نخبه کوچک، قهرمان بزرگ

این روزها در جای جای کشور هستند جوانان و نوجوانانی که حتی در سنین پایین، در مسابقات کشوری شرکت می‌کنند و حائز رتبه می‌شوند، امروز دیگر دروسی همچون ریاضی برای نوجوانان سخت نیست و با روش‌هایی که آموزش داده می‌شود این درس را به راحتی یاد می گیرند و در مسابقاتی که برگزار می‌شود به راحتی از پس آن برمی‌آیند تنها کافیست علاقه و انگیزه داشته و خانواده حمایت‌کننده باشند.

به گزارش ایسنا، خانه‌های خلاق خانه‌هایی هستند که استعداد دانش‌آموزان را پرورش می‌دهند و براساس شیوه‌هایی دروس را به دانش‌آموزان یاد می‌دهند.

شیوه‌هایی که می‌تواند فرد را به سطوح بالاتر برساند، زیرا برخی از دروس در گذشته جزو دروس سخت به شمار می‌رفتند و بسیاری از دانش‌آموزان در آن‌ها ضعیف بودند، اما امروزه نوع، سبک و شیوه پرداختن به دروس متفاوت شده، شیوه‌هایی که کاملاً خلاقانه افراد را به آن سمت و سو جذب می‌کند.

مهنور خلیل‌مقدم، دانش‌آموز ۹ ساله‌ای که مقام اول را در دومین جشنواره کشوری ریاضیات خلاق (Cmaths) از آن خود کرده، کسی که با پشتکار بالا و حمایت خانواده به این درجه رسیده است، البته نباید علاقه فرزند را فراموش کرد و باید راهی برای شکوفایی آن پیدا کرد.

دختر بچه‌ای که در رقابت سنگین میان برترین‌ها از استان‌های کشور، توانست حائز رتبه اول کشوری شود، البته پیش از این در سطح استان نیز، مقام اول استانی را بدست آورده بود.

گفت‌و گوی کوتاه اما جالب را که از پدر و مادر مهنور خلیل‌مقدم گرفته شده با هم می‌خوانیم.

بیژن خلیلی‌مقدم، پدر مهنور که از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه است در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: مهنور به تازگی وارد ۱۰ سالگی شده و تاکنون سه ترم از دوره‌های ریاضیات خلاق (Cmaths) را گذرانده است.

وی افزود: ریاضیات به گونه‌ای است که همه از آن فراری هستند، بسیاری از افراد به صورت سنتی با بسیاری از رشته‌ها از جمله ریاضی برخورد داشتند و معمولاً به سمت آن‌ رشته نمی‌رفتند، اکنون رویکردی که در سطح جهان غالب شده گرایش به سمت رشته‌هایی از جمله ریاضی است که با روش‌ها و رویکردهای خلاق به بچه‌ها معرفی می‌کنند.

پدر مهنور ادامه داد: این رویکرد دارای دو خاصیت است، ابتدا اینکه فرد با لذت و شادی درس ریاضی را فرا می‌گیرد و برخلاف گذشته که درس ریاضی را درسی دشوار می‌دانستند، تجربه سختی از ریاضی نخواهد داشت، خاصیت دیگر ریاضیات این است که آن را با مسائل واقعی زندگی و اجتماع یاد می‌گیرند.

وی بیان کرد: اکنون بچه‌هایی که در دوره‌های سیمس شرکت می‌کنند به سبک‌های جدید ریاضی را فرا می‌گیرند، از طرفی بچه‌ها محدود به یک روش منحصر بفردی برای حل مساله نیستند، یعنی تشویق می‌شوند که با روش‌های متنوعی مسائل ریاضی را یاد بگیرند.

خلیل‌مقدم با بیان اینکه حدود دو ماه گذشته مسابقه سیمس در مرحله استانی برگزار و مهنور نفر اول آن دوره از مسابقات شد، تصریح کرد: دوره‌های آموزشی ریاضیات خلاق در دو سبک i-maths(سطح پایین‌تر) و سبک Cmaths (سطح بالاتر) برگزار می‌شود که مهنور در مسابقات سبک Cmaths استانی شرکت کرد و حائز رتبه اول استانی شد.

وی ادامه داد: دومین جشنواره کشوری ریاضیات خلاق در مشهد مقدس در تاریخ ۲۰ شهریورماه برگزار شد که در ابتدا با مشاهده سطح مسابقه، اندکی تردید داشتم که ممکن است به استان‌های کوچک بها داده نشود و بیشتر توجهات به سمت استان‌های بزرگ باشد که روز شنبه ۲۴ شهریورماه نتیجه اعلام شد و دخترم مهنور مقام اول آن جشنواره را کسب کرد.

