آنکارا: مذاکرات صلح اوکراین با میانجی‌گری ترکیه در بن‌بست به سر می‌برد

یک دیپلمات ترکیه‌ای گفت که روند مذاکرات صلح اوکراین با میانجیگری آنکارا به دلیل آمادگی نداشتن طرفین جنگ در حال حاضر در بن‌بست به سر می‌برد و جنگ اوکراین نیز با خطر هسته‌ای شدن مواجه است.

به گزارش ایسنا، یک منبع دیپلماتیک در آنکارا، امروز (سه‌شنبه) گفت که مذاکرات صلح اوکراین در استانبول در بن‌بست به سر می‌برد اما به محض این که طرفین آماده مذاکره باشند، قابل از سرگیری است.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که این منبع دیپلماتیک در گفت‌وگویی با این خبرگزاری گفت: ما مدام آمادگی خود برای ارائه میانجیگری در تمامی سطوح و ازسرگیری روند استانبول را اعلام کرده‌ایم. روند صلح هیچ بازنده‌ای نخواهد داشت. اگرچه،‌ ما فعلا، شاهد هیچ گونه آمادگی (از سوی طرفین جنگ) نیستیم. این روند با خطر بن‌بست و این جنگ نیز با خطر تبدیل شدن به یک جنگی هسته‌ای مواجه است.

هفته گذشته، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت که اگر اوکراین تمایلی به مذاکره داشته باشد، روسیه این پیشنهاد را رد نخواهد کرد اما این مذاکرات بر مبنای توافقات حاصل‌شده در استانبول خواهد بود.

«نعمان کورتولموش» رئیس پارلمان ترکیه، پیشتر، گفته بود که روسیه و اوکراین در مذاکرات سال ۲۰۲۲ که چند ماه پس از آغاز جنگ در فوریه همان سال انجام شده بود،‌ تقریبا به یک توافق دست پیدا کرده بودند اما چند کشور در روند صلح اخلال ایجاد کردند.

«دیوید آراخامیا» رهبر حزب «خدمتگذار مردم» در پارلمان اوکراین و یکی از اعضای کمیته امنیت ملی آن در نوامبر گذشته گفته بود که درگیری‌ها در اوکراین می‌توانست در بهار ۲۰۲۲ پایان بگیرد اما مقامات اوکراینی با تضمین بی‌طرفی این کشور موافقت نکردند. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر پیشین وقت انگلیس پس از مذاکرات استانبول، از کی‌یف خواسته بود هیچ معاهده‌ای را با روسیه امضا نکند.

منابع رسانه‌ای گزارش داده بودند که جانسون در طول مذاکرات به اوکراین سفر و از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، خواسته بود که جنگ ادامه پیدا کند.

علاوه بر این، در ماه ژوئن، سوئیس میزبان کنفرانس صلح اوکراین بود که روسیه به آن دعوت نشد. این رویداد بیشتر حول محور «فرمول صلح» «ولودیمیر زلنسکی» رهبر اوکراین بود که تصریح می‌کند روسیه باید نیروهای خود را از تمام اراضی مورد ادعای اوکراین خارج کند، طرحی که مسکو آن را رد کرده و آن را «جدا از واقعیت» خوانده است.

از طرفی، اوکراین و متحدان آن درحال برنامه‌ریزی برای برگزاری مجدد کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی هند هستند و به گفته «پیتر استانو» سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا، حضور روسیه در کنفرانس صلح بالقوه «امری الزامی و ضروری است.»

اخیرا «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان نیز در اظهاراتی خواستار برگزاری مذاکرات برای پایان دادن «هرچه سریعتر» به جنگ اوکراین شده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403062012292
  • خبرنگار : 71628