قاسم عسکری نسب در گفت وگو با ایسنا، درباره موانع پیشِ روی توسعه بندر چابهار بیان کرد: مسیر توسعه بندر چابهار (بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری) به صورت خاص و توسعه سواحل مکران به صورت کلی در راستای اسناد بالادستی از قبیل سند توسعه اقتصاد دریا محور، توسعه سواحل مکران و توسعه محور شرق با طرح توسعه بندر شهید بهشتی آغاز شده است.
وی افزود: مطمئناً ساخت و تجهیز بندر شهید بهشتی چابهار بهعنوان پیشران اصلی توسعه با نقش نقطه کانونی اتصال و ارتباط به دریا شرط اصلی توسعه مورد نظر در اسناد بالادستی یاد شده است ولی شرط کافی نیست .
عسکری نسب گفت: تأثیرگذاری ظرفیت ایجاد شده بندری در بندر چابهار بر توسعه اقتصادی منطقه در ایجاد مراکز صنعتی مادر مثل فولاد و پتروشیمی از طریق پشتیبانی زنجیرۀ تأمین این صنایع، دقیقاً حرکت در مسیر توسعه خواهد بود.
وی ادامه داد: آنچه که با توسعه بندر شهید بهشتی اتفاق افتاده است، این است که زیرساخت ارائه خدمات بندری برای پهلوگیری شناورها و تخلیه و بارگیری انواع کالا ایجاد شده است. متعاقب توسعه بندر، سرمایهگذاری ساخت واحدهای صنعتی پتروشیمی و فولاد نیز در مجاورت بندر در حال اجرا است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان توضیح داد: نزدیک به ۱۸ سال از کلنگ زنی پروژه اتصال چابهار به شبکه ریل سراسری میگذرد و این پروژه هنوز تکمیل نشده است. با اتصال این بندر به ریل، ظرفیت عملیاتی بندر بین پنج تا هفت میلیون تُن در سال اضافه خواهد شد.
وی افزود: مجموعه ریل و ظرفیتهای بندری در صورتی موجبات رشد اقتصادی را فراهم خواهد کرد که منجر به ایجاد مزیت رقابتی شود.
عسکری نسب اضافه کرد: کارکرد فعالیتهای حملونقلی در تمامی مدلهای حملونقلی کاهش هزینههای لجستیکی و هزینه فرصت از دست رفته در قیمت تمام شده تولید واحد صنعتی، واردات، صادرات و ترانزیت کالا خواهد بود.
وی افزود: به نظر بنده آنچه در توسعه فیزیکی اتفاق افتاده است، در صورتیکه نیازمندیهای بخش انرژی بهصورت معقول و پایدار تأمین شود، با مدیریت یکپارچه و با هدف بهبود شاخصهای لجستیکی و حذف موانع دسترسی به بازارهای جهانی حملونقل، رشد و توسعه بیشتری خواهد یافت.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره سرمایهگذاری مورد نیاز برای توسعه بندر یادآور شد: توسعه بندر چابهار در بخش زیرساختها از قبیل ساخت اسکله، موج شکن، لایروبی و تأسیسات زیربنایی از قبیل آب، برق و آتش نشانی انجام شده است و بخشی از تجهیزات مورد نیاز برای تخلیه و بارگیری کالا تأمین شده است.
وی اضافه کرد: برای ادامه فعالیتهای توسعهای دو سناریو قابل اجرا است. سناریوی اول سرمایهگذاری در فاز اول طرح توسعه در بخش توسعه فعالیتهای لجستیکی از قبیل ترمینالهای و اسکلههای اختصاصی و مکانیزه مواد معدنی، نفتی و پتروشیمی، غلات و کانتینری است.
عسکری نسب گفت: با توسعه ترمینالها و ایجاد خدمات اختصاصی، بهرهوری از زیرساختها افزایش یافته و امکان ارائه خدمات در حد کلاس جهانی ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: در این زمینه بخشی از قراردادها از محل منابع سرمایهای دولتی و سرمایهگذاری بخش خصوصی انجام شده و برنامههای توسعه نیز وجود دارد. پیشبینی ما نیاز سرمایهای حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان در این بخش است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: اما بخش دوم توسعه، افزایش ظرفیت فعلی بندر از ۸.۵ میلیون تُن به ۳۰ میلیون تُن است که در این بخش تکمیل و تجهیز فاز دوم طرح توسعه مد نظر است.
وی اضافه کرد: برای تکمیل و تجهیز فاز دوم توسعه، حدود ۴۵۰ میلیون دلار سرمایهگذاری لازم است که اولویت ما استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی، در این زمینه است.
عسکری نسب بیان کرد: زیر ساختهای بندری دو تأثیر مهم بر اقتصاد کلان کشور دارند .با ایجاد زیرساختهای بندری جذابیت برای سرمایهگذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی ایجاد میشود. مطمئناً جدای از ایجاد اشتغال مستقیم در فعالیتهای بندری، اشتغال و رشد اقتصادی این بخش و تأثیر آن بر رشد تولید ناخالص داخلی کشور مثبت خواهد بود.
وی ادامه داد: تأثیر دوم آن بر زنجیرۀ تأمین کالا خواهد بود. مطمئناً زیرساختهای مناسب بندری تأثیر مهمی بر قیمت تمام شده کالا خواهد داشت. چراکه بخش عمدهای از قیمت تمام شده کالا، چه کالاهای تولیدی و چه کالاهای صادراتی و وارداتی، هزینه زنجیرۀ حملونقل و تأمین آن خواهد بود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: موقعیت منحصر به فرد چابهار مزیت قابل توجهی است اما همت و تلاش همگان باید بر مزیت رقابتی بندر چابهار باشد.
عسکری نسب تأکید کرد: بخش عمده این شاخصها در حوزه فعالیتهای مدیریتی و چابکسازی فعالیتها از طریق همافزایی، هماهنگی و مشارکت تمام ارکان دولتی و بخش خصوصی امکان پذیر است. البته نباید در زمینه استفاده از تکنولوژیهای جدید در حوزه حملونقل هم غافل بود.
انتهای پیام