علم‌الهدی:

بدون تبعیت از ولایت فقیه و توجه به احکام الهی تحقق وفاق ملی ممکن نیست

امام‌ جمعه مشهد گفت: وقتی دولت می‌شود دولت وفاق ملی که مجری احکام قرآن باشد و در مقام براندازی گناه که مقابله با قرآن است قرار بگیرد، بدون تبعیت از ولایت فقیه و بدون توجه به احکام الهی در یک دولت، وفاق ملی قابل تحقق نیست.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز نهم شهریور در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی(ع)، با اشاره به پشت سر گذاشتن هفته دولت، اظهار کرد: دولت جدید در هفته دولت کارش را شروع کرد و به‌عنوان «دولت وفاق ملی» نامیده شد؛ طبیعی است هر دولتی روی کار می‌آید شعار و عنوانی برای دولت خود مشخص می‌کند، این دولت نیز شعارش «وفاق ملی» است.

وی با بیان اینکه «وفاق ملی» دو نکته قابل توجه دارد، اضافه کرد: نکته اول این است که وفاق ملی احتیاج به «قدر مشترک» دارد یعنی وقتی بناست علی‌رغم همه تفاوت‌ها در نظریات، اندیشه‌ها و سلایق، همه مردم و دستگاه‌ها یکی شوند، احتیاج به یک قدر مشترک دارند که بشود محور وفاق و وحدت تا وفاق ملی تحقق پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به آیه 103 سوره آل عمران « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌گوید اول به ریسمان خدا چنگ بزنید و بعد می‌گوید «ولا تفرقو»، نمی‌گوید اول متفرق نشوید و بعد وحدت کنید.

علم‌الهدی با تأکید بر اینکه وفاق و وحدت در صورتی قابل تحقق است که اعتصام به حبل الله برای مردم حاصل شود، عنوان کرد: برای تحقق وفاق ابتدا باید بدانیم این «حبل الله» چیست؛ نقل شده عده‌ای اهالی یمن خدمت پیغمبر صلوات‌الله علیه رفتند و سؤال کردند «جانشین شما چه کسی است؟» گفتند جانشین من کسی است که خدا به شما دستور داده، به او اعتصام و تمسک پیدا کنید.

وی با بیان اینکه خداوند در دو آیه به «حبل‌الله» و در آیه 112 سوره آل عمران نیز به «حبل من الناس» اشاره کرده، اضافه کرد:  خداوند در آیه 112 آل عمران، دو حبل را معین می‌کند، یکی «حبل خدا» و یکی «حبل مردم»، که پیامبر در این خصوص فرمودند «حبل خدا قرآن است و حبل از مردم، وصی من است»، این دو حبل را خدا معین کرده است.

امام جمعه مشهد تمسک به دو حبل معرفی شده از سوی خداوند را عامل تحقق وفاق ملی دانست و افزود: وقتی دولت می‌شود دولت وفاق ملی که مجری احکام قرآن باشد و در مقام براندازی گناه که مقابله با قرآن است قرار بگیرد؛ بدون تبعیت از ولایت فقیه و بدون توجه به احکام الهی در یک دولت، وفاق ملی قابل تحقق نیست.

علم‌الهدی با تأکید بر اینکه وفاق ملی با شعار محقق نمی‌شود، به چهار الزام شکل گیری وفاق در جامعه اشاره و بیان کرد: اجرای وفاق ملی الزاماتی دارد، نخستین مسئله این است که در وفاق ملی «سهم‌خواهی» ممنوع است، این که یک جریان بگوید من چون در انتخابات چنین و چنان کردم پس سهم بیشتری در دولت دارم، رفتار وحدت‌شکنی است.

وی با بیان اینکه در وفاق ملی ملاک «شایسته‌سالاری» است، ادامه داد: صاحب حق همه کسانی هستند که در انتخابات شرکت کردند، چه افرادی که به رئیس‌جمهور رأی دادند و چه افرادی که فرد دیگری را انتخاب کردند، این سهم همه مردم است پس مدیریت باید به دست فرد شایسته باشد.

امام جمعه مشهد دومین الزام شکل‌گیری وفاق ملی را پایان دادن به دوقطبی‌ها دانست و افزود: این که بگوییم از نظر سیاسی مملکت دو گروه اصولگرا و اصلاح‌طلب دارد، یک تندرو و یک کندرو دارد، این دوقطبی‌سازی‌ها حرکت بر ضد وفاق ملی است، برای تحقق وفاق ملی باید دوقطبی‌سازی را کنار گذاشت.

علم‌الهدی با بیان اینکه صف‌بندی گروه‌ها در مقابل هم کمکی به مردم و کشور نمی‌کند، گفت: صف‌بندی تنها یک جا موضوعیت دارد و آن هم در مسیر خدمت به مردم است، صف تشکیل دهید تا برای مردم کار و به آنان خدمت کنید. وحدت همه در خدمت به مردم است که ببینند در قالب چه مجاهده‌ای می‌شود بیشتر به مردم خدمت کرد، همان کار را انجام دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه مشهد، وی پرهیز از تغییرات سریع و عجولانه در دستگاه‌های اجرایی را سومین الزام تحقق وفاق ملی عنوان و خاطرنشان کرد: تغییرات سریع، عجولانه و سیاسی در دستگاه‌ها نباید صورت بگیرد، اگر نیروهای کارآمد و شایسته‌ای هستند که از عهده کار برمی‌آیند بنشینند و کار را پیش ببرند، این نکته‌ای است آقای رئیس‌جمهور هم گفتند تغییرات عجولانه و سیاسی انجام ندهند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به اهمیت حفظ منابع انسانی کارآمد در بدنه اجرایی کشور اشاره و عنوان کرد: یک نیرو چند سال در یک پست فعالیت داشته، تجربه کرده و پخته شده و بهتر می‌تواند کار را اداره کند تا نیرویی که تجربه کافی برای آن موقعیت را ندارد، اگر نیرویی کارآمد هست، باید در جای خودش قرار گیرد.

علم‌الهدی الزام چهارم و نهایی را «نظارت ملی» دانست و ادامه داد: وفاق ملی با نظارت ملی قابل تحقق است. نظارت ملی عبارت است از امر به معروف و نهی از منکر، اگر این فرهنگ در جامعه جاری شد یعنی نظارت ملی انجام می‌شود و اگر این نظارت وجود داشته باشد، یعنی وفاق ملی محقق شده است.

وی ادامه داد: نظارت ملی یعنی مردم هرجا کار بدی دیدند بتوانند بگویند این کار بد است. اگر اینطور شد، ما در سایه وفاق ملی آرام‌ترین و لذت‌بخش‌ترین زندگی را خواهیم داشت اما اگر الزامات آن رعایت نشود و محور وفاق ملی مورد تمسک قرار نگیرد، اتفاقی نخواهد افتاد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060905327
  • خبرنگار : 50405