مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ مطرح کرد

ایجاد پنل‌های خورشیدی راه مقابله با خاموشی چاه‌های کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ ایجاد پنل خورشیدی و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر را راه مقابله با خاموشی چاه‌های کشاورزی دانست.

حجت صفرنژاد در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه خاموشی چاه‌های کشاورزی مشکلات بسیاری را برای کشاورزان به وجود آورده است، تصریح کرد: کاهش محصول و کیفت نیز بخشی از تأثیرات خاموشی چاه‌ها در این شهرستان است.

وی با تأکید بر اینکه برای مقابله با خاموشی چاه‌های کشاورزی در زمان نا ترازی ایجاد پنل خورشیدی و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر ضروری است، اظهار کرد: در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و مدیریت شهرستان کوهسرخ با تعدادی از بانک‌های عامل و پیمانکاران و نمایندگان چاه موتورهای کشاورزی جلساتی برای پرداخت تسهیلات برگزار کرده است.

 مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ با بیان اینکه در صورت همکاری از طرف کشاورزان بانک‌ها و پیمانکاران همکاری متقابلی خواهند داشت، بیان کرد: یکی دیگر از راه حل‌های در دست بررسی را تعویض پمپ‌های چاه موتورها و استفاده از پمپ‌هایی که مصرف برق آن تا ۵۰ درصد اصلاح و کاهش یافته است اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه به زودی نتایج این بررسی‌ها به اطلاع کشاورزان خواهد رسید، افزود: یکی دیگر از راه‌های توسعه کشاورزی نوین و نجات‌بخش کشاورزی از کم‌آبی، توسعه گلخانه‌ای و کشت در محیط بسته است که کشاورزان به این مورد باید توجه داشته و از طرفی تسهیلات کم‌بهره بلندمدت به این موضوع تخصیص یابد.

صفرنژاد با تأکید بر اینکه از کشاورزان زحمتکش درخواست می‌شود از همین الان به فکر سال و سال‌های آینده باشند، گفت: با توجه به این که ایران در منطقه‌ای خشک و نیمه‌خشک واقع شده، لذا مهم‌ترین عامل و از طرفی تنگنا برای توسعه کشاورزی، ماده حیاتی آب است.

وی در همین راستا اتخاذ سیاست‌های بهینه کردن مصرف آب، ضمن کاهش میزان بهره‌برداری از منابع آبی را ضروری دانست و گفت: این اقدام باعث افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ همچنین بر اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، هوشمندسازی آبیاری، اجرای طرح‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی، انتقال آب با لوله، تجهیز و نوسازی اراضی و احیای قنوات تأکید کرد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060100250
  • خبرنگار : 30147