یک مسئول در معاونت غذای دانشگاه علوم پزشکی استان مطرح کرد

سهم ۲۵ درصدی مکمل‌ها از داروهای تجویزی پزشکان استان مرکزی

مدیر داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد تجویز پزشکان این استان برای بیماران، داروهای مکمل است، گفت: بیشترین گروه مکمل تجویزی در رتبه نخست، مینرال برای ساخت استخوان، رتبه دوم مولتی ویتامین‌ها و رتبه سوم عناصر معدنی مانند آهن و اسیدفولیک هستند.

آزاده ناظری با اشاره به اینکه مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای در بین مردم افزایش یافته، افزود: مصرف مکمل‌ها در چند سال اخیر در کشور، جهت پرکردن فواصل تغذیه‌ای ناشی از کاهش مواد مغذی منابع غذایی و همچنین استفاده از محصولات آماده و فرآوری شده افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تعداد فزاینده مجوزهای صادر شده از سوی سازمان غذا و دارو و آمار شناسه‌گذاری این نوع از فرآورده‌ها حاکی از افزایش نوع و تعداد مکمل‌های تولید داخل و در نتیجه اقبال جامعه هدف اعم از پزشک و بیمار نسبت به مصرف مکمل‌ها در کشور است.

مدیر داروی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار کرد: با توجه‌ به وسعت و تنوع جامعه هدف و نقش و اثرگذار فرآورده‌های مکمل در ارتقای سلامت آحاد جامعه، طیف وسیعی از انواع فرآورده مکمل در دسترس قرار گرفته است.

 ناظری تصریح کرد: انواع فرآورده‌های ویتامین‌ها و املاح معدنی در حفظ سلامت عمومی افراد به ویژه نوزادان و مادران باردار و شیرده، افزایش عملکرد ورزشی، حفظ سلامت پوست، مو و ناخن، بهبود عملکرد دستگاه ایمنی، مدیریت وزن اعم از کاهش یا افزایش، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی به دیگر فواید استفاده از انواع فرآورده‌های ویتامین‌ها و املاح معدنی در حفظ سلامت عمومی افراد اشاره و بیان کرد: این فراورده ها همچنین در پیشگیری و حمایت از شرایط خاص سلامت مانند پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از علوم پزشکی اراک، مدیر داروی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به تعداد داروخانه‌های فعال بخش‌های دولتی و خصوصی در سطح استان مرکزی اشاره کرد و گفت: ۱۸۰ داروخانه در این استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۴۰ داروخانه در بخش دولتی و ۴۰ داروخانه نیز در بخش خصوصی فعال هستند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403052919731
  • خبرنگار :