مجید فدایی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: فلسفه وجود سینما سیار برای نمایش فیلم در روستاها بود و بسیاری از فیلمسازان ایران علاقه خود به این هنر را با دیدن فیلم از سینما سیار پیدا کردند.
وی تصریح کرد: سینما سیار، روشی بود که برای اولین بار توسط روسها قبل از جنگ جهانی فعال شد و برای مقاصد سیاسی و تأثیرگذاری فرهنگی در راستای جلب نظر دهقانان برای جدایی شمال ایران به نمایش گذاشتند و به دنبال بسترسازی فرهنگی برای ایجاد هویتهای جدید و کاذب در مناطق شمالی ایران بود.
این پژوهشگر حوزه سینما تأکید کرد: همزمان با روسها در شمال ایران، انگلیسیها هم در جنوب ایران برای نزدیکی مردم به خودشان با سینما سیار فیلم نمایش میدادند و این کار تا پایان جنگ جهانی دوم ادامه داشت.
وی با اشاره به هشت سال پژوهش خود درباره سینما سیار، افزود: اولین فیلم متحرک در جهان به واسطه سینما سیار در کافهای در پاریس به نمایش گذاشته شد و پس از آن کمکم سالنهای سینما ساخته شدند.
فدایی گفت: مؤثرترین جریان سینما سیار را آمریکاییها در ایران داشتند که بعد از کودتای ۲۸ مرداد جریان سینما سیار در ایران را به دست گرفتند و با تولید فیلمهای آموزشی، داستانی و معرفی شهرها و آثار تاریخی نقشآفرینی کردند.
وی افزود: بعد از دهه ۴۰ با خروج آمریکا از جریان سینما سیار، دولت ایران به واسطه تشکیل وزارت فرهنگ و هنر در این حوزه مستقل شد و نسبت به ساخت فیلم و پخش آن در روستاهای ایران اقدام کرد و در دوران انقلاب، مبارزان علیه شاه با پخش فیلمهای هشت میلیمتری در مساجد از ظرفیت سینما سیار استفاده میکردند.
نویسنده کتاب تاریخ سینما سیار در ایران، اظهار کرد: سینما سیار، بعد انقلاب و در جبهههای جنگ نقش مهمی ایفا میکرد، اما اوایل دهه ۷۰ با ورود ویدیو، به تدریج دستگاههای آپارات بلااستفاده شد و سینما سیار کارکرد خود را از دست داد.
این عضو هیئتعلمی دانشگاه هنر اصفهان، گفت: طی هشت سال پژوهش هیچ سندی از کاشان پیدا نکردم، اما با توجه به وجود آثاری از این جریان در موزهای در کاشان جایگاه و اهمیت این شهر به خوبی دیده میشود.
فدایی افزود: موزه فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان، اتفاق بینظیری در ایران است، زیرا در ایران موزهای با این محتوا و ظرفیت نداریم و راهاندازی این موزه در تاریخ سینمای ایران اثرگذار خواهد بود و جایگاه کاشان را تغییر خواهد داد.
انتهای پیام