اشتغال؛ مهم‌ترین دغدغه جوانان/ ترجیح ۳۳ درصد مردم به سرمایه‌گذاری در مسکن

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، گفت: ۱۵.۵ درصد مردم ترجیح می‌دهند پول خود را در بخش اشتغال زایی و کارآفرینی، ۳۳.۳ درصد در حوزه زمین و مسکن، ۲۱ درصد در حوزه طلا و سکه و ۱۵ درصد در بانک پس انداز و سرمایه گذاری کنند.

به گزارش ایسنا، ابراهیم شیرعلی در نشست نخست از سلسله نشست‌های علمی_تخصصی "فرهنگ کار" که با موضوع "فرهنگ کار؛ ضرورت تقویت پشتوانه فکری_نظری" برگزار شد، با اشاره به انجام پیمایشی در این مرکز پیرامون سوالی مبنی بر "اولویت دولت چهاردهم باید چه باشد؟"، اظهار کرد: نتایج این پیمایش نشان می‌دهد که پنج مورد اول معطوف به حوزه اقتصاد می‌شود.

وی ادامه داد: رتبه نخست پاسخ به این پرسش به فقر و محرومیت معطوف می‌شود، ۵۸.۵ درصد مردم معتقد بودند اولویت دولت چهاردهم باید بحث فقر و محرومیت باشد و ۳۹.۷ درصد معتقد بودند اولویت دولت چهاردهم باید اشتغال و بی‌کاری باشد. همچنین توجه به تورم و حفظ ارزش پول ملی، تامین مسکن و کنترل نرخ اجازه بها، محیط زیست و امنیت ملی در رتبه های بعدی قرار داشتند.

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، با اشاره به انجام پیمایش دیگری در اردیبهشت ۱۴۰۳ درباره دغدغه ها و نگرانی های مردم، درباره نتایج آن تصریح کرد: ۸۸.۲ درصد مردم اعلام کردند که در خصوص آینده وضعیت اشتغال و کار نگران هستند. این عدد در دی ماه ۱۴۰۰ نیز ۸۵ درصد بوده است و نشان می‌دهد علیرغم اینکه مشارکت نیروی کار بهتر شده است اما کشور با یک ساختار رکود تورمی مواجه است، وضعیت شکننده است و این امر خود را در افکار عمومی هم متبلور و منعکس کرده است که شاهد آن هستیم علیرغم بهبود نسبی هنچنان این دغدغه و نگرانی وجود دارد.

شیرعلی با بیان اینکه ۳۰.۴ درصد جوانان مجرد ۱۸ تا ۳۴ سال کشور دلیل عدم ازدواج را نداشتن شغل مناسب می‌دانند، تصریح کرد: نتایج پیمایش ارزش‌ها و نگرش ها که ایسپا برای وزارت ورزش در سال ۹۹ برگزار کرد نشان می‌دهد مهم ترین دغدغه ۵۴.۷ درصد جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال، اشتغال مناسب است. جهت گیری سیاست های اجتماعی و اشتغال باید طوری باشد که انگیزه اشتغال زایی و کارآفرینی را تقویت کند.

وی افزود: مهرماه ۱۴۰۲ از افراد ۱۵ سال به بالا پرسیدیم ترجیح می‌دهند پول خود را در چه بخشی سرمایه گذاری کنند؟، نتایج نشان می‌دهد ۱۵.۵ درصد آنها ترجیح می‌دهند در بخش اشتغال زایی و کارآفرینی، ۳۳.۳ درصد در حوزه زمین و مسکن، ۲۱ درصد در حوزه طلا و سکه و ۱۵ درصد در بانک پس انداز و سرمایه گذاری کنند. این به خوبی ساختار معیوب اقتصاد را نشان می‌دهد که به مردم را به بخش غیرمولد هدایت می‌کند.

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، با اشاره به انجام چهار موج پیمایش ها و ارزش‌ها توسط دفتر طرح‌های ملی وزارت ارشاد، عنوان کرد: با این حال اما نتوانستیم به صورت عمقی و ژرفا به بحث ها بپردازیم و جای مطالعات اجتماعی و فرهنگی مرتبط به بحث کار و اشتغال خالی است که جسته گریخته در پیمایش‌های ملی بوده است اما تعداد آن کم است. از طرفی گروه های مختلف در این پیمایش ها طرد شده اند، برای مثال ما ۱۴ میلیون کارگر سازمان تامین اجتماعی داریم اما هیچ پیمایش ملی تخصصی با چارچوب مستقل درباره کارگران نداشتیم و هیچ تصویر روشن از آهنگ تغییر در جامعه کارگری نداریم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403052819027
  • خبرنگار : 71650