۱۳.۴ درصد جمعیت همدان جمعیت سالمند است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه جمعیت سالمند استان در سال ۱۴۲۰ به ۲۰.۴ درصد خواهد رسید، گفت: ۱۳.۴ درصد جمعیت استان همدان سالمند است که ۱.۵ درصد آن سالمندان پر خطر هستند.

فاطمه ترکمان اسدی سه‌شنبه ۳۰ مرداد در جمع خبرنگاران با اشاره به خدمات حوزه بهداشت، اظهارکرد: بهداشت عرصه‌ای‌ است که خط ندارد از بدو تولد، مادران باردار، نوزادان تا سالمندی وانتهای مسیرزندگی همراه افراد هستیم و ارائه خدمات داریم.

وی با بیان اینکه معاونت بهداشتی استان همدان با بیش از ۳۰۰۰ نیروی بهداشتی خدمات‌رسانی دارد، تصریح کرد: خدماتی که در استان همدان ارائه می‌شود در ۷۰۶ واحد و در ۹ شهرستان بسیار گسترده و سهل‌الوصول است.

ترکمان اسدی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۰ پروژه بهداشتی با بیش از ۵۳۶هزار و ۹۵۵ میلیون ریال اعتبار در استان همدان بهره‌برداری شده است، خاطرنشان کرد: ۴۷ پروژه درحال احداث داریم که برخی در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به توزیع واکسن غرب کشور را یکی از اقدامات بزرگ معاونت بهداشتی استان دانست و افزود: همدان مرکز واکسن غرب کشور است به طوری‌ که تمام واکسن‌ها را توزیع می‌کند که در این راستا سال گذشته ۲۴۰ یخچال خریداری کردیم.

وی با بیان اینکه واکسن‌های جدید را اضافه خواهیم کرد، افزود: واکسن پنوموکوک در کاهش عفونت‌های زیر پنج سال نقش دارد و با هزینه بسیار سنگین رایگان برای نوزادان دو، چهار و ۱۲ ماهه زده می‌شود.

ترکمان اسدی با تأکید براینکه استان همدان در زمینه تب مالت عدد بالایی را به خود اختصاص داده است، گفت: در زمینه تب مالت جزو آمار بالای کشور هستیم به‌طوری‌ که عدد مورد انتظار ۲۸نفر درهر ۱۰۰ هزارنفر است این درحالیست که با این عدد فاصله داریم، گرچه در سال گذشته به عدد خوبی رسیدیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه کنترل تب مالت به دلیل اینکه فقط وابسته به انسان نیست دشوار است، یادآور شد: شیوع تب مالت ۱۳۴ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ بوده که در سال ۱۴۰۲ به ۷۸ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه استان همدان به دلیل تردد دام‌ها، حضور عشایر و دامداری‌های سنتی جز شیوع بالای تب مالت بوده است، اظهارکرد: در سال ۱۴۰۳، ۸۰ درصد از جمعیت هدف استان حداقل یکبار خدمات مراکز بهداشت دریافت کردند.

ترکمان اسدی با بیان اینکه در پویش ملی سلامت و بیماری یابی دیابت غربالگری ۹۳ هزار نفر در سطح استان همدان صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: ۱۷۸۸ بیماردیابت و ۳۳۰۲ بیمار فشارخونی، ۸۵ هزار و ۵۲۴ نفر بیمار پیش‌دیابتی در استان را شناسایی کردیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصرح کرد: همچنان تمامی افراد ۳۵ تا ۴۰ ساله پرخطر و همه افراد بالای ۴۰ سال به صورت رایگان تست قند و چربی می‌گیریم و خدمات مشاور تغذیه و سلامت روان  به صورت رایگان ارائه می‌شود به‌شرطی که مردم مراجعه کنند.

 وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲، بیش از یک میلیون و۴۳۹ هزار تست در آزمایشگاه‌های مراکز بهداشتی استان انجام شده است، تصریح کرد: در آزمایشگاه مرجع معاونت بهداشتی استان بیش از ۱۰هزار و ۹۱۱ تست کویید، ۸۲۴۰ تست آنفولانزا و ۳۴۰ تست اچ آی وی صورت گرفته است.

ترکمان اسدی با اشاره به اینکه در استان همدان ۴۰۴ مورد ابتلا به اچ آی وی وجود دارد که تعدادی پرونده فعال ندارند و ۳۲۴ مورد مراجعه دارند و ۸۰ مورد پکیج ما را دریافت می‌کنند، بیان کرد: ۸۰ درصد از مبتلایان به اچ آی وی مردان هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در راستای مدیریت سلامت محیط و کار استان همدان تیم‌های جدی و فعالی در این زمینه در استان داریم که جوابگوی دغدغه‌های مردم هستند، گفت: در سال گذشته ۳۲هزار و ۲۳۲ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی تحت پوشش دانشگاه داشتیم که ۲۰۵ هزار و ۴۵۰ بازرسی صورت گرفته و ۱۸۲۹ مورد از این اماکن تعطیل و پلمب شدند.

