قدسیه حکیمزاده در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: وضعیت عاطفی نوآموزان یکی از جنبههای زندگی تحصیلی آنها است که بسیار مهم و تاثیرگذار است؛ این مساله اغلب پنهان و گاهی نادیده گرفته میشود، اما تاثیر عمیقی بر عملکرد تحصیلی نوآموزان دارد.
وی افزود: وضعیت عاطفی نوآموزان تاثیر مستقیمی بر توانایی یادگیری و پیشرفت تحصیلی آن ها دارد. باید توجه شود که با افزایش احساسات مثبت و کاهش احساسات منفی، وضعیت عاطفی به بهبود عملکرد تحصیلی نوآموزان کمک میکند. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و به طور خاص در محیطهای تعلیم و تربیتی مورد تاکید قرار میگیرد.
کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: وضعیت عاطفی نوآموز یک مفهوم چند بعدی است که شامل احساسات، تفکرات و رفتارهای عاطفی او میشود. این مفهوم نه تنها به احساسات مثبت مانند شادی و علاقه بلکه به احساسات منفی مانند نگرانی و استرس نیز اشاره دارد. وضعیت عاطفی نوآموزان تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله خانواده، محیط تحصیلی، روابط اجتماعی و تجربههای شخصی قرار میگیرد.
حکیمزاده بیان کرد: تعاملهای نوآموز با خانواده و روابط خانوادگی میتواند تاثیر بسزایی بر وضعیت عاطفی آنها داشته باشد، بنابراین حمایت و توجه خانواده میتواند احساس امنیت و رضایت را در نوآموز ایجاد کند. ایجاد محیط مناسب در مدرسه نیز میتواند تاثیر بسیاری بر وضعیت عاطفی نوآموزان داشته باشد. تعامل با معلمان و همکلاسیها، فشارهای تحصیلی و میزان استقبال از محیط تحصیلی نقش مهمی در این زمینه ایفا میکنند.
کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: روابطی که نوآموزان با دوستان و همکلاسیهای خود دارند نیز میتوانند وضعیت عاطفی آنها را تحت تاثیر قرار دهند. داشتن دوستان و احساس تعلق به گروههای اجتماعی میتواند در نوآموزان احساس رضایت و خوشحالی ایجاد کند.
حکیم زاده عنوان کرد: تجربههای گذشته و رویدادهای شخصی هر نوآموز میتواند تاثیرگذار باشد؛ تجربههای مثبت مانند موفقیتهای شخصی و تجربههای منفی مانند دلسردی و ناکامیها میتوانند وضعیت عاطفی را تحت تاثیر قرار دهند.
بیشتر بخوانید:
ویژگیهای یک کولهپشتی مناسب برای دانشآموزان
در تغذیه دانشآموزان به این توصیهها توجه کنید
چند نکته بهداشتی برای خرید کفش دانشآموزان
اثر مثبت و منفی وضعیت عاطفی بر نوآموزان
وی افزود: نوآموزانی که وضعیت عاطفی مثبت دارند، معمولا تمرکز بیشتری در کلاسها دارند و به درسهای خود توجه بهتری میکنند. همچنین احساس شادی و رضایت میتواند حافظه نوآموزان را بهبود بخشد و یادگیری آنها را تسریع کند.
کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: وضعیت عاطفی مثبت میتواند به نوآموزان کمک کند تا با استرسهای تحصیلی بهتر کنار بیایند و راهکارهای موثرتری برای حل مشکلات پیدا کنند.
وی تصریح کرد: احساسات منفی مانند نگرانی و اضطراب میتوانند توجه نوآموزان را از درسها منحرف کنند و تمرکز آنها را کاهش دهند. استرس و احساسات منفی میتوانند به حافظه و توانایی یادگیری ضرر برساند و موجب فراموشی و عدم موفقیت تحصیلی شوند.
حکیمزاده عنوان کرد: همچنین وضعیت عاطفی نامناسب میتواند منجر به بروز مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب شود که تاثیر مخربی بر عملکرد تحصیلی نوآموزان دارد.
چگونه وضعیت عاطفی دانشآموزان را بهبود دهیم؟
وی بیان کرد: با درک اهمیت وضعیت عاطفی نوآموزان میتوانیم بهبود آن را تسریع کنیم. محیط تحصیلی و خانواده میتوانند به نوآموزان احساس پشتیبانی و امنیت دهند. این محیطها میتوانند با ابراز علاقه و توجه به نیازهای عاطفی نوآموزان، بهبود وضعیت عاطفی آنها را تسهیل کنند.
کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان گفت: نوآموزان باید یاد بگیرند که چگونه با احساسات منفی مانند استرس و نگرانی کنار بیایند. آموزش مهارتهای مدیریت عواطف میتواند به آنها کمک کند با این احساسات بهتر برخورد کنند.
حکیمزاده بیان کرد: ورزش و تفریح مناسب میتواند به نوآموزان کمک کند تنشهای عاطفی را کاهش دهند. فعالیتهای بدنی و تفریحی میتوانند احساس شادی و سلامتی را افزایش دهند، بنابراین باید به بازی کودکان توجه شود.
وی افزود: روابط اجتماعی مثبت میتوانند بهبود وضعیت عاطفی نوآموزان را تسریع کنند و به این منظور معلمان و والدین میتوانند از نوآموزان حمایت و با ایجاد فرصتهایی، آنها را به تعامل با دوستان و همکلاسیها را تشویق کنند.
انتهای پیام