مسئول میراث فرهنگی درمیان خبر داد؛

ثبت ملی خانه «میر سرور امیاری فورگ» در فهرست میراث فرهنگی کشور

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان گفت: به منظور حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی، فرهنگی شهرستان، خانه تاریخی میر سرور امیاری فورگ در فهرست آثار ملی کشور، ثبت شد.

امیراسماعیل شهسواری امروز سه شنبه ۶ شهریور به خبرنگاران گفت: پس از پیگیری‌های صورت گرفته توسط این نمایندگی و تفویض اختیار از سوی وزارت میراث‌فرهنگی به استان و شهرستان‌ها، روند ثبت ملی آثار ملی در شهرستان درمیان سرعت بخشیده شده است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان ادامه داد: در این راستا خانه تاریخی امیاری فورگ به شماره ۳۳۹۹ در شهرستان درمیان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان با بیان اینکه خانه امیاری فورگ، دارای دو طبقه و بنایی متعلق به دوره قاجاریه است، گفت: این بنای تاریخی در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر اسدیه و در روستای هدف گردشگری فورگ واقع شده که با توجه به اعتبارات بخشداری مرکزی، توسط دهیاری روستا تملک و هم اکنون به عنوان اقامتگاه بوم‌گردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهسواری افزود: گردشگران ضمن بازدید از این مکان تاریخی بسیار ارزشمند در فورگ امکان دریافت خدمات اسکان و پذیرایی را دارند.

وی اظهار کرد: روستای فورگ یکی از روستاهای هدف گردشگری محسوب شده که دارای مناظر طبیعی و تاریخی منحصر بفردی است و هرساله میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی بوده و ضرورت حفظ بافت تاریخی و فرهنگی این روستا و خدمات شایسته به گردشگران از اولویت‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان است.

شهسواری یادآور شد: بر اساس نامه ابلاغی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار خراسان جنوبی، این اثر تحت حفاظت و نظارت این وزارت است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان گفت: هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب و مرتکب تخلف، مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و همچنین مرمت و بازسازی اثر، تنها با تأیید و نظارت این وزارتخانه ممکن خواهد بود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403060602930
  • خبرنگار :