وحید داعی امروز در نشست شورای هماهنگی حملونقل و مسکن استان که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: استان خراسان رضوی با ۱۱۹ هزار کیلومتر و با جمعیتی بالغ بر ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، پنجمین استان پهناور کشور است. این استان، ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد.
وی با اشاره به موقعیت شبکه راههای استان اظهار کرد: ۳ کریدور اصلی کشور منتهی به استان خراسان رضوی میشوند. مسیر اول مشهد- نیشابور - سبزوار به سمت تهران و غرب کشور است، مسیر دوم مشهد - قوچان و به سمت خراسان شمالی و سایر استانهای شمال کشور است، مسیر سوم مشهد - بیرجند به سمت بندر چابهار است که تنها بندر اقیانوسی کشور به شمار میرود. لذا ۳ کریدور ترانزیتی به مشهد منتهی میشوند که به ۴ پایانه مرزی ادامه مییابد.
وی با بیان اینکه جادههای مرزی استان به دوغارون، پایانه سرخس، پایانه لطفآباد و باجگیران ختم میشود، افزود: اولویت اداره راه و شهرسازی استان در حوزه راهسازی و اعتبارات تمرکز بر کریدورهای اصلی استان است.
داعی اعلام کرد: در استان خراسان رضوی ۲۰ کیلومتر انواع راه داریم و رتبه پنجم کشور به لحاظ طول راهها را دارا هستیم.
وی گفت: شبکه راههای استان ۱۱۳۹ کیلومتر بزرگراه است و در واقع ایمنی سفر را ایجاد میکند و ۳۵ کیلومتر آزادراه در استان وجود دارد که همان آزادراه مشهد به باغچه است.
داعی ابراز کرد: در استان خراسان رضوی ۱۹ پروژه ملی در دست ساخت است که از آن میان ۱۰ پروژه با اداره کل راه و شهرسازی است.
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه ۲۶۰۰ پروژه مجموعه طرحهای ما است، تصریح کرد: در واقع ۴۱۷ پروژه در دست اجرا و در مجموع ۱۵۰۰ کیلومتر است. لذا اگر ۲۶۰۰ پروژه را مطالبه کنیم، ۸۰ همت اعتبار میخواهد و برای ۴۱۷ پروژه ۱۸ همت اعتبار نیاز است.
وی متوسط پیشرفت فیزیکی پروژهها را ۳۱ درصد در یک بازده زمانی ۳ ساله اعلام کرد و گفت: برای مسیر تربت حیدریه - زاوه از ظرفیت ماده ۵۶ استفاده کردیم و ۲۰۰ میلیارد تومان از بانک مسکن پول گرفتیم که ۵۰ میلیارد تومان آن تزریق شده است.
وی ادامه داد: برای بزرگراه شادمهر - کاشمر موافقت اصولی سازمان برنامه و بودجه را گرفتیم و چند بانک عامل در سطح ملی کمک کردند. ۳۰۰ میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه موافقت اصولی صادر کرد.
داعی ادامه داد: محور دیگر تربت حیدریه - زاوه است که ۲۰۰ میلیارد مجوز گرفتیم و ۵۰ میلیارد هزینه کردیم و زمان قرارداد تمام شده است و بانک مسکن میگوید این قرارداد را تمدید نمیکند، به این خاطر نتوانستیم سر موعد تمام کنیم و آورده و منابع مالی را نتوانستیم بیاوریم؛ لذا از وزارت راه و شهرسازی تقاضا داریم مذاکراتی با مدیر عامل بانک مسکن انجام دهند تا یک سال برای ما قرارداد را تمدید کنند. ۱۵ کیلومتر را زیر بار عبور میبریم که بیشترین تصادفات را براساس آمار پلیس راه و راهداری دارد.
مدیر کل راهوشهرسازی خراسان رضوی افزود: در آزادراه مشهد - چناران براساس ماده ۵۶ برای ۳ بانک موافقت نامههایش صادر شده که بانکهای تجارت، مسکن و صادرات است.
وی گفت: شرایط استان خراسان رضوی با هیچ استانی قابل مقایسه نیست، بهطوری که آزادراه مشهد - چناران بیشترین ترافیک را در کشور دارد.
انتهای پیام