نقش مهم خانواده در شکوفا شدن استعداد و خلاقیت فرزندان

خلیل‌مقدم با اشاره به اینکه خانواده در بروز و شکوفا شدن خلاقیت فرزندان نقش مهمی دارد، تاکید کرد: اکنون رویکردهای خلاقیت رویکردهای جدیدی هستند که در کشور حدود هشت سالی است که در همه زمینه‌ها رواج پیدا کرده است، گرچه تفکر بسیاری از خانواده‌ها همواره این بوده که بهترین رشته در دانشگاه رشته پزشکی است که به نظر من تصورات قدیمی که در ذهن افراد به موضوعی کلیشه‌ای تبدیل شده است.

وی گفت: من در حوزه خلاقیت بسیار کار کردم، حتی رساله دکتری من در مورد خلاقیت بوده و این رویکردها را از همان ابتدا با فرزندم کار کردیم و همواره آرزو داشتیم در این مسیر حرکت کند، البته باید بگویم مهنور در کنار بحث ریاضیات، قاری و حافظ حدود ۳۰ سوره قرآن کریم است و در زبان، دکلمه و تئاتر تبحر دارد، یعنی در همه زمینه‌ها دستی بر آتش دارد و تنها محدود به ریاضی نشده است.

پدر مهنور بیان کرد: در دهه‌های گذشته کسی که ریاضیات را خوبی یاد می‌گرفت تصور می‌شد که به نوعی از دیگران متفاوت است، مثلاً من در دوران دبیرستان برای دو سال پیاپی نفر اول مسابقات ریاضی شدم و آن زمان افتخار می‌کردیم که تنها به ریاضیات می‌پرداختیم، اکنون این‌گونه نیست باید دانش‌آموز در همه دروس در سطح بالا قرار داشته باشد و رویکردها خلاق به همین معناست.

وی در خصوص خانه‌های خلاقی که برای بچه‌ها ایجاد شده است، افزود: خانه‌های خلاق آن‌گونه که باید توسعه پیدا نکرده و در سطح جامعه نیز مردم و حتی مسئولان آشنایی با آن‌ها ندارند، یعنی با ساختار و ماهیت این‌گونه خانه‌ها آشنا نیستند، در این میان مدارس می‌توانند بسیار کمک کننده باشند، به شرطی که ابتدا معلمان و مسئولان مدارس نسبت به این رویکرد آشنا شوند.

وی ادامه داد: حتی در سیستم اداری از جمله دانشگاه‌ها بسیاری از رویکردهای خلاقیت را نمی‌شناسند و در رشته‌های دانشگاهی با استفاده از شیوه‌های گذشته فعالیت‌ها انجام می‌شود، اما اکنون ریاضیات را با خلاقیت ترکیب کرده‌اند.

خلیل‌مقدم تاکید کرد: می‌توان بسیاری از رشته‌ها را با خلاقیت ترکیب کرد، زیرا دنیا به این سمت و سو پیش رفته و تجاربی هم کسب شده است که موفقیت‌هایی در این زمینه وجود دارد، بنابراین باید مسئولان این موفقیت‌ها را رصد و مشاهده کنند که کدام کشورها در چه زمینه‌ای از خلاقیت و با چه روشی استفاده کرده و چه نتایجی کسب کرده است تا ما نیز آن‌ها را بومی‌سازی کنیم، یعنی هر کجا که می‌توانیم آن‌ها را متناسب با منطقه خود انجام دهیم.

وی توجه به مفهوم خلاقیت را ضروری دانست و بیان کرد: دنیا به سمت عصر خلاقیت پیش رفته است، البته تا سال ۲۰۰۵ جهان در عصر دانش بنیان قرار داشت که همواره در ایران نیز بر این مساله تاکید می‌شد، در حالی‌که در مقاله‌ای بیان شد دنیا از سال ۲۰۰۵ به بعد پوست اندازی کرد و از عصر دانش‌بنیان وارد عصر خلاقیت شد، مساله‌ای که باید کشور در همه حوزه‌ها به این سمت و سو پیش رود.

پدر مهنور در ادامه اضافه کرد: قطعاً خانواده‌ها نمی‌توانند برای فرزندان اجبار را به کار بگیرند، بلکه می‌توانند مسائلی را در معرض تجربه فرزند خود قرار دهند که در این صورت قطعاً به هر آنچه علاقه داشته باشد به همان سمت می‌رود، ضمن اینکه همین نگاه غلط خانواده‌ها باعث می‌شود بچه‌ها تنها به سمت و سویی که انتظار دارند حرکت کنند، در حالی‌که اگر به علایق فرزند احترام و اجازه داده شود که به هر سویی حرکت کند و به هر رشته‌ای روی بیاورد، متوجه علاقه خود خواهد شد، بنابراین لازم است به فرزندان میدان داده شود تا در همه عرصه‌ها رشد کند.

