معاون اداره محیط زیست استان ایلام:

«کنجان‌چم» یکی از پاک‌ترین رودخانه‌های کشور است

معاون محیط زیست انسانی اداره محیط زیست استان ایلام گفت: در بررسی کشوری رودخانه‌ها، دو رودخانه کنجان‌چم و سیمره استان ایلام در لیست بررسی کیفی قرار گرفتند، در واقع می‌توان گفت تقریبا کنجان‌چم در سال گذشته جز پاک‌ترین رودخانه‌های کشور بود.

علی‌طاهر سارایی با حضور در ایسنا اظهار کرد: مردم برای دریافت مجوز واحدهای خدماتی و تولیدی و دریافت تسهیلات خود، به یکی از ارگان‌هایی که باید مراجعه کنند محیط زیست است. یکی از دغدغه‌های محیط زیست سلامت شهروندان است.

سارایی با اشاره به اینکه یکسری ضوابط برای دریافت مجوزها تعیین شده است، افزود: در سه سال دولت سیزدهم حدود ۱۳۰۰ مجوز احداث صادر شده است، از این تعداد حدود ۶۲۲ مورد به مرحله بهره‌برداری رسیده است و مجوز بهره‌برداری را از ما اخذ کرده‌اند.

معاون محیط زیست انسانی اداره محیط زیست استان ایلام گفت: از مجموع ۶۱ طرح بزرگ که در استان مطرح شده‌اند، ۹ مورد توانستند که مجوز لازم را دریافت کنند و در حال حاضر در مرحله مجوز ارزیابی زیست محیطی هستند، این مورد معمولاً برای طرح‌های بزرگ نظیر خط لوله ان جی ال دهلران، شهرک‌های صنعتی و تونل مطرح است.

سارایی با اشاره به اینکه در حال حاضر مجوز ۳ سد در استان در حال بررسی است، افزود: این سه سد شامل سد ورگر آبدانان، سد سیکان دره‌شهر و سد چناره چرداول است، این سدها برای آب شرب و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی گفت: یکی از سیاست‌های دولت الکترونیکی شدن دریافت مجوزها و تا حدودی راحتی کار مراجعین است. این باعث شد که مراجعه افراد به اداره کمتر شود، بعد از گذشت سال‌های متوالی یک سامانه جامع برای محیط زیست در دولت سیزدهم راه اندازی شد.

سارایی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۳ هزار واحد تولیدی، خدماتی و صنعتی در این سامانه به ثبت رسیده است.

معاون محیط زیست انسانی اداره محیط زیست استان ایلام گفت: بر اساس قانون، محیط زیست موظف است که هنگام شناسایی آلودگی‌ها نوع و میزان آن را تعیین کند، این نیازمند دستگاه‌های آزمایشگاهی به روز و هزینه زیاد است، در مرکز اداره کل بیش از ۲۰ پارامتر در حوزه آب فعال است، در حوزه شهرستان‌های آبدانان، سرابله و ایوان سه آزمایشگاه غیرفعال داشتیم که با دریافت اعتبارات لازم آن‌ها نیز راه اندازی شده‌اند.

وی تصریح کرد: بر اساس ماده ۴۶ قانون توزیع عادلانه آب، وظیفه سازمان محیط زیست پایش منابع و شناسایی آلاینده آب است به همین دلیل تقریباً تمام آب شربی که در شهرستان‌ها استفاده می‌شود ما منابع اصلی را کنترل و پایش می‌کنیم می‌توان گفت تقریباً منابع آب شرب ما از سلامت کافی برخوردار است. ممکن است نمونه‌های نادری از آلودگی آب‌ها وجود داشته باشد.

سارایی گفت: بر اساس قانون، پایش هوا نیز بر عهده سازمان محیط زیست است، برای آنالیز پارامترهای آلاینده هوا، نیازمند پایگاه‌های ثابت هستیم که به صورت شبانه روز فعالیت داشته باشند و مرتب ثبت شوند که بتوانیم آن‌ها را به صورت آنلاین رصد کنیم. علاوه بر ایستگاه سازمانی ۵ ایستگاه فراسازمانی وجود دارد که آلاینده‌های هوا را بررسی می‌کنند.

‌ معاون محیط زیست انسانی اداره محیط زیست استان ایلام گفت: در دولت سیزدهم حدود ۷۹ جلسه کارگروه مدیریت پسماند در سطح استان برگزار شد، حقیقت این است در سال‌های گذشته از نظر پسماند عفونی وضعیت خوبی نداشتیم، با پیگیری‌های انجام شده بخش خصوصی برای مدیریت پسماند عفونی کمک می‌کند، همچنین عمده بیمارستان‌های استان نیز دارای مرکز بی‌خطرساز هستند.

وی گفت: در سه سال گذشته تقریباً ۵۸ مورد نمونه‌برداری از خاک داشته‌ایم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403062012144
  • خبرنگار : 50469