رقابت پلتفرم‌ها بر سر سریال شدت می‌گیرد

صنعت نمایش خانگی در ماه‌های آینده با شمار قابل توجهی سرویس جدید مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که طی ماه‌های اخیر پنج پلتفرم وی‌اودی ایرانی بیشترین آثار نمایش خانگی را عرضه کرده‌اند، به نظر می‌رسد حداقل ۶ پلتفرم دیگر در حال انجام فرآیندهای مالی و تبلیغاتی، آماده‌سازی محتوا و زیرساخت‌های فنی برای حضور در این عرصه‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، پنج ضلعی نمایش خانگی شامل فیلیمو، نماوا، فیلم‌نت، تماشاخونه و روبیکا که تاکنون عمده محصولات غیرتلویزیونی را منتشر کرده‌اند، در ماه‌های آینده با سرویس‌های دیگری چون آی‌نت، ‌ایما، پلی، نبراس، شیدا و نمافیلم رقابت خواهند کرد.

این در حالی است که احتمالا پلتفرم‌های دیگری نیز به سرویس‌های یادشده اضافه خواهند شد که در سکوت خبری فعالیت را آغاز کرده‌اند و بازار محتوا در نمایش خانگی را بزرگ‌تر و متنوع‌تر خواهند کرد. البته چند پلتفرم دیگر مانند لنز، دیجیتون و فیلمناب هم سابقه پخش محصولات اختصاصی دارند که ممکن است در آینده باز هم به صرافت انتشار انحصاری محتوا بیفتند و بازار از این هم بزرگ‌تر شود.

آی‌نت از جمله پلتفرم‌های جدیدی است که حداقل یک سریال در مرحله پس‌تولید دارد. مجموعه خانگی «بی‌عاطفه» به کارگردانی کمال تبریزی که مدتی پیش به پایان مرحله تصویربرداری رسید، به عنوان محصولی از این پلتفرم با بازی بازیگرانی چون رضا کیانیان، مریلا زارعی، بهاره افشاری، بهاره کیان‌افشار و حامد بهداد منتشر خواهد شد. بر اساس اطلاعات روزنامه رسمی، محمد صراف مدیر سابق پلتفرم فیلم‌نت جزو مدیران این سرویس است.

عکس از پشت صحنه سریال «بی عاطفه»

ایما دیگر پلتفرم آتی نمایش خانگی، از مدتی پیش اخبار دو سریال به نام‌های «کازینو تهران» و «کلنل» را منتشر کرده که به نظر می‌رسد هنوز به مرحله تولید نرسیده‌اند. در «کازینو تهران» به کارگردانی حسین امیری دوماری، چهره‌هایی چون علیرضا کمالی، وحید رهبانی و ستاره پسیانی حضور دارند و «کلنل» به کارگردانی نیما جاویدی و با حضور پرویز پرستویی و بهنوش طباطبایی به تولید خواهد رسید.

پلتفرم پلی که به نظر می‌رسد یکی از اولین سرویس‌های آتی وی‌اودی باشد، مدت‌هاست چند محتوای جدید را در مرحله آماده‌سازی دارد که از آن جمله می‌توان به رئالیتی‌شوی «جیغ» با حضور سیامک انصاری، مجموعه «مادرخوانده» با بازی آناهیتا درگاهی، بهاره کیان‌افشار، نیما شعبان‌نژاد و شهاب مظفری و سریال «بی تو می‌میرم» با حضور مهران غفوریان، شقایق دهقان و الیاس یالچینتاش اشاره کرد.

سریال «مادرخوانده»

شنیده می‌شود مجموعه «میدان سرخ» نیز که پیشتر فصل نخست آن از فیلیمو پخش شده بود، توسط پلتفرم پلی خریداری شده و همراه با فصل دوم آن (که هنوز منتشر نشده) در این سرویس به انتشار خواهد رسید.

پلتفرم پرحاشیه شیدا که گفته می‌شود ری‌برندشده پلتفرم لوتوس متعلق به مؤسسه تصویرگستر پاسارگاد است، دو سریال «پوکر» با حضور شهاب حسینی، نیکی کریمی و امین حیایی و «بامداد خمار» اثر نرگس آبیار را در مرحله تولید دارد. بسیاری این پلتفرم را در ادامه فعالیت‌های محمد امامی، تهیه‌کننده سریال «شهرزاد» می‌دانند.

نبراس دیگر پلتفرمی است که با مدیریت علی طلوعی تهیه‌کننده سینما در حال آماده‌سازی محتوای اختصاصی است. از این پلتفرم تاکنون اخباری درباره سریال «شغال» با حضور شبنم مقدمی، کامبیز دیرباز و مهدی سلطانی و «بی‌همتا» (مانکن ۲) منتشر شده است.

پلتفرم نمافیلم نیز با سریال فانتزی «اسپینجر» و رئالیتی‌شوی مافیایی «عالیجناب» قصد حضور در صنعت وی‌اودی را دارد. مدیریت این سرویس بر عهده علیرضا کریم‌زاده است که کارگردانی «اسپینجر» را در کارنامه دارد.

سریال «اسپینجر»

همه آنچه گفته شد، در حالی است که به نظر نمی‌رسد محتوای در حال تولید پلتفرم‌های کنونی و آتی نمایش خانگی، متفاوت از آنچه باشد که تا به حال پلتفرم‌ها منتشر کرده‌اند. نه نسل تازه‌ای از سازندگان و چهره‌ها به سریال‌ها یا رئالیتی‌شوها اضافه شده، نه تولیدات ژانر متفاوت یا کمیابی دارند و نه حتی رویکرد کلی ستاره‌محوری این محصولات کنار گذاشته شده است.

حتی ممکن است مشابه روند ایجاد شبکه‌های متعدد تلویزیون در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰، روند شمار افزایش پلتفرم‌های تولیدکننده محتوا، همان بلایی را بر سر نمایش خانگی بیاورد که در آن زمان بر سر تلویزیون آمد.

در عین حال افزایش حجم و تنوع نسبی تولیدات، می‌تواند سلایق بیشتری را پوشش دهد و می‌توان احتمال داد که از میان این محصولات پرتعداد، آثار قوی‌تر و برتر پرشمارتری به سبد مصرف محتوای فرهنگی مخاطبان ایرانی راه یابد. باید منتظر ماند و دید توسعه سریع صنعت نمایش خانگی به چه نتیجه‌ای خواهد رسید.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403060301216
  • خبرنگار : 30190

برچسب‌ها