مدیرکل آموزش و پرورش استان:

کمبود نیروی انسانی در خراسان شمالی داریم/ کتاب‌ها هفته دوم شهریور توزیع می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: ۱۷۰۰ ردیف استخدامی برای آموزش و پرورش در استان گرفته شده است و بخشی از کمبود نیروی انسانی از این طریق جبران می‌شود.

ابوالقاسم اکبری امروز (۲۷ مرداد ماه) در شورای آموزش و پرورش استان، اظهار کرد: همه تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس و حضور ۱۹۴ هزار دانش‌آموز در کلاس درس اندیشیده شده است.

وی با اشاره به لزوم کمک دهیاری‌ها به مدارس با هدف اجرای پروژه مهر که یک پروژه عمومی است، ادامه داد: در مجموع ۱۰۳۸ مدرسه روستایی در استان وجود دارد که ۸۵۰ باب آن زیر ۵۰ نفر جمعیت دارند که پیشنهاد می‌شود دهیاری‌ها بین پنج تا هفت میلیون تومان کمک کنند تا امور فرهنگی، بهداشتی و زیرساختی آن مدارس مرتفع شود.

اکبری با بیان اینکه ۸۰ پایگاه برای ۱۸۵۹ کودک نوآموز کودکستانی دوزبانه با هدف تداوم یادگیری راه‌اندازی شده است، گفت: امسال دانش‌آموزان استان در مسابقات کتابخوانی در بخش گروهی و انفرادی رتبه‌های برتر را کسب کردند.

وی با اشاره به اینکه  ۱۷ پایگاه مشاوره کنکور در استان راه‌اندازی شده است، بیان کرد: با توجه به برپایی سی و یکمین اجلاس سراسری نماز در استان به‌زودی کمیته فرهنگی آن در آموزش و پرورش تشکیل می‌شود.

اکبری با بیان اینکه از ۱۷۰۰ ردیف استخدامی گرفته‌شده برای استان، ۵۷۹ ردیف مربوط به دانشگاه فرهنگیان و ۱۱۰۰ ردیف هم مربوط به حوزه آموزگاری و دبیری و توسعه نیروی انسانی است، ادامه داد: دوره‌های مختلف توانمندسازی و ارزیابی‌های معلم تراز انقلاب در استان ویژه نیروهای جدید در حال برپایی است.

وی با اشاره اینکه هنوز هم ‌کمبود نیروی انسانی در استان وجود دارد، افزود: امسال ۱۲۵۰ فرهنگی شرایط بازنشستگی را در استان دارند که ۹۰۰ نفر از این ردیف استخدامی‌ها به کارگیری می‌شوند. امیدواریم جذب تکمیل ظرفیت انجام شود و این در حالی است که اگر هر سال هم یک ۱۰۰۰ نفر جذب نیرو انجام شود، بازهم کمبود نیروی انسانی بر این مجموعه حاکم است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به نقل و انتقال‌ معلمان در درون و برون استان، اظهار کرد: تماس‌های بسیاری برای نقل و انتقال نیروها وجود دارد، در حالی که وقتی نیرویی تعهد ۸ تا ۱۰ سال خدمت در یک منطقه را دارد، چرا هنوز پنج سال نشده خواهان نقل و انتقال است، به‌طور مثال در شهرستان راز و جرگلان با آن وسعت و پهنا ۱۳۲۰ معلم در حال ارائه خدمات هستند که ۷۰۰ نفر تقاضای انتقال دارند و این در حالی است در برخی شهرستان‌ها با اضافه کار از ظرفیت معلمان برای کلاس‌ها استفاده می‌شود تا کلاسی بدون معلم نباشد.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد ثبت نام‌ دانش‌آموزان در مدارس استان انجام شده است، گفت: ثبت سفارش کتاب‌ها انجام شده و کتاب‌ها وارد استان شده است و هفته دوم شهریور در مدارس توزیع می‌شود.

استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه با اشاره به مصوبه هیئت وزیران درباره مدیریت فرآیند حمل و نقل دانش‌آموزی از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، بر لزوم طراحی ساز و کار نظارت بر صلاحیت شرکت‌های حمل و نقل دانش‌آموزی و به‌کارگیری افراد ذی‌صلاح تاکید کرد و گفت: با توجه به لزوم همراهی با مدارس مناطق روستایی، سقف کمک دهیاری‌ها به این مدارس برای آغاز سال تحصیلی با افزایش ۱۰ درصدی همراه خواهد بود.

محمدرضا حسین‌نژاد همراهی سایر دستگاه‌ها با هدف شناسایی بازماندگان از تحصیل و انجام حمایت‌های لازم برای ادامه تحصیل این قشر در مدرسه را حیاتی دانست و افزود: شکل‌گیری مدارس هیئت امنایی در مناطق واجد شرایط و با لحاظ ویژگی‌های منطقه‌ای و جمعیتی، بر ارتقای کیفی فعالیت‌های مدارس و افزایش مشارکت مردم در روند آموزش عمومی اثرگذار خواهد بود.

به گزارش ایسنا، با رای اعضای شورای آموزش و پرورش استان، با تبدیل وضعیت شش مدرسه به هیئت امنایی به‌عنوان یکی از مصوبات این جلسه موافقت شد. به این ترتیب، تعداد مدارس هیئت امنایی در خراسان شمالی به ۵۵ مدرسه افزایش یافت.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403052819263
  • خبرنگار : 50444