک‌ها در این فصل است و برداشت غیرقانونی آن به حیات وحش آسیب‌زا خواهد بود.

وی افزود: برداشت غیرقانونی انجیر کوهی همچنین باعث کمبود غذا و در نتیجه جولان حیات وحش به سمت مزارع در راستای پیدا کردن غذا و آسیب رسانی به مزارع و گلایه کشاورزان می‌شود.

این مسئول با بیان این که هدف از برداشت غیرقانونی انجیر کوهی، کمک به گرده افشانی توسط زنبور بلاستوفاگا در مزارع است، گفت: این زنبور به طور طبیعی در انجیر کوهی زندگی می‌کند و افراد برای گرده‌افشانی در مزارع انجیر خود دست به برداشت غیرقانونی انجیرهای کوهی و انتقال آنها به مزارع شخصی می‌کنند.

وی افزود: همچنین برداشت آنغوزه و آویشن نیز به دلیل سودجویی و کسب درآمد افراد است.

رئیس محیط زیست تفت در پایان ضمن اشاره به این که آنغوزه از گونه‌های گیاهی در خطر انقراض و پر اهمیت است، گفت: در صورت مشاهده برداشت غیر قانونی گیاهان دارویی و آسیب به پوشش گیاهی، متخلفان به مراجع قضایی معرفی و ملزم به پرداخت جریمه می‌شوند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403062717311
  • خبرنگار : 50592