تدوین برنامه‌های پیشگیرانه برای مقابله با ۱۴ مخاطره اولویت‌دار در تهران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه در شهر تهران، ۵۵ نوع مخاطره شناسایی شده که امکان رخداد آنها وجود دارد، گفت: از این میان ۱۴ مورد از آنها که شامل سیل و زلزله می‌شود نیز در اولویت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران قرار گرفته است که برای این ۱۴ مورد حادثه بحران‌زا، برنامه‌ریزی‌های پیشگیرانه انجام شده است.

علی نصیری در گفت‌وگو با ایسنا  گفت: من معتقدم حادثه به یک‌باره رخ نمی‌دهد یعنی قطعا دلیلی برای به وجود آمدن آن حادثه وجود دارد. همچنین با انجام برخی اقدامات، می‌شود از وقوع حوادث پیشگیری کرد یا خسارت‌های ناشی از آن ها را کاهش داد.

وی با بیان اینکه در شهر تهران، ۵۵ نوع مخاطره شناسایی شده که امکان رخداد آنها وجود دارد، گفت: از این میان  ۱۴ مورد از آنها که شامل سیل و زلزله می‌شود نیز در اولویت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران قرار گرفته است. برای این ۱۴ مورد حادثه بحران‌زا، برنامه‌ریزی‌های پیشگیرانه انجام شده است. همچنین آمادگی نیروهای امدادی و فرهنگ‌سازی بین مردم نیز از جمله اقداماتی است که در حال انجام آن هستیم.

نصیری با اشاره به انبارهای خطرناک در شهر تهران گفت: هرکجا که شهر نشینی توسعه پیدا کند و شهرها صنعتی شوند؛ استفاده از مواد مخطرناک نیز در آنها بیشتر می‌شود. به همین دلیل در شهر تهران، چندین انبار وجود دارد که در آنها موادخطرناک را نگهداری می‌کنند. این مواد خطرناک می‌تواند شامل موادی مثل  نفت، بنزین و گازوئیل باشد یا حتی مواد خطرناک‌تری مانند آمونیاک. در تهران دو انبار مهم و خطرناک به نام انبارهای شهران و قوچک داریم. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهارکرد: این انبارها قبلا در خارج از شهر بودند اما با گسترش شهر تهران، امروزه این انبارها در داخل شهر قرار دارند که این مسئله خطر آنها را چندبرابر کرده است. علاوه بر این دو انبار، یک پالایشگاه نفت نیز در تهران داریم که بنزین غرب پایتخت را تامین می‌کند. ما به همراهی وزارت نفت، یک طرج با ۳۵ برنامه اقدام تهیه کردیم تا در صورت بحران از آن استفاده شود.

نصیری ادامه داد: از آنجایی که محل انبار نفت شهران شیب‌دار است و امکان رخداد حوادثی مانند چند حادثه‌ای که در گذشته رخ داده، وجود دارد؛ مقرر شد مسیر جدیدی برای این تریلی‌ها ایجاد شود که هم شیب‌دار نباشد و هم از مسیر تردد مردم عادی جدا باشد. علاوه بر این، وزارت نفت اعلام کرده که این مخزن همیشه پر نیست و اکثرا تنها با یک پنجم ظرفیت خود فعال است که این مسئله نیز باعث می‌شود در صورت بروز هرنوع حادثه‌ای، شرایط قابل کنترل تر باشد.

وی افزود: همچنین دو هزار نفر از رانندگان این تریلی‌ها مقرر شده آموزش ایمنی ببینند. همچنین خودروهای آنان مورد بررسی‌های دقیق ایمنی قرار گیرد. 

انتهای پیام

  • جمعه/ ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۶
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1403062214017
  • خبرنگار : 71959