مرمت و بازسازی گنبد حرم حضرت جعفربن موسی الکاظم (ع) پیشوا به شکل دوران صفویه

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان پیشوا از مرمت و بازسازی گنبد حرم حضرت جعفربن موسی الکاظم (ع) پیشوا خبر داد و افزود: این گنبد به همان رنگ فیروزه‌ای و شکل ساخته شده در دوران صفویه بازمی‌گردد.

مریم خدابنده -رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان پیشوا با اعلام این خبر به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به مرمت غیراصولی گنبد حرم حضرت جعفربن موسی‌الکاظم که باعث از بین رفتن شکل و رنگ اصلی آن شده بود و با توجه به اینکه این مقبره در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است بازسازی این گنبد در دستور کار قرار گرفت و کار آن از اواخر مرداد ماه شروع شده و تا پایان شهریور ماه سال جاری به اتمام می‌رسد.

خدابنده گفت: آسیب دیدگی بیشتر در ساقه گنبد دیده می شود و با اعتباراتی که در نظر گرفته شده قسمتی از این آسیب دیدگی توسط کارشناسان مربوطه در دست مرمت است.

وی اظهار کرد: سال ۹۶ مرمت غیر اصولی انجام شده است و با توجه به آسیب دیدگی گنبد، سال آینده هم باید به این پروژه اعتبار تخصیص یابد. فرم و رنگ فیروزه‌ای گنبد این امام‌زاده طی مرمت‌های غیر اصولی در سالیان گذشته به تدریج تغییر پیدا کرده که نارضایتی مردم شهرستان را در پی داشته است.

وی گفت: مرمت و بازسازی گنبد این اثر ثبت ملی شده با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال انجام می‌شود.

خدابنده افزود: پیمانکار و مشاور در بازسازی گنبد امامزاده با دقت در مصالح بکار گرفته شده و اجرای آن با در نظر گرفتن مطالعات اولیه، آسیب شناسی، فن شناسی و در نهایت استفاده تلفیقی از مواد و مصالح سنتی و جدید برای حفظ و مرمت کاشی‌های این اثر دوران صفوی می‌کوشد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایان گفت: با تلاش همکاران در میراث  می‌کوشیم تا هویت این گنبد همچنان پا برجا بماند.

این امام‌زاده در شهرستان پیشوا در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی استان تهران قرار دارد و قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ از صحن و سرای این امامزاده شروع شد. این گنبد به نگین فیروزه‌ای جنوب شرق استان تهران مشهور است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: تهران
  • کد خبر: 1403062113480
  • خبرنگار : 71951