علل کاهش جایگاه علمی دانشگاه امیرکبیر در رتبه بندی جهانی/ قول رئیس دانشگاه برای جبران این رتبه تا سال آینده

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به افت جایگاه علمی این دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی شانگ های تاکید کرد: اطمینان دارم با یک وفاق عمومی که در سطح دانشگاه امیرکبیر شکل گرفته است، افت کاهش تولیدات و موقعیت علمی این دانشگاه ظرف سال آینده جبران شود و دانشگاه مجدد به جایگاه قبلی خود بازگردد.

علیرضا رهایی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب به دلایل کاهش رتبه علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبه بندی بین اللملی اشاره و اظهار کرد: یکی از دلایل این افت  شیوع کرونا ویروس بود که دوره سختی به شمار می‌رود، به طوریکه اساتید و دانشجویان ما در دانشگاه‌ها حضور نداشتند؛ حتی برخی اساتید به خارج از کشور رفته بودند و تمرکزی که برای فعالیت های علمی باید بکار می گرفتند کمی از بین رفت. به طوریکه امروزه حتی پس از دوره دو ساله کرونا هنوز به طور کامل به وضعیت اولیه باز نگشتیم.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: بروز برخی مشکلاتی که در سال ۱۴۰۱ در کشور اتفاق افتاد، نیز از دیگر دلایلی بود که موجب توقف روند آموزش و پژوهش دانشگاه ها شد و باعث شد روند تولیدات علمی دانشگاه ها و دانشگاه امیرکبیر کندتر شود.

وی در ادامه تصریح کرد: روند افزایشی تولیدات علمی در تمامی دانشگاه های کشور کند شده است و کل آموزش عالی ما باید برای این موضوع فکری کند و باید این روند آسیب شناسی و راهکارهای لازم برای بازگشت به جایگاه سابق ارائه شود.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس چشم انداز ۱۴۰۴ باید کشور به رتبه اول در زمینه تولیدات علمی در منطقه دست یابد. اما روند رشد علمی ما بسیار کند و نگران کننده شده است. با توجه به سرمایه‌گذاری برخی کشورها در این حوزه اگر تحولی در دانشگاه ها ایجاد نکنیم، ممکن است رتبه ما از دوم به پایین کاهش یابد.

رهایی از تدوین شیوه نامه ای برای ارتقای جایگاه علمی بین المللی دانشگاه امیرکبیر خبر داد و گفت: ما در جلسات سطوح مختلف اعم از شورای دانشگاه و شورای اساتید منتخب تلاش هایی می کنیم تا با یک سری ابزارهای جدید بتوانیم این روند کاهشی رتبه علمی را جبران کنیم.

وی افزود: اطمینان دارم با یک وفاق عمومی که امروز در سطح دانشگاه امیرکبیر شکل گرفته و همه علاقه مند هستند برای ارتقای موقعیت و جایگاه دانشگاه کمک کنند، این افتی که در تولیدات و موقعیت علمی پیش آمده ظرف سال آینده جبران شود و دانشگاه مجدد به جایگاه قبلی خود بازگردد.

این استاد دانشگاه امیرکبیر اظهار کرد: ما در رتبه بندی شانگ های یک رتبه افت کرده بودیم که فکر می کنم بخشی از آن به دلیل کاهش تولیدات علمی و بخشی نیز به دلیل تاخیر در انتقال اطلاعات بود. دنبال ایجاد سازو کارهایی هستیم تا هم اطلاعات به خوبی منتقل شود و هم یک سری شاخص هایی نظیر تعداد دانشجویان و همکاری های بین اللملی به صورت عام تقویبت شود. همین الان این روند رشد تولیدات علمی تا حدی جبران شده و فکر می کنم روند صعودی را پیدا می کنیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403062717217
  • خبرنگار : 71567