نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری:

اولین اصل حکمرانی اسلامی عفو و گذشت است

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اولین اصل حکمرانی اسلامی که باید اجرا شود، عفو و گذشت است.

آیت‌الله احمدرضا مبلغی امروز (۲۰ شهریور ماه) در مراسم طرح ملی اعتلا که در دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد در حال برگزاری است، اظهار کرد: حکومت نیازمند یک حکمرانی خوب است. مفهوم حکمرانی بسیار گسترده است. اصول حکمرانی اسلامی از سه منبع مشخص شامل قرآن، نهج‌البلاغه و احادیث است.

وی با بیان اینکه نهج‌البلاغه پر از نگاه عمیق به حکمرانی است که باید اصول آن استخراج شود، گفت: تقوای الهی باعث ارتباط غنی با خداوند است، اگر تقوا داشته باشیم عفو و گذشت نیز به‌وجود می‌آید، حاکمان حکومت اسلامی باید نسبت به مردم عفو و گذشت داشته باشند، کسانی که قدرت عفو و گذشت دارند، باید این اصل مهم را انجام دهند.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان با بیان اینکه از دیگر موارد مهم حکمرانی اسلامی آگاهی، مسئولیت‌پذیری الهی و با کفایت بودن است، ادامه داد: در حکمرانی اسلامی پرهیز از خودستایی و خودخواهی در تعامل با مردم، عدالت در تصمیم‌گیری و ادای به‌موقع حق باید مد نظر باشد.

مبلغی بیان کرد: بهترین حکومت را در ایران داریم در جهان، جنایت‌های بسیاری نسبت به غزه انجام می‌شود و صدایی از کسی درنمی‌آید، اگر ظلم به مردم غزه بازگو نشود و با آن مبارزه نشود، ما و دیگران را نیز دربرخواهد گرفت.  

وی درباره آیت‌الله بروجردی (ره) گفت: ایشان مرجعیت شیعه را برای همه جهان تشیع ایجاد و برای نخستین‌بار رابطه‌ای بین جهان تشیع و تسنن ایجاد کرد.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان با بیان اینکه امروز به برکت انقلاب، ایران اسلامی پرنفوذ و پرقدرت است و در متن حضور جهانی است، افزود: حکمرانی یک چارچوب است که بر مبنای آن، نحوه مدیریت نهادها و دولت تنظیم می‌شود، حکمرانی به شیوه‌هایی اشاره دارد که جامعه اداره می‌شود، این مفهوم فراتر از حکومت است و در اجرای سیاست‌ها نقش دارد.  

مبلغی با بیان اینکه حکومت دینی به دنبال حکمرانی اسلامی است، اظهار کرد: در گام اول باید حکمرانی اسلامی را شناخت و سپس تطبیق دادر. از آغاز انقلاب به دنبال حکمرانی اسلامی هستیم و تجربه‌های دوران انقلاب توجه به حکمرانی اسلامی را در جهان گشوده است.

وی ادامه داد: در عصر کنونی حوزه بدون دانشگاه و دانشگاه هم بدون حوزه نمی‌تواند در مسیر تمدن اسلامی حرکت کند، زمانه عوض شده و ارتباطات جهانی زندگی را تحت تأثیر قرار داده و زمان در حال حرکت با پیشرفت فناوری بوده و این موضوع مناسبات اجتماعی را دگرگون کرده است.  

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان افزود: دانشگاهیان علم خود را با استفاده از علم لایزال الهی که در قرآن آمده است ماندگار کنند، این مهم با وحدت بین حوزه و دانشگاه محقق می‌شود.  

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403062012297
  • خبرنگار : 50175