اولین نشانه هویت و فرهنگ هر شهر ورودی آن است که هر کسی با ورود به شهر و با دیدن منظر آن، برداشت اول و آخر خود را میکند و جذب یا دلزده میشود.
وقتی از اهواز صحبت میشود همه یاد رودخانه کارون و نخیلات آن میافتند؛ خوزستان به دلیل وجود اقوام مختلف از جمله عربها و بختیاریها به دیار نخل و بلوط معروف است و از طرف دیگر پایتخت دفاع مقدس در کشور است و هر کسی وارد شهر اهواز به عنوان مرکز خوزستان میشود انتظار دیدن نمادهای مرتبط با فرهنگ و تاریخ آن را دارد اما در واقعیت هر کسی با ورود به شهر تنها نارساییهای خدماترسانی، وجود نخاله، ذبح دام، شخم زدن شهر به بهانه پروژههای عمرانی، سد معبر و ... را میبیند.
به گزارش ایسنا، اهواز هفت ورودی دارد؛ مسیرهای اندیمشک، شیبان، کوت عبدالله، حمیدیه و خرمشهر برخی از این ورودیها هستند و همه در شرایط نامناسبی قرار دارند به گونهای که هر کسی وارد شهر میشود احساس میکند وارد یک روستای دورافتاده محروم شده نه کلانشهری با این همه منابع و ثروت.
با ورود به اهواز وانت بارهایی دیده میشوند که از میوه و خرما و ماهی گرفته تا کفش و اسباب بازی و ... میفروشند. این وانت بارها تا وسط جاده آمده و راه را بستهاند و با ایجاد ترافیک بقیه خودروها به کندی مسیر را طی میکنند.
کپرهای دستفروشی هم کنار جادهها کم نیستند. صحنههایی مانند فروش دام زنده و ذبح دام در معابر جلوی چشم رهگذران هم در چند ورودی اهواز دیده میشود. از طرف دیگر تجمع نخالههای ساختمانی، آیلندهای خاکی و نبود فضای سبز هم چهره ناپسندی به ورودیها داده است.
با آغاز به کار دوره ششم شورای شهر اهواز و وعدههای اعضا در خصوص ساماندهی ورودیها، امید میرفت این معضل تا حدودی رفع شود اما نه تنها این مشکل حل نشده است بلکه مسئولان شهرداری حتی حاضر به پاسخگویی در این زمینه نیستند.
سال ۹۷ بود که منصور کتانباف شهردار وقت، از ساماندهی ورودی اهواز از مسیرهای خرمشهر، شیبان و حمیدیه در همان سال خبر داد.
شهریورماه سال ۱۴۰۱ هدایتالله زارعزاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری از آغاز مطالعات و طراحی بهسازی چهار ورودی شهر اهواز در مدت کوتاه خبر داد. بنا به گفته وی قرار بود مطالعات بهسازی چهار ورودی از هفت ورودی شهر انجام شود؛ این ورودیها شامل ورودی اندیمشک در شمال، ورودی از سمت حمیدیه در غرب، ورودی از سمت خرمشهر از پل نورد تا سه راه خرمشهر در جنوب و ورودی از سمت ماهشهر در شرق اهواز بودند.
زارعزاده در این خصوص بیان کرده بود: زمان اجرای این پروژه مطالعاتی هشت ماه است و عملیات اجرایی بهسازی این ورودیهای اهواز در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ آغاز میشود.
آذرماه همان سال حجتالله زارعزاده عضو شورای شهر اهواز هم از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض آلایندگی برای ساماندهی ورودیهای شهر خبر داده و گفته بود: از حدود یک ماه پیش مطالعات این ساماندهی آغاز شده و کار ادامه دارد.
وی گفته بود: اهواز پنج ورودی اصلی دارد که شامل ورودی از ماهشهر، مسجدسلیمان، اندیمشک، خرمشهر و حمیدیه هستند و برنامهریزی شده است در این مرحله حداقل دو ورودی ساماندهی شوند.
زارعزاده با اشاره به اینکه پروژههایی که از محل عوارض آلایندگی تامین اعتبار شدهاند حداکثر در مدت یک سال باید به بهرهبرداری برسند، بیان کرده بود: به محض پایان مطالعات، اجرای ساماندهی حداقل دو ورودی شهر آغاز خواهد شد.
رضا امینی شهردار اهواز نیز خردادماه سال ۱۴۰۲، گفت: امیدواریم با تحقق اعتبارات و اجرای طرحهای پیشبینی شده، امسال کار در یکی دو ورودی محقق شود.
با وجود وعدههای شهرداری و شورای اهواز در خصوص ساماندهی ورودیهای اهواز اما عملا چند سال است که این وعدهها در حد حرف و شعار باقی ماندهاند و کاری آغاز نشده است.
بعد از این همه قول و وعده، نه تنها ظاهرا کاری انجام نشده بلکه مسئولان شهرداری در این زمینه توضیحی ندادهاند و این سوال در ذهن شهروندان باقی است که این بیتفاوتی تا کی نسبت به مسائل و مشکلات شهری به ویژه ورودیهای این کلانشهر ادامه دارد؟
انتهای پیام