افزایش‌های قیمت پست پیشتاز و اضافه شدن وزن حجمی ‌قیمت‌های پستی

با توجه به رشد سریع خریدهای آنلاین در دنیای امروز و افزایش نیاز به ارسال مرسولات پستی، داشتن آگاهی از نرخ‌های پستی و عوامل تأثیرگذار بر آن اهمیت فراوانی پیدا کرده است تا بتوان ارائه دهنده خدمات مناسبی را انتخاب کرد.

به گزارش ایسنا، برای انتخاب بهترین روش ارسال که علاوه بر کاهش هزینه‌ها، کارایی مطلوبی نیز داشته باشد، دسترسی به اطلاعات دقیق و به‌روز درباره نرخ‌های پستی ضروری است. در گزارش پیشرو، به بررسی نرخ‌های پستی بر اساس وزن و نوع بسته‌بندی مرسولات و همچنین دلایل افزایش قیمت‌ها در سال جاری پرداخته‌ایم.

دلایل افزایش قیمت‌های پستی در سال ۱۴۰۳

در سال‌های اخیر، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران سعی کرده است تا افزایش قیمت‌ها را در حداقل ممکن نگه دارد که این امر تحت فشار سازمان تنظیم مقررات و سازمان حمایت از مصرف‌کننده اتفاق افتاده است. با این حال، در سال ۱۴۰۳ با افزایش تورم و با افزایش نرخ‌های پستی مواجه بوده‌ایم که این افزایش به منظور بهبود و توسعه خدمات شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

تفسیر افزایش قیمت‌ها

بررسی‌های صورت ‌گرفته از طریق درگاه‌های فروش و API شرکت ملی پست نشان می‌دهد قیمت پایه سرویس‌های پست پیشتاز و پست ویژه، افزایش قیمتی حدود ۳۰ درصد داشته است. در این میان، افزایش قیمت پایه بر اساس  وزن حجمی (به عنوان یک معیار معمول در شرکت‌های پستی مورد استفاده قرار می‌گیرد) برای سرویس های پست پیشتاز و ویژه از ۲۵ الی ۳۰۰ درصد می‌باشد. همچنین شما می‌توانید انواع خدمات پستی را از پستِکس با ۲۰ درصد تخفیف در اختیار داشته باشید.

فرمول محاسبه وزن حجمی به این شکل است ۶۰۰۰/ (طول × عرض × ارتفاع) = وزن حجمی، که این به این معنی است که همه مرسولاتی که سایز آنها بزرگتر از سایز ۳ (یعنی ۲۰×۲۰×۱۵) باشد مشمول افزایش درصدهای یاد شده میگردد. حال اگر هنگام رهگیری مرسوله متوجه شدید هزینه مرسوله ثبت شده بیش از قیمت پایه است به معنی تاثیر حجم بر قیمت پایه و سایز بزرگتر از ۳ پستی است.  

همچنین، هزینه تضمین غرامت برای مرسولاتی با ارزش کمتر از دو میلیون تومان که پیش‌تر ۲۰۰۰ تومان بود، اکنون به حداقل ۴ میلیون تومان افزایش یافته و هزینه آن به ۴۰۰۰ تومان رسیده است. برای مرسولاتی که ارزش آن‌ها بیشتر از این مقدار است، ۰.۲ درصد از ارزش اظهار شده به عنوان هزینه تضمین غرامت محاسبه می‌شود. علاوه بر این، سقف تضمین غرامت شرکت ملی پست به ۶۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

در عین حال به نظر میرسد که هزینه خدمات پرداخت ارزش کالا در محل گیرنده از جمله خدمات تجارت الکترونیک شرکت ملی پست معادل هزینه پستی بعلاوه ۱ درصد کالا تا سقف ۵۰۰ هزار تومان و تا بیش از بیست میلیون تومان معادل ۱۲۰۰۰ تومان بعلاوه ارزش خدمات پستی است.

در ادامه به نظر می‌رسد سرویس‌های جدیدی از جمله تحویل حضوری (پودو) و پرینت لیبل در باجه نیز به جمع سرویس‌های شرکت ملی پست اضافه شده است.  

نرخ‌های پستی بر اساس وزن و نوع بسته‌بندی

با توجه به اطلاعات موجود، نرخ‌های پستی مرسولات بر مبنای وزن حجمی و نوع بسته‌بندی، که شامل کارتن‌هایی از سایز ۱ تا سایز ۹ است، به چند دسته مختلف تقسیم شده‌اند. علاوه بر این، این نرخ‌ها به مناطق جغرافیایی متنوعی از جمله داخل استان، مناطق همجوار، و مناطق دورتر تخصیص یافته‌اند.

برای نمونه

کارتن سایز ۱:

برای بسته‌هایی با وزن ۱۰۰۰ گرم، هزینه ارسال درون استانی ۱۸۳,۰۰۰ ریال است، در حالی که ارسال به استان‌های همجوار ۲۶۰,۰۰۰ ریال و به استان‌های غیرهمجوار ۲۸۲,۰۰۰ ریال هزینه دارد.

کارتن سایز ۲:

بسته‌های با وزن مشابه نیز درون استانی با هزینه ۱۸۳,۰۰۰ ریال ارسال می‌شوند. هزینه ارسال به استان‌های همجوار و غیرهمجوار نیز به ترتیب ۲۶۰,۰۰۰ ریال و ۲۸۲,۰۰۰ ریال است.

کارتن سایز ۳:

هزینه‌های ارسال برای این سایز نیز برای بسته‌هایی با همان وزن، مشابه کارتن‌های سایز ۱ و ۲ است.

کارتن‌های سایز ۷، ۸ و ۹:

این سایزهای بزرگ‌تر با افزایش قابل توجهی در هزینه‌های ارسال همراه هستند. به عنوان مثال، ارسال یک بسته با کارتن سایز ۷ به استان‌های غیرهمجوار ۶۸۸,۰۰۰ ریال هزینه در بر دارد.

این قیمت های شرکت ملی پست درحالی است که با پستکس می‌توانید از انواع خدمات پستی با ۲۰ درصد تخفیف برخوردار شد.

جهت مشاهده اطلاعات بیشتر و دانلود جدول کامل قیمت‌های جدید پستی می‌توان به وبسایت شرکت پستکس مراجعه کرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۵
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403061810941
  • خبرنگار : 99999

برچسب‌ها