عماد مطالبی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه برای رسیدن به توسعه پایدار شهری باید بر سه رکن طلایی پهنههای زیستی (محیط)، فعالیت و انسان(شهروند) متمرکز شد، اظهار کرد: باید تعادل را بین آن برقرار و با ارائه تکنیکهای نوین آمایش شهری مانند اختلاط کاربریها در ایجاد مجتمعهای زیستی و کامپلکسهای مرکزی و پهنهبندی مبتنی بر(شهر فشرده) با رعایت مدل توسعه شهر با رویکرد برنامهریزی شهری و طراحی در راستا بیوفیلیک شهر و توجه به سرانه زمین شهری برای شهروند آسایش و آرامش را فراهم کرد.
وی افزود: توسعه شهری فقط اضافه کردن کالبد شهری نیست، با احداث تقاطع غیر همسطح نمیتوان ادعا کرد شهر را توسعهمند جلو بردیم و ساماندهی در موضوعاتی مانند آمد و شد شهری را انجام دادیم شهر را برای انسان میسازیم و این شهروندان و صاحبان اصلی شهر هستند که باید آسایش و آرامش آنها را با الگوهای شهر انسان محور تامین کنیم.
مشاور کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر رشت گفت: باید توجه به وسایل نقلیه غیر موتوری را در اولویت قرار دهیم، مسیرهای مناسب برای حمل و نقل غیر موتوری مانند دوچرخه سواری فراهم و رینگهای واقعی را با شعاع حداقل ۱۵۰ متر با کمربند سبز برقرار کنیم.
مطالبی تاکید کرد: شهر زیست پذیر را باید به گونهایی طراحی کنیم که تمام ارکان توسعه پایدار شهری و علاوه بر شاخصهای کالبدی شاخصهای اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی را در برگیرد شهر مکانی برای زیست مناسب شهروند باشد و بتوانیم با بکارگیری تکنیکهای مدرن و نوین آمایش شهری مانند رشد هوشمند شهر پهنه بندی با ترکیب کاربریها و توجه به حمل و نقل عمومی و حمل و نقل سبز و بهرهگیری از اتوبوس آبی در مسیرهای ممکن با اجرای الزامات زیست محیطی بتوان شهر پویا شاد و سرزنده را ارائه دهیم.
وی افزود: شهر به مثابه یک سیستم و موجود زنده است باید به فضاهای تعاملی و جنبههای همگانی آن توجه کرد، سرانههای فضاهای سبز شهری باید متناسب با نیازهای شهروندی و امکان سنجی و نیاز سنجی هرم جمعیتی و رشد جمعیت ایجاد شوند و توسعه یابند.
مشاور کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر رشت افزود: باید از ازدحام شلوغی و پراکنده رویی شهری که سبب رشد لجام گسیخته شهر رشت است جلوگیری و در طراحی شهری زونها و پهنهبندیها را برای سند آمایش شهری و مدیریت خردمندانه زمین و ایجاد بانک زمین باز طراحی کرد.
انتهای پیام