وی در پایان صحبت‌های خود تلاش‌های مادر مهنور را بی‌تاثیر ندانست و گفت: علی رغم اینکه مادرش می‌تواند در محیط کاری مشغول به کار باشد اما همه زمان خود را برای تربیت فرزندان گذاشته است، اگر امروز مهنور قاری و حافظ چند سوره از قرآن کریم است کمک‌های مادرش بی‌تاثیر نبوده است.

والدین به جای بیان کردن موضوع، آن را عملی کنند

فروغ فتاحی، مادر مهنور که دارای دو فرزند دختر  وخانه‌دار است، همچنین در فعالیت‌های پژوهشی به عنوان پژوهشگر به همسرش کمک می‌کند و گواهی مربیگری نهج‌البلاغه را دارد که در مساجد به صورت فی‌ سبیل‌لله تدریس می‌کند، اظهار کرد: از زمانی کودکی مهنور هر شب برایش سوره‌هایی از قرآن که برای خواب و آرامش او مفید بود را می‌خواندم و همواره سعی می‌کردم که دخترم متوجه باشد که من این کار را انجام می‌دهم.

وی گفت: تا جایی که این تکرارها باعث شده بود دخترم زمانی‌که وارد کلاس اول دبستان شد و خواندن و نوشتن را نمی‌دانست، چندین سوره از قرآن را حفظ بود و حتی در مدرسه بیان می‌شد دختر بچه‌ای که هنوز خواندن و نوشتن را یاد نگرفته آیت‌الکرسی را می‌خواند.

مادر مهنور ادامه داد: اگر مهنور در آن سال سوره‌هایی از قرآن را حفظ کرده بود دلیل آن تکرار در کار بود، نه اجبار، هیچ‌گاه به دخترم نگفتم که باید با همدیگر سوره‌ها را حفظ کنیم، بلکه خودش با توجه به تکرارهایی که صورت می‌گرفت باعث شد آن سوره‌ها ملکه ذهنش شود، حتی کم‌کم از نتایج سوره‌ها که برای روح و  آرامش مفید است صحبت می‌کردم، گاهی حتی از دیدن فیلم‌های تخیلی هراس داشت و با اینکه در محدوده سنی خودش بودند احساس ترس می‌کرد و تنها می‌گفتم تنها راه این است که با قرآن آرامش بگیری.

وی بیان کرد: حتی در مورد نماز هم این مساله صادق است، اکنون موقع اذان مهنور می‌گوید وقتی نماز خواندن شما را می‌بینم احساس می‌کنم باید سرموقع نماز بخوانم، در حقیقت اگر پدر و مادرها به جای بیان کردن مساله، به آن عمل کنند و آن را انجام دهند ضرورتی ندارد که مدام آن را تکرار کنند.

مادر مهنور افزود: این‌گونه نبوده که از همان ابتدا بر نماز، روزه و ... تاکید شود، حتی باتوجه به اینکه امسال اولین سال روزه‌داری برای مهنور بود توانست ۲۰ روز را روزه بگیرد، با وجود اینکه بیان می‌شد که لزومی ندارد زیاد خودت را اذیت کنی اما وقتی می‌دید سحرها بیدار می‌شویم همراه با ما بیدار می‌شد و سحری می‌خورد، ما هیچ موقع او را برای انجام کاری اجبار نکردیم، یعنی مهنور عمل ما را که می‌بیند آن‌ها را تکرار می‌کند.

وی تاکید کرد: پدر و مادرهایی که آرزو دارند فرزندانشان در این راه قرار بگیرند باید اول خودشان کاری را انجام دهند تا فرزند لذت آن را در وجود والدین مشاهده کند، سپس خواه ناخواه خود به این سمت گرایش پیدا می‌کند.

مادر مهنور در پایان گفت: اول لطف خداوند بوده که مهنور بیش از اینکه از محیط بیرون تاثیر بگیرد، از ما تاثیر گرفته است، باید بگویم والدین استعدادهای فرزندان را شناسایی و پرورش دهند، واقعاً لطف همسرم بود که از همان ابتدا متوجه شد که مهنور در زمینه ریاضیات با استعداد است و همیشه بیان می‌کردند که احساس می‌کنم می‌توان برای ریاضیات مهنور سرمایه‌گذاری کرد و همسرم بود که دخترم را در دوره‌های سیمس ثبت‌نام کرد و لطف خدا و پدرش بود که نتیجه گرفت.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403062717240
  • خبرنگار : 50123