کاشت انگور به روش داربستی، موثر در عملکرد و سهولت برداشت

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سلطانیه گفت: برای اولین بار در ۲۰۰۰ مترمربع از باغات انگور در روستای ویر شهرستان سلطانیه از داربست استفاده شد.

هادی یاسر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از مزایای استفاده از داربست در باغات انگور می‌توان به تسهیل در عملیات داشت و برداشت، نفوذ نور بیشتر به داخل تاج بوته‌ها و تهویه بهتر و در نتیجه شیوع کمتر و کنترل بهتر آفات و بیماری‌ها، کاهش ضایعات ناشی از بارندگی در زمان برداشت اشاره کرد.  

وی افزود: کاهش هزینه‌های مربوط به مدیریت تاکستان‌ها، فراهم آوردن امکان اجرای عملیات باغداری به صورت مکانیزه، استفاده از روش‌های آبیاری نوین از دیگر مزایای کاشت داربستی انگور است. 

یاسر ادامه داد: امسال کارگاه آموزشی هرس و پیوند در باغ الگویی ارقام تجاری انگور برای جمعی از بهره‌برداران برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این کارگاه با مسائل تئوری و عملی مربوط به هرس و پیوند انگور همچنین شیوه های اصولی تغذیه با این میوه آشنا شدند. 

وی با اشاره به اینکه قطب تولید انگور در ابهر است، اضافه کرد: مسئولان جهادکشاورزی استان اعلام کردند ‌که تا سال گذشته در بیش از ۱۱۰۰ هکتار از باغات انگور شهرستان ابهر نیز طرح فراز (داربستی و ایستاده کردن شاخه‌های درخت تاک) اجرا شده است و این مهم برای اولین بار در سلطانیه به منظور افزایش باردهی و سهولت در برداشت محصول انجام شد. 

او با بیان اینکه طی سالیان اخیر آفت زنجره به یکی از آفت‌های مهم تاکستان‌ها مبدل شده است، خاطرنشان کرد: داربستی کردن باغات انگور در جلوگیری از خسارت آفت زنجره بسیار موثر است. 

به گزارش ایسنا، اسپار کردن باغ، هرس کردن موها، آبیاری و قیمت بالای کود و سم هم از دیگر هزینه‌هایی است که به باغدار تحمیل می‌شود و از سوی دیگر، شرایط آب‌وهوایی در فصل بهار و آفت‌ها و سرمازدگی هم ممکن است در برخی از سال‌ها درآمد باغدار را از باغ‌های انگور به صفر برساند.  
 

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403060100157
  • خبرنگار : 50534