وی با اشاره به سامانه ۱۹۰ شکایت بهداشتی در زمینه‌های مختلف شنوا و پیگیر مشکلات و شکایات مردمی است، اظهارکرد: کشت سبزیجات آبیاری شده با فاضلاب در استان همدان در سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۵۰ هکتار بود که با ورود دانشگاه به کمتر از یک هکتار در سال‌جاری رسید که این میزان هم در حاشیه‌های شهر قرار دارد که به‌زودی موضوع آبیاری با فاضلاب تمام خواهد شد.

ترکمان اسدی با اشاره به انجام ۲۰ طرح تحقیقاتی سلامت محور در حوزه بهداشت، افزود: مرکز سلامت روانی اجتماعی جامعه‌نگر (سراج) یکی از اقدامات بسیار موثری بوده که در این مرکز مشاوره غربالگری و پیگیری صورت می‌گیرد و کاهش بار مراجعه به بخش‌های بستری و کاهش اشغال تخت‌های روانپزشکی از دستاوردهای این مرکز است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه این مرکز یک پکیج خدماتی است و اگر نیاز به حمایت‌های اجتماعی دارد با نهادهای حمایتی و اجتماعی ارتباط می‌دهد، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۳۵۰ پرونده فعال شکل گرفته است که در بازه بلندمدت اثرات خوبی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تنها۲۰ درصد جمعیت استان در سن باروری هستند که یک دغدغه جدی است، اظهارکرد: متأسفانه میزان باروری کلی استان در سال ۱.۷ بوده که در سال ۱۴۰۱ به ۱.۶ و سال ۱۴۰۲ به ۱.۵۷ رسیده است.

 ترکمان اسدی با بیان اینکه سالمندی و مهاجرت استان بالاست و جز استان‌های سالمند کشور هستیم، خاطرنشان کرد: ۱۳.۴ درصد جمعیت استان جمعیت سالمند است که ۱.۵ درصد سالمند پر خطر هستند . جمعیت سالمندی در سال ۱۴۲۰ به ۲۰.۴ درصد خواهد رسید.

 وی با بیان اینکه استان همدان پایلوت پوکی استخوان در کشور شده و زنان بالای ۵۰ سال تست تراکم استخوان داده‌‎اند، یادآور شد: حیوان گزیدگی ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایشی بوده است که به‌دلیل چالش افزایش سگ‌های خانگی و سگ‌های ولگرد سطح شهر داریم.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید براینکه درباره ورود تب دنگی به استان نگران هستیم اما با وجود اینکه نمی‌دانیم گرمای هوا تا چه زمانی خواهد بود باید مراقبت‌ها را انجام دهیم، اظهارکرد: هفت مورد مشکوک ابتلا به تب دنگی در همدان داشتیم که همه منفی بوده و هیچ مورد تب دنگی نداشتیم.

ترکمان اسدی درباره آبله میمونی در همدان نیز تأکید کرد: هیچگونه آبله میمونی در استان همدان نداریم اما سیستم درمانی آمادگی کامل دارد. فعلأ کرونای اُمیکرون افزایشی شده که لازم است افراد علامت‌دار ماسک بزنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه سالانه سه هزار بیمار سرطانی در استان همدان شناسایی می‌شود، گفت: سبک زندگی خانواده‌ها باید اصلاح شود به‌طوری که مردم فعالیت‌های فیزیکی، تغذیه، استرس، سیگار و ... را مدیریت کنند.

وی با اشاره به اینکه سومین سرطان استان همدان سرطان پوست است، بر اقدام‌های غربالگرانه تأکید کرد.

ترکمان اسدی با بیان اینکه ۳۵ واحد استخر آب و آب درمانی در استان داریم که ماهیانه بازدید می‌شود، خاطرنشان کرد: در چهار ماهه گذشته ۱۲ استخر را اخطار دادیم که هفت مورد رفع نقایص نکردند و تعطیل موقت هستند.

 وی با اشاره کلرسنجی آب آشامیدنی، افزود: از ابتدای خط آبی شهرهمدان تا تالوار یک روز آب دارای آرسنیک وارد شبکه آب همدان نشد و در حال حاضر عدد آرسنتیک استاندارد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآور شد: از نظر کدورت کلرسنجی آلودگی میکروبی و فلزات سنگین آب را رصد می‌کنیم مردم نگران نباشند و تاکنون آرسنتیک بالاتر از استاندارد نداشتیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403053020769
  • خبرنگار : 50034